شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
در مراسم هفدهمین سال‌روز تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن بیان شد؛ ۱۷ سال تلاش برای ارتقای فرهنگ قرآنی/ نیت خالصانه‌؛ پشتوانه‌ی رشد ایکنا
تاریخ انتشار: سه شنبه 23 اردیبهشت 1399

 

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان، مراسم هفدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری قرآن عصر روز گذشته (۲۱ اردیبهشت‌ماه) با حضور جمعی از مدیران و فعالان قرآنی کشور و با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی برگزار شد.

 

 

ریشه‌ی اصلی مشکلات، دوری از قرآن است

دکتر حمیدرضا طیبی‌ رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به این‌که لازم می‌دانم از همکاران خودم در خبرگزاری قرآن قدردانی کنم، گفت: به عنوان فردی که قرآن می‌خوانم و به ترجمه‌ی آن دقت می‌کنم و تفسیر بزرگان را مطالعه کرده‌ام و از سوی دیگر با مشکلات جامعه نیز آشنایی دارم، احساس می‌کنم که همه‌ی مشکلات ناشی از این است که به دستورات قرآنی عمل نمی‌کنیم. بیش از اینکه تمرکز و انرژی را بر روی مردم بگذاریم و از آنها توقع داشته باشیم،‌ باید انرژی را بر روی آن‌هایی که مدعی دینداری هستند و خود را مدیر دینی کشور می‌دانند‌ صرف کنیم، زیرا مجموعه‌ی عملکرد این افراد حاصل چنین مشکلاتی است.

دکتر طیبی با تاکید بر اینکه کار قرآن‌پژوه است که تحلیل‌هایی برای پیدا کردن مشکل قرآنی داشته باشد تا مشکل را پیدا کند، گفت: احساسم این است که بیش از ۸۰ رصد مشکلات برگرفته از خود ما و مدیریت ماست که مدعی هستیم، اما به دستورات دینی عمل نمی‌کنیم. مردم نیز این را متوجه شده‌اند. با وجود این همچنان گله‌مند می‌شویم که چرا توجهی به دین و قرآن نمی‌شود. وقتی مسوول عمل نمی‌کند، نباید توقعی از مردم داشت.

رییس جهاددانشگاهی افزود: در حال حاضر مجموعه‌ی فناوری اطلاعات و حوزه‌ی رسانه‌ای ذائقه را به سمت کوتاه‌خوانی برده است و هیچ‌کس حوصله‌ی مطالعه‌ی مطالب سنگین را ندارد. لذا باید مطالب کوتاهی را برای مردم تهیه کرد و خبرگزاری بهترین ابزار برای اطلاع‌رسانی است.

وی اظهار کرد: کار بر روی جوانان از جمله موضوعاتی است که ایکنا باید به شدت به آن توجه کند و این کار را با ابزارهایی که فضای مجازی در اختیار گذاشته است، انجام دهد. این مجموعه در ماه مبارک رمضان کارهای خوبی انجام داده است که باید این کار را بیشتر توسعه دهد. آرزوی موفقیت دارم و آن‌چه از دست ما ساخته است در این حوزه انجام می‌دهیم و کما فی‌السابق که حمایت کرده‌ایم این حمایت ادامه خواهد داشت. در بخش خارج از کشور نیز توقع ارایه‌ی مطالب خوب می‌رود. آن‌چه ما نیاز داریم مطالب بیشتر است که مهم‌تر از خبر است.

 

 

ایکنا؛ پل ارتباطی رسانه‌های دیگر با قرآن

در بخش دیگری از این مراسم، محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: اگر امروزه در جامعه ما داده‌های قرآنی مصداق عملی پیدا نکرده‌، یعنی نتوانسته‌ایم پیام قرآن را به کف جامعه برسانیم. قرار نیست که تلاوت، قرائت، تکثیر و تولید محتوای قرآنی، صرفاً بر داده‌ها و اندیشه‌‌ها بیفزاید، بلکه باید عمل ما را تغییر دهد و این رسالت ایکنا است. ایکنا باید ظرف و الگویی برای سایر رسانه‌هایی باشد که در حوزه اجتماعی، زیست، اقتصاد و ... فعالیت می‌کنند. اگر ایکنا نتواند این الگو را در مدل تولید محتوا و فرآورده‌سازی جذاب اطلاعات فراهم کند، نمی‌توان از رسانه‌ای که کارکرد سیاسی دارد، این انتظار و همچنین انتظار برخورداری از اطلاعات قرآنی را داشت، در حالی که قرآن محصور و محدود به ایکنا نیست.

وی با اشاره به اینکه ایکنا باید پل ارتباطی بین رسانه‌ها باشد، گفت: این خبرگزاری باید ظرفیت تولید و داده‌های قرآن را بین قرآن‌شناسان، قرآن‌پژوهان، محققان و سایر رسانه‌ها، نه در بعد ملی بلکه در بعد استانی و منطقه‌ای فراهم کند. ایکنا باید زبان مشترک قرآنی بین رسانه‌ها باشد و اتفاقاً پاسخ به نیاز رسانه‌ای کشور را واکاوی و بازخوانی کند و مهم‌تر از همه ادبیات جدیدی را خلق کند. ایکنا باید حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی معنا کند تا تبدیل به هویت شود. همچنین باید نقص رسانه‌ها در تولید اطلاعات را بازخوانی کند، چون دسترسی به منابع قرآنی دارد و رسانه‌های دیگر این دسترسی را نداشته یا اگر هم داشته باشند، امکانات آن از جمله تخصص را ندارند.

ایکنا؛ محور توسعه فعالیت‌های قرآنی

محمدحسین حسنی سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ایکنا نیز در صحبت‌هایی با اشاره به اینکه سالروز تأسیس ایکنا بهانه‌ای شد تا با تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، این مناسبت را گرامی بداریم، گفت: با توجه به اینکه اخیرا افتخار خدمت در این مجموعه را پیدا کرده‌ام، شاید راحت‌تر بتوانم افتخارات این مجموعه را بیان و گزارش کار مدیران قبلی را بازگو کنم.

وی افزود: ایکنا در هفده‌سالگی خود رسانه پرافتخاری در حوزه دین و قرآن است و به یک سرمایه برای جامعه قرآنی کشور تبدیل شده و این امر به همت دوستانی که در این سال‌ها زحمت کشیده‌اند حاصل شده است.

حسنی با اشاره به اینکه امروز ایکنا با ۱۹ زبان زنده دنیا تولید اخبار دارد،‌ تصریح کرد: با توجه به بازخوردهایی که در روزهای اخیر از فعالیت‌های ایکنا در عرصه بین‌الملل به دست آمده است، نشان از اهمیت و جایگاه این خبرگزاری در عرصه بین‌الملل و جهان اسلام دارد. این امر مهم به واسطه خبررسانی درست و دقیق در حوزه اطلاع‌رسانی به دست آمده است.

سرپرست ایکنا اظهار کرد: ایکنا تلاش کرده است در مسیر سنتی خود در حوزه رسانه تخصصی حرکت کند و در دو سال اخیر گام جدی جدیدی را به سمت مولتی‌مدیا و ابزارهای رسانه‌ای جدید برداشته است. امروز علاوه بر اینکه متن خبر را در حد قابل قبولی تولید می‌کنیم، قطعات صوت و تصویر و گرافیک را نیز به خدمت گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمان کرونا که اخیرا حادث شده است ایکنا از جمله رسانه‌هایی بود که توانست با سرعت، خود را با وضعیت جدید تطبیق دهد، گفت: این رسانه در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه مفاهیم دینی و قرآنی را به مخاطبان ارائه داده است. از ابتدای ماه مبارک تا به امروز بیش از ۷۰۰ دقیقه فیلم در قالب ۱۷۰ کلاکت بارگذاری شده و ایکنا سعی دارد، ظرفیتی در این زمینه ایجاد کند.

حسنی با بیان اینکه تلاش‌هایی که در دوره اخیر صورت گرفته در حال به ثمر نشستن است به تلاش ایکنا برای پیشتاز بودن و سردمدار بودن اشاره و اظهار کرد: سازمان قرآنی دانشگاهیان که رکن رکین آن ایکنا هست در سال‌های اخیر توسعه قابل توجهی پیدا کرده و علاوه بر حوزه خبر و اطلاع‌رسانی در بخش‌های فناوری، هنر قرآنی، مرکز رشد، مطالعات میان‌رشته‌ای، استودیو و ... ورود داشته و مراکزی را تأسیس کرده است تا بتواند یک مجموعه رسانه‌ای را تشکیل دهد.

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در بخش پایانی صحبت‌هایش تأکید کرد: اطمینان می‌دهیم که ایکنا همیشه آماده شنیدن و انعکاس صدای جامعه قرآنی باشد و همچنان به این عهد وفاداریم که امین جامعه قرآنی در اطلاع‌رسانی و انعکاس دغدغه‌های آنها به جامعه باشیم. معتقدیم که رسانه محور توسعه است و اگر بناست جامعه قرآنی روزبه‌روز توسعه یابد، ایکنا باید جلوتر از بقیه گام بردارد و دیگران را به حرکت وادار کند.

رشدی که پرشتاب بود

در ادامه‌ی این نشست، دکتر عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان نیز به بیان سخنانی پرداخت. وی در ابتدای صحبت‌های خود به آیه‌ی‌ «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ» اشاره کرد و گفت:‌ خوشحالم که در این روز در این جمع هستم. این حضور برای من توفیق بزرگی است. وقتی هفده سال پیش، سنگ بنای خبرگزاری قرآن در نمایشگاه قرآن گذاشته شد برای ما باور سختی بود که ببینیم این خبرگزاری امروز به اوج رشد و کمال برسد.

وی با اشاره به این‌که در دوره‌ی مسوولیت علی منتظری، جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف به رشد و تکامل قابل توجهی رسید، به نحوه شکل‌گیری خبرگزاری قرآن اشاره کرد و گفت: به یاد دارم آن روز که قرار بود این رونمایی صورت گیرد، با دست خالی و با حداقل نفرات و فقط با یک نیت خالص این کار شروع شد،‌ رشد و توسعه این خبرگزاری در کوتاه‌مدت غیر قابل تصور بود.

احمدی با بیان اینکه در آن مقطع، سؤالاتی مبنی بر اینکه نسبت خبرگزاری و قرآن چگونه است؟ مطرح می‌شد، افزود: این دو با هم و با ابتکار عملی که جهاد دانشگاهی در این راستا نشان داد عملیاتی شدند و با استقبال جامعه قرآنی مواجه شد و این فعالیت از مرزها فراتر رفت. از همان ابتدا این حرکت قرآنی با یک نگاه بین‌المللی دنبال شد و با توفیقات بسیار خوبی همراه بود.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: جا دارد از همه عزیزانی که در آن سال‌ها همراهی و حمایت کردند و همچنین افرادی که طی این سال‌ها مسئولیت داشته‌اند قدردانی کنم. همچنین از جناب آقای رحیم خاکی که در روز افتتاح خبرگزاری مسئول فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی بودند و مسئول خبرگزاری شدند تشکر می‌کنم که در آن دوره تلاش‌های ارزشمندی در جهت توسعه این حرکت فرهنگی از خود نشان دادند. برای آقای محمدحسین حسنی هم آرزوی توفیق دارم و امیدوارم در این سنگر بتواند حرکت را پرشتاب ادامه دهند و این خبرگزاری سال‌های سال منشأ خیر و برکت باشد.

 

 

خبرگزاری آبرومند

در ادامه این جلسه سیدمحسن موسوی‌بلده پیشکسوت قرآنی کشورمان با تبریک سالروز تولد خبرگزاری ایکنا، گفت: شاید غلو نباشد اگر بگویم کار خبرگزاری گام گذاشتن و پا جای پای انبیاء گذاشتن است. به همین دلیل بسیار خطیر است، چراکه یکی از شئون انبیاء خبررسانی شمرده می‌شود و برای همین به پیامبر نبی و به پیامبران، انبیا گفته شده است.

وی با اشاره به اینکه قرآن عالی‌ترین ارگان جهان هستی در بحث خبررسانی است، افزود: از نظر خطیر بودن، وظیفه مهمی که عزیزان به عهده گرفته‌اند، فعالیتی پیامبرگونه است. به سهم خودم و به عنوان یک معلم قرآن شهادت می‌دهم که با همه افت و خیزهایی که هر برنامه‌ای در این مملکت داشته است، در مجموع دوستان ما از آغازین بنیانگذاری ایکنا تا امروز با کمک دوستان و علاقه‌مندان ایکنا این وظیفه خطیر را تا حد بالایی به خوبی انجام داده‌اند و امروز ایکنا یک خبرگزاری آبرومند است.

حمایت‌هایی که صورت گرفت

در ادامه، محمدعلی خواجه‌پیری عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در سخنان کوتاهی به زمان حضور خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش برای راه‌اندازی یک فعالیت بزرگ خبری در حوزه قرآن اشاره کرد و گفت:‌ در آن زمان با مجموعه ایکنا آشنا شدم و همه امکانات هم برای این کار فراهم بود. در آن زمان حمایت‌های خوبی به عمل آمد و علاوه بر همه حمایت‌ها به طور خاص برای راه‌اندازی هر زبان جدید یک حمایت در نظر گرفته بودیم.

خواجه‌پیری با بیان اینکه مقام معظم رهبری همیشه تأکید داشته‌اند که به جای راه‌اندازی کاری تکراری از کار سابقه‌دارتر حمایت شود، افزود: اگرچه همه دستگاه‌ها در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند، اما جهاد همیشه شکل مردمی دارد و امیدوارم به نقطه اوجی که آن را دنبال می‌کند برسد.

مجموعه‌ای که با نیت خالص شکل گرفت

در ادامه‌ی این نشست، حسن بیادی عضو سابق شورای سیاست‌گذاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در سخنانی با اشاره به این‌که ایکنا و سازمان قرآنی با پول شکل نگرفت، بلکه با نیت و عمل خالص تشکیل شد، گفت: بسیاری از مراکز و مجموعه‌ها منبع مالی داشته و دارند، اما این کار را نکردند،‌ در جهاد دانشگاهی اما چون نیت خالص پشت کار بود،‌ ایکنا شکل گرفت.

وی به داستان بهبودی یک بانوی مسیحی بیمار در سایه عمل خیر یک مسلمان اشاره کرد و افزود: دوستان ما با عمل خیر خود این کار را کردند.

بیادی به تقابل‌هایی که در ابتدای راه با سازمان قرآنی دانشگاهیان شکل گرفت اشاره و اظهار کرد: یکی از کارهای اثرگذار این سازمان مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بود. در یک دوره «احمد نعینع» از قاریان برجسته مصری از این مسابقات تعریف کرد، بعد از این اظهارنظر مقابله‌ی زیادی با این مسابقات شد، اما این باعث نشد مسابقات به راه خود ادامه ندهد و خوشبختانه به صورت دوسالانه ادامه یافت. در دوره‌ی اخیر مسابقات به‌صورت مجازی برگزار شد.

وی در پایان به برخی مدیرانی که سابقه مدیریت در این مجموعه را داشته‌اند، اشاره و اذعان کرد: اعتقاد دارم به جای اینکه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه‌هایی همچون ایکنا برنامه بخواهد، باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشد و بگوید برای قرآن چه کار انجام دهند. این خیلی مهم است و این انتظار از معاونت مطبوعاتی می‌رود.

 

 

سه رسالت خبرگزاری قرآن

در بخش دیگری از این نشست، مهدی قره‌شیخلو رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به بیان صحبت‌هایی پرداخت و گفت:‌ به نظر من سه توقع از ایکنا وجود دارد که شامل اطلاع‌رسانی صحیح در حوزه فعالیت‌های قرآنی، بررسی، نقد، تحلیل و ارائه راهکارهای صحیح قرآنی و نکته سوم نیز مطالبه‌گری و شفاف‌سازی است.

وی افزود: اگر انتقادی انجام می‌دهیم باید راهکارهایی در پس آن انتقادات هم ارائه شود. اگر منتقد به عملکرد صدا و سیما یا جای دیگر هستیم باید راهکار مناسب هم ارائه دهیم. ایکنا می‌تواند ظرفیت این کار را داشته باشد و تحلیل و بررسی کند و راهکار  ارایه دهد.

قره‌شیخلو تصریح کرد:‌ اگر این فرآیند اتفاق بیفتد، بسیاری از مشکلاتی که در جریان قرآنی کشور داریم، اصلاح می‌شود و روند رو به رشدی را طی خواهد کرد. در پایان هم از مجموعه خبرگزاری قرآن قدردانی می‌کنم و امیدوارم همیشه در این راه موفق باشند.

لزوم پرداخت هنرمندانه به مسایل 

سپس محمود صلاحی عضو سابق شورای سیاست‌گذاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز به بیان سخنانی پرداخت. وی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در زمینه بیان هنرمندانه مجاهدت‌های کادر درمانی کشور در حوادث اخیر، اشاره کرد و گفت:‌ صدا و سیما برای قرآن وقت می‌گذارد، اتفاقا شبکه تخصصی هم برای این کار راه‌اندازی کرده است، حتی قاری هم دعوت می‌کند تا مردم استماع کنند. اما شکلی هنرمندانه ندارد، اگر همین یک پیام از قرآن که به پیامبر(ص) امر شد تا قرآن تلاوت کند، به شکلی هنرمندانه بیان شود، بسیاری از مردم علاقه پیدا خواهند کرد.

وی در ادامه درخواست ملاقات تعدادی از جمع حاضر با رییس سازمان صدا و سیما را مطرح کرد و افزود: جَنگ‌های زیادی بوده است که از بین آن‌ها فقط یکی مقدس می‌شود و خبرگزاری‌های زیادی داریم، اما از بین آنها یک خبرگزاری به قرآن اختصاص یافته و مقدس می‌شود. بسیاری ابتدا درصدد نسبت قرآن و خبر بودند در صورتی که اصل خبر برای قرآن است که صادق‌ترین خبر است.

بر اساس این گزارش، در پایان این نشست که اجرای آن را حبیب مهکام پیشکسوت قرآنی کشورمان بر عهده داشت، دعای پایانی مراسم از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دعوتی اجرا شد و مراسم با بریدن کیک تولد ایکنا، اقامه‌ی نماز جماعت مغرب و عشا و صرف افطار به پایان رسید.

در این نشست چهره‌هایی هم‌چون حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان، محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا نورالهیان مشاور ارشد رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سیدمحسن موسوی‌بلده پیشکسوت قرآنی، محمدعلی خواجه‌پیری عضو شورای توسعه‌ی فرهنگ قرآنی، مهدی قره‌شیخلو‌ رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمود صلاحی و حسن بیادی اعضای سابق شورای سیاست‌گذاری فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی، حمید صابرفرزام و سید محمدجواد شوشتری مدیران سابق ایکنا، حبیب ترکاشوند و مصطفی آجرلو معاونان سابق خبرگزاری و... حضور داشتند.


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: