جمعه 31 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی: شیوع کرونا اقدامات فرهنگی را متوقف نکرد/اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه متنوع در سال
تاریخ انتشار: یکشنبه 21 اردیبهشت 1399

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی، مجتبی غلامی در تشریح فعالیت های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان در سال ۹۸ گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند جهاددانشگاهی در اساس یک دستگاه معنوی و فرهنگی و اخلاقی است، بر همین اساس، فعالیت های فرهنگی جهاددانشگاهی از سال ۵۹ و از بدو تاسیس این نهاد آغاز شد و تدوین برنامه های فرهنگی و قرآنی با در نظر گرفتن و ایجاد زمینه برای حضور و مشارکت دانشجویان در برنامه ریزی و اجرای برنامه های فرهنگی مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: برنامه ششم توسعه و اهداف کلان جهاددانشگاهی به عنوان یک سند بالاسری توسط دفتر مرکزی جهاددانشگاهی تدوین به واحد های استانی ابلاغ شده است و بر همین اساس حوزه فرهنگی واحد استان مرکزی نیز ذیل اهداف کلان جهاددانشگاهی برنامه های عملیاتی و رویکردهای خود را متناسب با اهداف سند برنامه ششم توسعه در حوزه فرهنگی تهیه و اعلام کرد و هم اکنون حوزه فرهنگی بر اساس اهداف در نظر گرفته شده برنامه ششم توسعه حرکت می کند.

غلامی با اشاره به تدوین برنامه های سالانه در جلسات شورای تخصصی فرهنگی واحد به جهت دستیابی به بهترین دستاورد و اظهار کرد: توسعه فعالیت های فرهنگی جهاددانشگاهی به ویژه در دانشگاه های استان مرکزی و ایجاد شبکه های دانشجویی گسترده از جمله اولویت های برنامه ششم توسعه است و باید نقش فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه ها بیشتر و بیشتر مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ فعالیت های خوب و متنوعی در سطوح مختلف اعم از استانی، منطقه ای و ملی را در همه بخش های حوزه فرهنگی از جمله سازمان دانشجویان، مرکز ایسپا، سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان، خبرگزاری های ایسنا و ایکنا، مرکز گردشگری و انتشارات داشته ایم و بیش از ۱۰۰ فعالیت را به انجام رسانده ایم.

غلامی با تاکید بر تدوین برنامه های فرهنگی و قرآنی با در نظر گرفتن زمینه برای حضور و مشارکت دانشجویان در برنامه ریزی گفت: اجرای برنامه های فرهنگی و توجه بیشتر به نوع گرایش و علاقمندی دانشجویان با توجه به رسالت مندی فرهنگی از مهم ترین سیاست های این معاونت بوده است.

وی به تقویت مراکز فرهنگی قرآنی همچون سازمان فعالیت های قرآنی دانشجویان، سازمان دانشجویان، مرکز فرهنگی امام ولایت فقیه و انقلاب اسلامی با اجرای طرح هایی همچون طرح ملی دانشجو متدبر قرآن کریم که در سال ۹۸ با حضور دانشجویان قرآنی از دانشگاه های سطح کشور در استان مرکزی برگزار شد، اشاره کرد و گفت: برگزاری هشتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی و چهارمین دوره مسابقات دفاع سه دقیقه ای پایان نامه های دانشجویی در مقطع ارشد و دکتری از دیگر اقدامات انجام شده در سال ۹۸ بوده است.

غلامی برگزاری مجموعه اردو های ایران مرز پرگهر، برپایی گردهمایی گروه های دانشجویی دانشجویان حامی محیط زیست کشور، برگزاری کرسی های تلاوت و تدبر در قرآن کریم، برگزاری چندین مرحله نمایشگاه صنایع دستی دانشجویان، برگزاری اردوی فرهنگی زیارتی مشهد مقدس، بحث گفتمان سازی و کرسی های آزاداندیشی، برگزاری نمایشگاه و شرکت در نمایشگاه های استانی را از دیگر فعالیت های انجام شده توسط این معاونت در سال گذشته عنوان کرد و افزود: در مجموع رویکرد معاونت فرهنگی تلاش برای توانمندسازی دانشجویان در زمینه های ادبی، هنری، قرآنی و میراث فرهنگی و گردشگری بوده است.

وی در ادامه با بیان این که اطلاع رسانی و خبر امروزه یک ضرورت محسوب می شود، گفت: خبرگزاری قرآنی ایکنا و خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نیز به عنوان مجموعه های رسانه ای جهاددانشگاهی فعالیت های بسیار خوبی را در حوزه تهیه و تولید خبر به انجام رسانده اند و همچنان دو خبرگزاری برتر و تاثیرگذار در استان هستند و قرار گرفتن خبرگزاری ایکنا در رتبه های اول تا سوم در سال ۹۸ و تقدیر از ایسنای مرکزی در سطح ملی در بخش های ارایه بهترین گزارش و بهترین مقاله از جمله دستاوردهای این دو خبرگزاری در سال گذشته بوده است.

غلامی با بیان این که تقویت روحیه قدرشناسی، تقدیر و بزرگداشت بزرگان و مفاخر علمی فرهنگی و قرآنی ایران عزیز و ایجاد انگیزه برای دانشجویان جهت تاسی به این بزرگان از جمله رویکردها و برنامه های این حوزه در استان بوده است و برگزاری آیین نکوداشت پروفسور قوام زاده پدر علم مغز استخوان ایران از جمله برنامه های فاخر سال ۹۸ بوده است که به همت خبرگزاری ایسنا برگزار شد و در سال ۹۹ نیز برنامه ویژه ای در زمینه بزرگداشت مفاخر داریم.

وی با اشاره به فعالیت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران "ایسپا" که با هدف انعکاس افکار عمومی و ارزیابی علاقه مردم در تصمیم سازی جامعه صورت می گیرد، افکارسنجی را در راستای تصمیم سازی درست یک ضرورت عنوان کرد و افزود: این مرکز در سال ۹۸ طرح های مختلف کارفرمایی و خویش فرمایی را به انجام رسانیده است.

غلامی از جمله طرح های ملی انجام شده توسط این مرکز را بررسی مسایل روز جامعه در زمینه سلامت روانی، یارانه ها، مواد مخدر و روان گردان ها، فرهنگ ایثار و شهادت و اشتغال زایی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: طرح های استانی رضایت سنجی کارکنان شرکت پتروشیمی شازند و بررسی شیوع مصرف داروهای آنتی بیوتیک به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی استان را از دیگر طرح های انجام شده توسط ایسپا عنوان کرد که در سال گذشته به انجام رسیده است.

غلامی گفت: در زمینه چاپ و نشر کتب نیز بر اساس برنامه ششم توسعه در سال گذشته ۵۵ عنوان کتاب به چاپ رسیده است و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی در سال ۹۸ به عنوان انتشارات برتر معرفی و تقدیر شد.

وی با اشاره به برنامه رونمایی از کتاب به عنوان یکی از فعالیت های شاخص در حوزه انتشارات در سال گذشته گفت: در سال ۹۸ به صورت ماهیانه یک کتاب با حضور مولف یا مترجم کتاب در سطح استان رونمایی شده است، همچنین با توجه به وجود دو مرکز نمایش و فروش کتب جهاددانشگاهی در سطح دانشگاه های اراک کتاب های تخصصی و مورد نیاز دانشجویان تهیه و در اختیار آنان قرار گرفته است.

وی در پایان با بیان این که کلیه فعالیت های حوزه فرهنگی و رویکرد اصلی اجرایی این فعالیت ها متناسب با برنامه ششم توسعه است، به برنامه های این معاونت در سال ۹۹ نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ بنا داریم با همت و برنامه ریزی منسجم تر، فعالیت ها و برنامه های در نظر گرفته شده را به نحوی شایسته اجرایی کنیم و سعی در توانمندسازی دانشجویان از طریق ایجاد بسترهای مفید فعالیتی همچون قرآنی، ادبی، هنری و گردشگری و ایرانشناسی در حوزه سازمان دانشجویان و توسعه شبکه دانشجویی و بهره مند ساختن قشر زیادی از دانشجویان دانشگاه ها از برنامه های این سازمان داریم.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: