سه شنبه 28 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: جایگاه راهبردی ایکنا در پیشبرد منشور توسعه فرهنگ قرآنی
تاریخ انتشار: چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به مناسب آغاز هجدهمین سال فعالیت خبرگزاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری در مورد جایگاه ایکنا در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور و عملکرد آن به بیانات مقام معظم رهبری در ۲۵ تیر ۱۳۸۶ اشاره کرد و گفت: معظم‌له در آن دیدار فرمودند: «کارنامه درخشان جهاددانشگاهی بیانگر آن است که این نهاد تجلی‌گاه تعهد و فرهنگ ناب در محیط‌های علمی بوده است و نام جهاد همواره با تبلور فرهنگ، معنویت و حفظ اصول و ارزش‌های متعالی عجین بوده است.» رهبری در دیدار با مسئولان این نهاد در آن تاریخ دورنمای فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی را فراتر از وضعیت موجود ترسیم فرمودند.

وی به پیشینه تشکیل جهاددانشگاهی اشاره کرد و افزود: به دنبال حضور جمعی از دانشجویان پیرو خط امام در میدان نبرد در جلسه‌ای با حضور حضرت امام(ره) به پیشنهاد سپاه و طرح موضوع از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر ایجاد نهادی سازمانی در کنار دانشگاه‌ها، شکل‌گیری جهاددانشگاهی کلید خورد تا علاوه بر حضور فیزیکی به‌ عنوان رزمنده، بتوان از قابلیت اساتید و دانشجویان در جهت کمک به نیازهای فنی - تخصصی جبهه‌ها و تلاش‌ خلاقانه به منظور تهیه نمونه وسایل و تجهیزات جدید برای تسهیل و برتری در میدان رزم استفاده کرد.

محمدی با تأکید بر اینکه ‌جهاددانشگاهی نهادی انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی است که در جهت تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند، گفت: ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، مقابله با غرب‌زدگی، انجام تحقیقات کاربردی، پیگیری طرح‌های تحقیقاتی، ارائه خدمات علمی-فنی، حمایت از دانشجویان و پژوهشگران مستعد، اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی-کاربردی و ایجاد زمینه‌هایی برای اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از‌ جمله وظایف این نهاد انقلابی است.

ایکنا؛ شجره طیبه جهاددانشگاهی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه سازمان قرآنی دانشگاهیان و ایکنا شجره طیبه جهاددانشگاهی هستند، اظهار کرد: از ابتدای تشکیل این نهاد «فعالیت‌های قرآنی» همواره به عنوان محور و شالوده اصلی فعالیت‌های فرهنگی جهادگران دانشگاهی و معاونت فرهنگی جهاد بوده است. این فعالیت‌ها عملاً از سال ۱۳۶۴ با برگزاری نخستین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشجویان شکل منسجم و مشخصی به خود گرفت و در سال ۱۳۸۳ نوزدهمين دوره مسابقات با عنوان جشنواره ملی قرآن دانشجویان برگزار شد. برای استمرار و تقویت این فعالیت‌ها، در سال ۱۳۸۰ تشکیل «مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور» تصویب شد و با گذشت دو سال به «سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور» ارتقا و بعد از آن به «سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور» تغییر نام یافت. در سال‌های اخیر علاوه بر خبرگزاری ایکنا، شش مرکز ذیل این سازمان فعالیت پیدا کردند.

نقش ایکنا در اعلام مطالبات مردمی از نهادهای قرآنی

وی به تبیین جایگاه ایکنا در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور پرداخت و ادامه داد: عصر حاضر عصر سلطه ارتباطات است. بی‌گمان در مورد همه مسائل جهان رسالت اطلاع‌رسانی برعهده رسانه‌های جمعی است و می‌توان هویت انسان مدرن را هویتی رسانه‌ای دانست. رسانه‌های خبری با تأثیری که بر عقاید و آرا و دیگر ابعاد زندگی بشر دارند، واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی خاصی را برای مردم خلق می‌کنند که تعیین‌کننده چشم‌انداز ما از جهان هستند. ویژگی اصلی رسانه‌ها «همه جا بودن» آنهاست. آنها می‌توانند یک کلاس بی‌دیوار با میلیاردها شنونده تشکیل دهند.

محمدی افزود: در ۱۰ سال گذشته پس از شکل‌گیری منشور توسعه فرهنگ قرآنی، ایکنا همواره نقش مؤثر و بی‌بدیلی در انعکاس مطالبات متقابل حاکمیت و مردم برعهده داشته و از رهگذر آن زمینه رشد و پیشرفت در سیاستگذاری و اجرای سیاست‌ها در امور قرآنی را فراهم کرده است.

تأکید بر جریان‌سازی اجرای اسناد راهبردی منشور

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: رسانه‌ها وظیفه حراست از محیط را برعهده دارند؛ آنها باید با ایجاد همبستگی میان اجزای جامعه، در پاسخ به نیاز‌های محیطی، مسئولیت انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر را برعهده گیرند. رسانه‌ها علاوه بر حرکت، پویایی و نشاط، سبب بروز رخوت، تنبلی و سستی می‌شوند. از یک سو احساس‌های عاطفی، محبت و صداقت را برمی‌انگیزند و از سوی دیگر، احساس زشتی، دشمنی، بی‌اعتمادی، دروغ و خشونت را زنده می‌کنند. این کارکرد به طور طبیعی موجب پیدایش تضاد‌های درونی و رفتاری در مقیاس فردی و اجتماعی می‌شود و بر این اساس برخی انتظارات را می‌توان مطرح کرد.

انتظارات از یک خبرگزاری قرآنی

محمدی انتظارات از ایکنا را در سه بخش بیان کرد و گفت: این سه بخش شامل توسعه انس عموم با قرآن، اطلاع‌رسانی فعالیت‌های قرآنی به فعالان و نهادها و نظام‌سازی قرآنی است که در ادامه برای برآورده شدن انتظار اول راهکارهایی پیشنهاد می‌شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که نقشه راه ایکنا متناسب با منشور توسعه فرهنگ قرآنی تدوین  و سند اطلاع‌رسانی امور قرآنی کشور طراحی شود. همچنین، اجرای ضوابط نظارت بر اطلاع‌رسانی امور قرآنی خبرگزاری‌ها، تشکیل شورای سوژه‌یابی پرونده‌های خبری امور قرآنی، هدایت جریانات خبری با رویکرد توسعه فرهنگ قرآنی و تدوین برنامه ارتقای اطلاع‌رسانی قرآنی با تعامل با کارگروه قرآن و رسانه، طراحی شبکه‌سازی خبرنگاران سرویس‌های قرآنی، اجرای واحدهای درسی سرفصل آموزشی خبرنگاری امور قرآنی برای دانشجویان رشته‌های مرتبط با خبرنگاری و اجرای طرح‌های پژوهشی مرتبط با سیاستگذاری رسانه‌ای امور قرآنی از جمله راهکارها و پیشنهادهایی است که می‌تواند پاسخگوی انتظار اول باشد.

محمدی دومین انتظار از ایکنا را جریان‌سازی رسانه‌ای برای تحول در فعالیت‌های قرآنی به منظور استفاده و زمینه‌سازی برای خط‌مشی‌گذاری قرآنی بیان کرد و گفت: این کار از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی تحلیلی و چالشی، اجرای مصاحبه‌های تخصصی با فرهیختگان، دعوت از صاحب‌نظران میان‌رشته‌ای برای طرح و بررسی موضوعات و اجرای مناظره‌های تئوریک و بنیادین با امور اجرایی قرآنی امکان‌پذیر است.

وی به معرفی موضوعاتی که می‌توان به آنها پرداخت اشاره کرد و افزود: آسیب‌شناسی فرایندها و فعالیت‌های فعلی امور قرآنی، آسیب‌شناسی ساختارهای امور قرآنی و بخش‌های قرآنی دستگاه‌ها، ارزیابی و تحلیل سیاست‌های کلان و خرد قرآنی کشور، ارزیابی وضعیت اجرای مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تبیین و تحلیل سوابق و تجارب فعالیت‌های قرآنی سایر کشورها جهت الگوگیری و ارزیابی و سنجش سالانه فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها از جمله این موضوعات است.

محمدی در پایان به تبیین سومین انتظار از ایکنا پرداخت و گفت: انتظار سوم شامل برنامه‌ریزی برای ایجاد و تقویت سرویس‌های قرآنی در دیگر خبرگزاری‌هاست که از طریق برگزاری دوره‌های توانمندسازی خبرنگاران قرآنی سایر خبرگزاری‌ها، برگزاری نشست‌های هم‌افزایی خبرنگاران سرویس‌های قرآنی، سوق دادن سرویس‌های فرهنگی و علمی به منظور پرداختن به قرآن، اجرای برنامه‌های ویژه برای هدايت صاحبان استعدادهای برتر برای خبرنگاری امور قرآنی با استفاده از توانمندی‌های بخش‌های دولتی و غیردولتی و برگزاری دوره‌های توانمندسازی کارشناسان روابط عمومی بخش‌های قرآنی دستگاه‌هاست.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: