جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
سیدحمیدرضا طیبی؛ تبدیل علم به فناوری لازمه اقتدار اقتصادی و سیاسی است / حرکت در مرز پیشرفته‌ترین علوم
تاریخ انتشار: سه شنبه 29 مهر 1399


 به گزارش روابط عمومی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به نقل از ایکنا، همایش ملی نهمین دوره اردوی فرهنگی ـ آموزشی «طریق جاوید» با محوریت «انقلاب اسلامی و مقاومت؛ بیداری مستضعفان جهان»، امروز سه‌شنبه، ۲۹ مهرماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، از سوی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی برگزار شد.

رئیس جهاددانشگاهی در این همایش که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: اگر به سال‌های قبل از انقلاب برگردیم، می‌بینیم که در دوران غفلت مسلمانان، جوامع غربی به توسعه علمی بسیار خوبی دست پیدا کردند، اما برای این توسعه نیاز به منابع طبیعی داشتند و استعمار کشورها یکی از راه‌هایی بود که این نیاز آنها را برطرف می‌کرد. هر چقدر پیشرفت علم بیشتر می‌شد این نیاز افزایش پیدا می‌کرد و بعدتر در مقاطعی استعمار مستقیم جوابگوی نیاز آنها نبود، چراکه ارزش افزوده علم و فن در محصول نظامی و غیرنظامی بسیار زیاد شده بود. لذا تصمیم گرفتند که حاکمانی دست‌نشانده در کشورهای مستعمره داشته باشند و در مراکز علمی بنشینند و کار را در دست گیرند و توسعه علمی و فناورانه را پیش ببرند.

وی ادامه داد: آن زمان ما دانشجو بودیم و این موضوع را به خوبی درک می‌کردیم، برای مثال اگر من در یک دانشکده فنی درس می‌خواندم باید نهایتاً یک مونتاژکار خوبی می‌شدم و جوامع غربی هم با توسعه علمی و فناورانه خود به این نتیجه رسیده بودند که صنایع آنها نیاز به نیروهایی از این کشورها دارد. رفته‌رفته غرب تصمیم گرفت دانشجویان ما را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور ببرد و سپس با رفاهی که برای آنها ایجاد کرده‌اند آنها را همان‌جا نگه دارند و جذب کنند.

طیبی با بیان اینکه شروع انقلاب اسلامی و پیروزی به رهبری امام(ره) و بیداری‌ای که ایشان در نسل جوان ایجاد کرد و آن سخن معروف که اگر بخواهیم می‌توانیم، برای نسل جوان ما انگیزه بسیار خوبی شد تا این عقب‌ماندگی‌ها را رفع کند، اظهار کرد: در جوامع دانشگاهی این بحث مطرح بود که با پیروزی انقلاب، چه کنیم تا این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. جهادسازندگی این جرقه را زد که بیندیشیم در زمینه علمی و فناورانه نیز دست به تأسیس چنین نهادی بزنیم و تشکیل جهاددانشگاهی حاصل آن دم مسیحایی حضرت امام(ره) بود و دریافتیم که خود می‌توانیم علم را به فن تبدیل و این فن مبنای اقتدار اقتصادی و سیاسی ما شود.

طیبی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد و امروز که چهل سال از عمر آن می‌گذرد اثبات کردیم در پیشرفته‌ترین علوم نیز می‌توانیم در مرز علم حرکت کنیم، تصریح کرد: علم را تبدیل به فن کردیم و این فن در همه صنایع و علوم استفاده می‌شود. اقتصاد ما می‌تواند دانش‌بنیان و متکی بر توسعه علمی و فناورانه باشد اما همچنان از این الگوسازی‌های خوب مانند جهاددانشگاهی استفاده نمی‌شود. حضرت امام مسبب این حرکت بزرگ بود و این الگو تحقق پیدا کرد. این مختص جمهوری اسلامی نیست و همه کشورهای اسلامی می‌توانند از این الگو بهره گیرند. آنچه امام گفت، اقدام‌پذیر شد؛ آن هم به واسطه نهادی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است. در حال حاضر نیز به دنبال انجام بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور با حمایت مستقیم مقام معظم رهبری هستیم.

در ادامه عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، نیز اظهار کرد: اگر دانشجویان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش داشتند، در تداوم و ادامه حیات آن نیز نقش خواهند داشت. تأکید ما در جهاددانشگاهی و مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، بازگشت به گفتمان اصیل حضرت امام است که میتواند راه حل بسیاری از مشکلات امروز ما باشد. اگرچه متأسفانه همچنان بسیاری از مباحث و مسائل فرهنگی در جامعه مغفول مانده است.

وی با تأکید بر اینکه طی یک سال اخیر و در این مدت جهاددانشگاهی سعی کرده از ظرفیت فضای مجازی برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی خود استفاده کند، گفت: اگر بتوانیم نسل جوان را که از فضاهای انقلابی دور هستند به این مسیر هدایت کنیم، قطعاً نتایج خوبی حاصل خواهد شد. در جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی تلاش می‌کنیم که در کنار مباحث علمی، فضایی ایجاد کنیم که با استفاده از هنر، ادبیات، نمایش و ... به گسترش مفاهیم فرهنگ انقلاب اسلامی و حضرت امام(ره) کمک کنیم و سعی داریم به طبقهای از دانشجویان که مراتب تحصیلی بالاتری دارند اهمیت بیشتری دهیم و از حضور آنها در تولید محتواهای مناسب بهره گیریم و اقدامات اساسی صورت گیرد. همچنین تلاش خواهیم کرد که در عرصه بین‌المللی از فضای مجازی استفاده بیشتری کنیم و به معرفی گفتمان انقلاب اسلامی بپردازیم و در راستای این اهداف باشگاه دانشجویان علاقه‌مند به مباحث انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را تأسیس می‌کنیم.

در ادامه ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: حضرت امام(ره) حکومت اسلامی را به دور از همه اندیشه‌ها و عقاید حاکم در دنیا تأسیس کردند و این حرکت فکر همه اندیشمندان را به خود مشغول کرد.

ابوشریف افزود: انقلاب اسلامی یک زلزله بود و عمیق‌ترین تأثیر را در جهان ایجاد کرد و تنها نظامی در جهان است که قادر است به رهبری امت در تمام سطوح مدیریتی به تکامل برسد و هیچ نظامی تکامل یافته‌تر از جموری اسلامی در جهان وجود ندارد . علت مخالفت غرب و دشمنی آن با جمهوری اسلامی حاصل همین درک آنها از این تکامل است. سعودی‌ها هم به همین دلیل به مخالفت و دشمنی با جمهوری اسلامی می‌پردازند.

وی افزود: مسئله مهم دیگر اینکه انقلاب اسلامی ایران هنوز مراحل زیادی را پیش رو دارد که بخواهد طی کند و قادر است ساختار خود را احیا و بازسازی کند. انقلاب اسلامی تجربه بشری است اما به عنوان یک نظام قابلیت حاکمیت بر تمام جهان و امت اسلامی را دارد. انقلاب اسلامی جنگ هشت ساله و تحریم‌های ظالمانه را پشت سر گذاشته، اما کماکان روی پای خود ایستاده است و قادر است با تمام توطئه‌های منطقه مقابله کند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: