به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر غفاری در این نشست به 2 دغدغه اصلی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: هم سطحنگری و هم سنگبینی هر سه معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در کنار هم و حضور معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها با توجه به اثرگذاری حوزه فرهنگی در کنار معاونان حوزههای دیگر، از مهمترین موارد مطرح شده از سوی دانشگاهها است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: جامعه دانشجویی نباید احساس رهاشدگی کند و در این خصوص ارتباط مدیران فرهنگی با تشکلها، گروهها و دانشجویان میتواند راهکار مناسبی باشد.
وی به بحث بودجه و تخصیص فرهنگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا هیچ گونه کاهشی در بودجه فرهنگی دانشگاهها صورت نگرفته و لذا معاونان فرهنگی حتماً پیگیر مطالبات خود از دانشگاه باشند و باید سعی شود توازنی میان بودجه و انتظارات و مطالبات فرهنگی که وجود دارد ایجاد شود و پیگیریهای لازم توسط مدیران صورت گیرد.
غفاری به بحث تجاریسازی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: تجاریسازی و دانشگاه ثروتآفرین خوب و مورد قبول همگان است ولی باید دقت شود که تمرکز زیاد روی این حوزه ما را از بحث فرهنگی دانشگاه دور نسازد. بسیاری از مشکلات یک نگاه کلاننگر را میطلبد که حوزه فرهنگی با فعالیتها و تولیدات خود میتواند به این نوع نگاه کمک کند؛ لذا باید هم فعالیتها را رصد کنیم و هم فعالیت مطالعاتی و پژوهشی انجام دهیم و در این مسیر پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی میتواند در حل مشکلات کمک سازندهای داشته باشد.
معاون فرهنگی وزارت علوم درباره امکانات فضای مجازی گفت: ظرفیتهای دانشگاهها در فضای مجازی افزایش پیدا کرده و میتوانیم با کمک فضای مجازی تولیدات بیشتر با هزینه کمتری را داشته باشیم. مدیران فرهنگی دانشگاهها باید از این راهکار استفاده شایان داشته باشند. ضمن اینکه فعالیتهای فضای مجازی منحصر به یک دانشگاه نیست و همه دانشگاهها و دانشجویان و حتی خانوادههای آنها میتوانند از تولیدات و اقدامات این فضا بهرهمند شوند.
وی خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای برگزاری هفته فرهنگی در بستر فضای مجازی صورت گرفته و انشالله در سال تحصیلی پیش رو بتوانیم هفته فرهنگی دانشگاهها را به شکل مجازی برگزار کنیم.
غفاری بیان کرد: در دوران شیوع بیماری کرونا، پرسشنامهای تهیه و به دانشگاهها داده شد تا دانشجویان به آن پاسخ دهند و تا امروز حدود ۸ هزار دانشجو به این پرسشنامه پاسخ دادند که اطلاعات آن میتواند کمک بسیاری به ارتقای کمبودها و کاستیها داشته باشد.
معاون فرهنگی وزارت علوم عنوان کرد: از جمله مشکلات و مسائلی که بیشتر دانشجویان در پرسشنامه به آن به عنوان دغدغه خود اشاره کرده بودند نگرانی از هزینههای اینترنت، نگرانی از جهت از دست دادن شغل سرپرست خانواده، نگرانیهای اقتصادی، احساس خطر ابتلا، افسردگی و افزایش استرس بود که بیشتر دانشجویان در پرسشنامه به آن تاکید کرده بودند.
همچنین در ادامه این نشست برخی از معاونان و مدیران فرهنگی مناطق دهگانه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور، ضمن بیان مسائل و مشکلات پیش روی معاونتهای فرهنگی دانشگاهها در شرایط فعلی کرونایی، راه حلهایی را نیز ارائه دادند.
برخوردار نبودن معاونتهای فرهنگی دانشگاهها از نظام بودجهای معقولانه، نبود چارت سازمانی مشخص و مستقل برای معاونت فرهنگی، حمایت نکردن مالی انجمنهای علمی توسط سایر معاونتها، کمرنگ شدن حضور دانشجویان در کانالهای مجازی برنامههای فرهنگی، از جمله مسائلی بود که نمایندگان معاونتهای فرهنگی بیان کردند.
ایجاد همدلی، و همگرایی و ارتباط مستمر با دانشجویان، برگزاری کلاس و دورههای مجازی مهارتافزایی برای دانشجویان، ایجاد فضای گفتوگو و کرسیهای آزاد اندیشی در فضای مجازی و بالابردن ظرفیت این فضا، تأسیس سازمان فرهنگی، اجتماعی برای انسجام بخشی برنامههای فرهنگی اجتماعی، اصلاح ساختار معاونت فرهنگی در دانشگاهها و تخصیص بودجه جداگانه برای معاونت فرهنگی، ترغیب استادان هیئت علمی جهت حضور در انجمنها و برنامههای فرهنگی، بازنگری در آیین نامه فضای مجازی و زیرساختهای فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها و حذف برخی محدودیتهای موجود در شیوهنامه، تقویت کانونهای فرهنگی و افزایش تعداد کارکنان حوزه فرهنگ و به کارگیری فارغ.التحصیلان فعال فرهنگی به صورت امریه در معاونت فرهنگی نیز راه حلها و پیشنهاداتی بودند که از سوی معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در این نشست مطرح شد.