شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری نشست «نقش جوان در خانواده و اجتماع»
تاریخ انتشار: شنبه 15 شهریور 1399

نشست «نقش جوان در خانواده و اجتماع» که با محوریت «تبیین شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) به عنوان الگوی جوانان»  به همت جهاددانشگاهی استان کردستان با همکاری سازمانی قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و دفتر نماینده ولی فقیه در استان روز چهارشنبه 12 شهریور 99 با حضور جمعی از دانشجویان و فعالان فرهنگی در جهاددانشگاهی واحد کردستان برگزار و بصورت آنلاین از شبکه های اجتماعی پخش گردید.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد کردستان، بیان کرد: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان محوریت پیشرفت و پیشران توسعه در کشور هستند و مقام معظم رهبری در این بیانیه ادامه حیات انقلاب اسلامی و مدیریت انقلابی را برعهده جوانان گذاشته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید طاهری، مسئول دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان، در نشست «نقش جوان در خانواده و اجتماع» که با محوریت «تبیین شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) به عنوان الگوی جوانان» امروز، ۱۲ شهریور ماه در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: براساس بیانیه گام دوم انقلاب محوریت پیشرفت و پیشران پیشرفت کشور جوانان هستند و مقام معظم رهبری در این بیانیه ادامه حیات انقلاب اسلامی و مدیریت انقلابی را برعهده جوانان گذاشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به دلایل و چگونگی شکل‌گیری انقلاب و وضعیت کنونی جامعه پرداخته است و برای آینده نیز نقشه راهی را ترسیم کرده‌اند، افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بیشترین نقش در نظام مقدس انقلاب اسلامی را برعهده جوانان گذاشته است. براساس بیانیه گام دوم انقلاب جوانان باید نسل آینده را مدیریت کنند و مدیریتی انقلابی که از آرمان‌ها و ارزش‌های مقدس انقلاب اسلامی کوتاه نیایند.

نقش جوان براساس قرآن

وی به توصیف دین اسلام از نقش جوان براساس قرآن و منابع اسلامی اهل سنت و تشیع اشاره و بیان کرد: توصیف اسلام از جایگاه و نقش جوان بسیار متفاوت‌تر از توصیف جوامع غربی است و براساس آیه ۷۶ سوره آل عمران که می‌فرماید: «بَلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ؛ آری، هر که به پیمان خود [در تعهد به اجرای احکام دین] وفا کرد، و [در همه امور زندگی] تقوا پیشه ساخت، [بداند که] یقیناً خدا تقوا پیشگان را دوست دارد» تقوا از اصول اولیه رفتاری در جوانان است.

حجت‌الاسلام طاهری بیان کرد: براساس منابع دینی تقوا، خویشتنداری و ایستادگی در مقابله خواسته‌های هوای نفس از اصول رفتاری برای جوانان مطرح شده است در حالیکه در جوامع غربی از این اصول خبری نیست.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی اکبر یکی از شهدای دشت کربلا به طور شاخص جوان است، افزود: نقل است زمانی که امام حسین(ع) حضرت علی اکبر(ع) را راهی میدان نبرد کرد، فرمود: «خداوندا شاهد باش جوانی به سوی آنها می‎رود که از لحاظ خلقت، اخلاق و منطق و گفتار شبیه‎ترین مردم به رسول الله(ص) است». براساس روایات و احادیث پیامبر اکرم(ص) نیز برای حضرت علی اکبر ویژگی‌هایی را مطرح کردند که از آن جمله می توان به تواضع، اخلاق نیکو، منصف بودن، مهمان‌نواز و سخاوتمند بودن اشاره کرد.

خلأ تواضع در بحث آموزش پر شود

حجت‌الاسلام طاهری با اشاره به اینکه در بحث آموزش جوانان باید خلاء تواضع را پر کنیم، ادامه داد: باید با استفاده از آموزش تواضع در برابر پدر و مادر، معلمان و اساتید را به فرزندانمان آموزش دهیم موضوعی که در محتوا و آموزش‌های غرب هیچگاه گنجانده نشده است چراکه جهان غرب آزادی بدون قید و شرط را برای جوانان برگزیده است.

وی اخلاق نیکو را یکی از ویژگی‌های بارز در وجود جوانان مسلمان دانست و افزود: شبکه‌های مجازی و رسانه‌های غربی امروز به صورت ویژه جوانان را به سمت پرخاشگری هدایت می‌کند و اخلاق حسنه را از جوانان ما دور کرده است.

حجت‌الاسلام طاهری با تأکید براینکه انصاف در وجود جوانان باید نهادینه شود، عنوان کرد: جوانان باید در اخلاق، رفتار معاملات، خانواده، اجتماع و برخورد با دیگران انصاف را رعایت کنند و آنچه را برای خود می پسندند، برای دیگران نیز بپسندند.

کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت

وی با اشاره به شرایط کرونایی و اوضاع اقتصادی خانواده‌های بی بضاعت اشاره و اعلام کرد: در این شرایط با بهره‌گیری از ویژگی فتوت و جوانمردی که در ریشه کهن ایرانی ما وجود دارد، باید به کمک این خانواده‌های بی‌بضاعت بشتابیم. ما در حال حاضر که کرونا تمام جهان را دچار رکود اقتصادی کرده است، به یک حس نوع دوستی بسیار متعالی نیاز داریم و باید با پیروی از آموزه‌های دینی حس سخاوتمندی را در جامعه ترویج دهیم و با این اقدام سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین کنیم.

حجت‌الاسلام طاهری با شاره به اینکه در این راستا باید گفت سخاوتمندی یکی از ویژگی‌های اخلاقی برای جوانان بوده است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد اعلام کرد: این روحیه سخاوتمندی را ما امروز بین جوانان دانشجو در سطح دانشگاه‌ها با جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه برای افراد بی‌بضاعت شاهد هستیم.

وی در پایان یادآور شد: امیدورایم جوانان در چله دوم انقلاب و براساس بیانیه گام دوم انقلاب که پیشران پیشرف کشور هستند، بتواند مدیریت انقلابی خود را به خوبی برای افراد جامعه ارائه دهند.

جواني؛ حساس‌ترین و پربارترین دوران زندگی 

دکتر عثمان یوسفی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه سنندج در این نشست دوران جوانی را یک دوره و بازده زمانی خاصی از زندگی هر انسانی دانست و اظهار کرد: حساس‌ترین، زیباترین، بهترین و پربارترین دوران زندگی هر انسانی و حتی هر موجود زنده‌ای است.

وی افزود: جوان دارای روحیه مطالبه‌گری و خواستن‌ها بوده و این روحیه موجب می‌شود تا با بهره‌گیری از استعدادها و پتانسیل‌های خود به مسیر ترقی راه پیدا کند.

یوسفی با اشاره به اینکه جوان حق‌مدار و طالب حق است ، بیان کرد: حضرت علی اکبر(ع) که یکی از نمادهای ایثار، فداکاری، حق مداری و حق‌گویی صحرای کربلاست، بعد از خوابی که می‌بیند از پدر خود می‌پرسد آیا ما بر حق هستیم که اگر برحق هستیم، دیگر از مرگ باکی نیست.

وی عنوان کرد: جوان در حال رشد و پیشرفت بوده و چشم‌انداز‌های دور را می‌بیند و برای خود افق‌هایی را هرچند آرمانی ترسیم می‌کند و این آرمان‌گرایی باعث می‌شود تا گام‌های مستحکم‌تر بردارد و به رشد و تعالی حقیقی خود برسند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه سنندج با اشاره به اینکه باگذر در زندگی انبیای الهی به این حقیقت می‌رسیم که آغاز تربیت نبوت پیامبران دوران جوانی آنها بوده است، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در دوران تربیت نبوی خود بین مردم امین نامیده شده است.

وی با اعلام اینکه آنچه در کربلا اتفاق افتاد و مصداق آن حضرت علی‌اکبر(ع) بود، به خاطر نحوه تربیت قرآنی و سیره رسول‌الله بوده است، اعلام کرد: در آیه ۸۳ سوره یونس خداوند متعال می‌فرماید «فَمَا آمَنَ لِمُوسَىٰ إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ، پس [در ابتدای کار] کسی به موسی ایمان نیاورد، مگر فرزندانی [انگشت شمار] از قومش» این ذریه اشاره به جوانان قوم حضرت موسی(ع) دارد.

یوسفی با اشاره به آیه ۱۳ سوره کهف که می فرماید: «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى؛ ما خبر [عبرت آموز] شان را به حق و درستی برای تو بیان می کنیم: آنان جوانمردانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند، و ما بر هدایتشان افزودیم»، اعلام کرد: فتیه در این آیه منظور از دوران غرور جوانی است که آنها در این دوران مسیر درستی را برای خود انتخاب کردند. جوان با این دیدگاه و تربیت می‌تواند نقش صحیح خود را در زندگی، خانواده و اجتماع ایفا کند.

سبك تربيتي فرزندان

وی به حدیثی از حضرت علی(ع) که می‌فرماید: «فرزندانتان را برای زمانه خودشان تربیت کنید» اشاره کرد و افزود: در این راستا برای تربیت فرزندان نباید آنان را با دوران کودکی خود مقایسه کنیم با آن سبک و روش گذشته هیچگاه نمی‌توان فرزندان را تربیت کرد چراکه آداب و رسوم تغییر کرده و سبک زندگی متفاوت شده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه سنندج عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم تا جوانی را تربیت کنیم که در صحرای کربلا جوان که از لحاظ سنی با پدر متفاوت بوده اما بر مدار حق حرکت می کند و ملاکش معیار تربیتی رسول‌الله(ص) باشد.

وی با اشاره به اینکه ما مسلمانان برای تربیت فرزندان از قرآن، سنت پیامبر اکرم(ص)، زندگی بزرگان و پیشوایان دینی مبنا و الگو داریم، اعلام کرد: التزام به اطاعت از خدا و خارج نشدن از مسیر حق، حق‌مداری و طالب حق بودن، حفظ لسان، طهارت نفس و عزت نفس و احساس مسئولیت از الگوهای رفتاری پیامبر با جوانان است.

یوسفی عنوان کرد: ما می‌توانیم از جوانی انتظار ایفای نقش در اجتماع و خانواده داشته باشیم که تربیت شده مکتب اسلام باشد و طهارت نفس، حفظ لسان، حق مدار بوده و به دنبال رشد و پیشرفت خود در جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه جوان تربیت شده مکتب اسلام در برخورد با مشکلات و مصائب زندگی مانند سیل، زلزله، بیماری همه گیر کرونا می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند، يادآور شد: مصداق عینی این امر جوانانی هستند که در سطح کشور و استان کردستان در این دوران سختی کرونایی دست یاری به سوی مردم دراز کرده و با جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه یاریگر خانواده‌ها کم بضاعت بودند چراکه تربیت یافته مکتب رسول‌الله و مکتب عاشورا بودند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: