جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
سعدالله زارعی: ظرفیت‌سازی نهضت امام(ره) با تکیه بر عقیده و تکلیف‌گرایی / مسیر حل مسائل از مردم می‌گذرد
تاریخ انتشار: دوشنبه 31 شهریور 1399

 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در وبینار دفاع مقدس با بیان اینکه جنگ تحمیلی با تقویت عقیده و تکلیف‌مداری در نهضت امام(ره) و با تکیه بر مردم، به پایان رسید، گفت: نهضت حضرت امام(ره) و جنبش مبارزه با استکبار موجب ظرفیت‌سازی شد، به این‌گونه که اگر دشمن دست به توطئه زد، انقلاب اسلامی بی‌پاسخ نماند، اما در سایر جنبش‌ها اگر دشمن توطئه می‌کرد، ابزاری برای پاسخ و توان مقابله وجود نداشت.

به گزارش روابط عمومی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به نقل از ایکنا، وبینار تخصصی «دفاع مقدس، الگوی مقاومت اسلامی» به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، امروز یکشنبه ۳۰ شهریورماه با حضور سعدالله زارعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس مسائل بین‌الملل در ساختمان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

سعدالله زارعی در این نشست با بیان اینکه نسل ما یعنی متولدین دهه‌های ۳۰ و ۴۰ سه تجربه مهم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنبش‌های اسلامی در منطقه را پشت سر گذاشته‌اند، اظهار کرد: اگر به تاریخ سیاسی ایران نگاهی بیندازیم خواهیم دید در ایران جنبش‌ها، خیزش‌ها و سلسله مبارزات سیاسی وجود دارد که جز در مواردی، در آن‌ها عنصر مذهبی مبارز و عنصر مبارزه فراگیر وجود ندارد و به خصوص همراهی این دو عنصر یعنی مذهبی مبارز و مبارزه فراگیر در سابقه ایران ما بسیار به ندرت مشاهده می‌شود. هر کدام از این عناصر به صورت جداگانه در تاریخ سیاسی ایران بروز و ظهوری داشته‌اند؛ از جمله در جریان نهضت تنباکو و بعد‌ها در جریان نهضت مشروطه و بعدتر نهضت ملی شدن نفت و بعد‌ها در حرکت‌های گروه‌های مؤتلفه و یا جنبش‌هایی مانند جنگل، نشانه‌هایی از عنصر مذهبی مبارز مشاهده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در خصوص مبارزه فراگیر نیز می‌توان نشانه‌هایی از آن را به خصوص در حرکات جنبش‌های چپ در تاریخ سیاسی ایران مشاهده کرد؛ برای مثال این عنصر در میان حزب توده و مجموعه‌های دیگر جریان داشته و استمرار پیدا کرده است. اما در عین حال، دو عنصر مذهبی مبارز و مبارزه فراگیر به تنهایی نتوانستند تحول بنیادینی در ایران پدید بیاورند، هر کدام مانند ستاره‌ای در آسمان درخشیدند و سپس ناپدید شدند. آنچه بعد‌ها با شروع نهضت حضرت امام(ره) شکل گرفت، تعریف و کنار هم قرار گرفتن دو عنصر مذهبی مبارز و مبارزه فراگیر بود و این امر سبب ماندگاری نهصت و موجب شد مقاومت محکمی در مقابل توطئه‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی هشت ساله مهمترین جنگی بود که دنیایی پای کار آمد تا انقلاب اسلامی به هر قیمتی شده از بین برود، افزود: این جنگ با مشارکت آمریکا، انگلیس، فرانسه، اردن، مصر، کویت، عراق، عربستان، سازمان ملل، منافقین، کمونیست‌ها و چپ‌ها و ... و با به حرکت درآوردن ۱۸ لشکر مکانیزه مجهز به سمت مرز‌های ایران آغاز شد. کسانی که در برابر میرزای شیرازی قرار گرفتند و یا کسانی که در برابر مرحوم آیت‌الله کاشانی ایستادند، قابل قیاس با جنگ تحمیلی هشت ساله ایران نیستند. دلیل آنکه انقلاب اسلامی ماند، این بود که ارتباط بین این دو عنصر برقرار شده بود و اگر امروز نیز این ارتباط قطع شود، انقلاب اسلامی با وجود هجمه‌های اعتراضی موجود، ممکن است ساقط شود.

زارعی درباره این پرسش که چرا حضرت امام(ره) به محض پیروزی انقلاب، این‌گونه سخن گفت که ما انقلاب را صادر می‌کنیم؟ گفت: لازم است مسیری که طی شده مورد بررسی قرار گیرد و سرنوشت جنبش‌ها و حرکت‌ها بازبینی شوند. تجربه انقلاب هند، از جمله تجربه‌هایی است که در این زمینه قابل مطالعه و استناد است، این در حالی است که نهضت حضرت امام(ره) و جنبش مبارزه با استکبار که ایشان طراحی و راهاندازی کردند، موجب ظرفیت‌سازی شد، به این‌گونه که اگر هنگامی دشمن دست به توطئه زد، انقلاب اسلامی بی‌پاسخ نماند، اما سایر جنبش‌ها از جمله حرکت‌هایی که پیش از این در کشور ما نیز وجود داشته، به گونه‌ای بود که اگر دشمن توطئه می‌کرد، این‌ها ابزاری برای پاسخ و توان مقابله نداشتند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیشتر توضیح داد و اضافه کرد: جنگ تحمیلی هشت ساله، ۳۱ شهریورماه سال ۵۹ آغاز شد و حضرت امام(ره) پیش‌تر و در تاریخ ۵ آذرماه سال ۵۸ فرمان تشکیل بسیج را صادر کرده بود. امام(ره) فرمودند ایرانی که ۲۰ میلیون جوان دارد، باید ۲۰ میلیون تفنگدار داشته باشد. در پی این دستور سازمانی تشکیل شد و سپس با شروع جنگ تکلیف معلوم بود. اگر این فکر دفاع از سوی حضرت امام(ره) وجود نداشت، کشور می‌ماند و ارتشی که عمدتاً در کردستان درگیر بود. در چنین شرایطی اگر می‌خواستیم عاقلانه فکر کنیم باید پیکی به بغداد می‌فرستادیم و برای صلح تلاش می‌کردیم. خاطرم است روز‌های اول جنگ عضو سپاه داراب بودم و قرار شد دسته‌ای از بسیجی‌ها به جبهه برویم و در آبادان خط بگیریم، فرمانده سپاه دستور داد اسلحه‌ها را بیاورند. مقرر شد ۲۰ نفرمان به آبادان برویم، تعداد تفنگ‌ها اما ۱۷ عدد بود و هر کدام نیز یک نوعی بود. اسلحه‌ها را چک کردیم و ۵ یا ۶ اسلحه در بین آن‌ها بود که گلوله در آن‌ها گیر کرده و اصلاً شلیک نکرد، نهایتاً ۱۰ تفنگ برای ما باقی ماند. هنگام حرکت و با توجه به روحیه‌ای که امام(ره) ایجاد کرده بود برایمان مهم نبود چه اتفاقی می‌افتد و چه بلایی سرمان می‌آید و حتی نمی‌دانستیم به کجا قرار است برویم.

زارعی با تأکید بر اینکه حضرت امام(ره) این روحیه که ما وظیفه و تکلیف داریم و ثانیاً ما ملت را داریم تقویت کرده بود، گفت: هنگامی که آقای منتظری اشکال وارد می‌کند و در سخنرانی ۲۲ بهمن سال ۶۶ می‌گوید که این خون‌ها به گردن کیست؟ حضرت امام(ره) پیامی صادر کردند و در این پیام فرمودند: ما یک لحظه هم نادم و پشیمان نیستیم از اینکه جنگیدیم و مگر فراموشمان شده که ما برای تکلیف می‌جنگیدیم نه برای نتیجه. عنصر دیگری که حضرت امام(ره) آن را تقویت کرد، عقیده و تکلیف‌مداری بود که در متن آن توکل وجود دارد و دیگری باور به لطف و مدد الهی است و اینکه دست یاری خدا با ماست. عنصر دیگر خشوع و زاری و توسلی است که منتج به استقامت بیشتر می‌شود. عنصر مهم دیگر تکیه بر مردم و باور به آن‌ها بود. این مسئله مهمی است که در جنگی به مردم تکیه می‌شود که در طرف مقابل این جنگ، ابزار و ادواتی به میدان می‌آید که مردم حتی اسم آن‌ها را نیز نشنیده‌اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر تکیه حضرت امام(ره) و باور ایشان به مردم اضافه کرد: در زمان جنگ می‌گفتند خط مقدم جای قرار گرفتن سرباز است و فرمانده باید پشت خط حضور داشته باشد، اما فرماندهانی هم‌چون حسن باقری که از مردم بوده و در فضای رسانه مشغول به کار بودند، شخصاً با وسیله‌ای مانند موتور به مناطق تصرف‌ شده توسط دشمن می‌رفت و اقدام به شناسایی منطقه می‌کرد و در پی همین حضور و پیگیری شخص او بود که طی عملیاتی موفق شدند حدود
۲۵ هزار کیلومتر مربع از منطقه بستان را آزاد کنند. عملیات فتح‌المبین روز ششم فرودین‌ماه بود و آزادسازی خرمشهر سوم خرداد و به فاصله حدود یک‌ ماه، شهید باقری دو عملیات بزرگ را طراحی کرد که منجر به آزادسازی مناطق زیادی شد که به تصرف دشمن درآمده بود و نیز بیش از ۳۰ هزار نفر از عراقی‌ها را اسیر می‌کنند.

زارعی با اشاره به شباهت رشادت‌های فرماندهان هشت سال جنگ تحمیلی با فرماندهان امروز همچون حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: منطقه‌ای در شمال بابل و بالاتر از نجف وجود دارد که منطقه‌ای حساس و در کنار فرات است و از سال ۲۰۰۳ داعش در آنجا مستقر شده که البته پیش‌تر این گروه با نام توحید و جهاد فعالیت داشته است. ۱۲ سال از استقرار داعش در آن منطقه گذشته بود و آمریکایی‌ها نیز بار‌ها عملیات کردند تا منطقه را بگیرند؛ چهار هزار نفر از آن‌ها نیز کشته شدند. سردار سلیمانی در محرم همان سال تصمیم به آزادسازی منطقه می‌گیرد. از افرادی که در منطقه با ایشان بوده، نقل است که حاج قاسم از او درباره منطقه سؤال پرسیده که چه خبر و او هم با جزییات همه چیز را توضیح داده و بعد سردار سلیمانی می‌گوید: دست شما درد نکند، بگو موتور بیاورند، من خودم باید بروم و ببینم، سپس استدلال می‌آورند که من تا خودم نبینم نمی‌توانم به بچه‌های مردم فرمان دهم جلو بروند. حضرت ابراهیم(ع) نیز در مکالمه‌ای با خداوند متعال که از او درباره چگونه زنده کردن مردگان می‌پرسد، خداوند می‌فرماید: «أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَىٰ وَلَٰکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی؛ مگر ایمان نیاورده‌ای؟ گفت: بلی ایمان دارم لیکن می‌خواهم قلبم مطمئن باشد».

 

 

‌مسیر حل مسائل از مردم می‌گذرد

‌وی با تأکید بر اینکه جنگ را با تکیه بر توده‌های مردم به پایان رساندیم، گفت: چطور ما در مسائل امروزمان به مردم تکیه نمی‌کنیم و می‌خواهیم از مسیر دیگری پیش برویم؟ مسیر حل مسائل از مردم می‌گذرد. با مطالعه تاریخ و شرایط و نمونه‌ها عرض می‌کنم که اگر مردم و عنصر مذهبی مبارز و اعتقاد به تداوم مبارزه و گسترش مبارزه نبود، یقین بدانید همچنان درگیر آن جنگ هشت ساله بودیم. طبعاً در ایران نیز عده‌ای باید مقاومت می‌کردند و جنگی بی‌حاصل ادامه پیدا می‌کرد، مانند جنگی که در لیبی است و از سال ۱۳۸۹ درگیر جنگ است و اینکه چه زمانی تمام می‌شود معلوم نیست. البته که در آنجا همه چیز از نظر ارزش و سنجه قیمتی قابل قیاس با آنچه در ایران داریم نیست، در ایران انقلاب اسلامی با داعیه‌های بزرگی که یکی از آن‌ها آزادسازی قدس است رقم خورد.

زارعی با بیان اینکه اگر این عناصر نبود چه کسی مقابل دشمن می‌ایستاد، گفت: ارتش در آن زمان مگر چقدر نیرو و امکانات داشت و چقدر می‌توانست مقاومت کند. این ایدئولوژی که با کمک این عناصر می‌توان با دشمن مخاصم مقابله کرد گسترش پیدا کرده، آن‌گونه که اخیراً ونزوئلا در آب‌های کارائیب موفق به ساقط کردن هواپیمای جنگی آمریکایی شده‌اند. ما با روحیه مقاومت توانستیم جنگ را در مدت زمان کوتاه‌تری به پایان برسانیم و از انقلاب محافظت کنیم؛ با همین روحیه نیز می‌توانیم از امنیت، تاریخ و فرهنگ کشورمان محافظت کنیم.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: