جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
نقی‌زاده در تشریح اقدامات مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان بیان کرد: اجرای ۱۶۲ عنوان برنامه قرآنی در سال ۹۸ / از برنامه‌ریزی مسابقات بین‌المللی تا طرح دانشجومتدبر
تاریخ انتشار: شنبه 6 اردیبهشت 1399

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان، مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان به‌ عنوان یکی از مراکز فعال سازمان قرآنی دانشگاهیان در سال ۹۸ موفق به اجرای ۱۶۲ عنوان برنامه شد؛ برنامه‌هایی که در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی طراحی شد تا سال پرکاری برای این مرکز رقم بخورد.

این سازمان در نیمه دوم سال گذشته بسیار پرکارتر از نیمه نخست ظاهر شد، به طوری که در شش ماهه اول سال ۵۸ عنوان برنامه و در شش ماهه دوم‌ ۱۰۴ عنوان برنامه را اجرا کرد تا در نیمه دوم سال در قیاس با نیمه سال اول نزدیک به دو برابر فعالیت انجام داده باشد. برای آشنایی بیشتر با اقدامات این مرکز در سال ۹۸ گفت‌وگویی با زهرا نقی‌زاده، رئیس سابق مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان، انجام شده است که در ادامه از نظر می‌گذرد؛

 

 

اجرای ۱۶۲ عنوان برنامه

 

رئیس سابق مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان با اشاره به اجرای ۱۶۲ عنوان برنامه در سال ۹۸، گفت: از‌ جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی که این مرکز در نیمه اول سال ۹۸ به مرحله اجرا در آورد می‌توان به حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرد. نمایشگاهی که در اردیبهشت و خرداد (ماه رمضان) سال گذشته برگزار شد و مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان با پیش‌بینی پنج هزار نفر ساعت برنامه تلاش کرد تا حضور موفقی در این نمایشگاه داشته باشد و تمام دستاوردهای یک‌ساله خود را در معرض نمایش قرار دهد. از جمله فعالیت‌های مهم مرکز فعالیت‌های قرآنی در نمایشگاه قرآن می‌توان به اجرای طرح ۱۶ به توان ۱۶ (آموزش روخوانی و روانخوانی در ۱۶ دقیقه)، طرح صحت قرائت نماز و مشاوره سبک زندگی اسلامی با عنوان «چگونه زیباتر زندگی کنیم» اشاره کرد.

 

 

سرنوشت مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

 

وی در پاسخ به این سؤال که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان است، آیا اقدامی در مورد این رویداد در سال ۹۸ صورت گرفته است، گفت: تلاش‌ها برای برگزاری هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در سال ۹۸ آغاز شد و تا پایان سال ادامه یافت؛ تلاش‌هایی که با تهیه طرح مسابقات آغاز شد و با نامه‌نگاری با رایزنان فرهنگی و دانشگاه‌ها برای معرفی نماینده ادامه یافت. این مرکز برای برگزاری مسابقات چهار مدل برگزاری پیشنهاد کرد و یکی از این مدل‌ها به تصویب ستاد سیاستگذاری مسابقات رسید.

نقی‌زاده افزود: در همین راستا برخی اقدامات اعم از برپایی جلسات شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی‌های گسترده با داخل و خارج از کشور صورت گرفته و فراخوان مسابقات به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به رایزنان فرهنگی در سراسر دنیا ارسال شده است. مقرر شد که فراخوان و ضوابط هفتمین دوره در نیمه اول سال ۹۹ منتشر شود و پس از آن وارد فرایند اجرا شویم. البته با توجه به شیوع کرونا و نامشخص بودن وضعیت آن در سطح جهان، باعث شده تا سرنوشت این مسابقات نیز مانند بسیاری دیگر از مسابقات بین‌المللی قرآن در ابهام باقی بماند.

 

 

اجرای دو طرح‌ مطالعاتی

 

نقی‌زاده به اجرای طرح‌های مطالعاتی نیز اشاره کرد و گفت: این مرکز در سال ۹۸ دو طرح مطالعاتی شامل طرح «بررسی ابعاد اثرگذار طرح تلفنی حفظ قرآن مشکوه میان شرکت‌کنندگان» و همچنین طرح «نیازسنجی آموزشی دوره‌های فرهنگی مورد نیاز دانشجویان در راستای تحقق ترویج آیات و مفاهیم قرآنی در حوزه فرهنگ عمومی» انجام داد و اجرای آن‌ها تا پایان سال نیز به اتمام رسید.

رئیس سابق مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان بیان کرد: برگزاری دوره دوم و سوم طرح تلفنی حفظ قرآن که با عنوان مشکوه شناخته می‌شود، از دیگر‌ اقدامات این مرکز بود، این طرح به صورت ملی اجرا شد که بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت بهره‌مندی عملیاتی را به دنبال داشت. در این دوره‌ها ترم دوم و سوم دوره اول به پایان رسید.

 

 

اجرای طرح دانشجو متدبر قرآن

 

وی همچنین تصریح کرد: برگزاری دومین دوره طرح دانشجو متدبر قرآن کریم از دیگر عناوین فعالیت‌های سال ۹۸ مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان بود که یک دوره در نیم سال اول و شش دوره در نیم سال دوم برگزار شد. این طرح که به صورت سراسری اجرا شد، در شهریورماه ۹۸ در اردوگاه شازند استان مرکزی برگزار شد. در نیم سال دوم نیز سطح یک در استان‌های زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، همدان و دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد. همچنین سطح ۲ هم به صورت آنلاین برای استان‌های مرکزی و زنجان اجرا شد و برنامه‌ریزی برای برگزاری سطح ۲ استان‌‌هایی که سطح یک را به پایان رسانده‌اند نیز صورت گرفت.

رئیس سابق مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان با تأکید بر اینکه اجرای طرح ملی نمایشگاه نفس مطمئنه، از دیگر برنامه‌های اجرا شده در سال ۹۸ بوده است، تصریح کرد: این طرح در نیمه دوم سال و با محوریت سوره مبارکه فجر برگزار و آثار در دو مرحله در گالری دانشگاه سوره و همچنین دانشگاه تهران در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: حمایت و نظارت از طرح‌های هماهنگ استان‌ها که شامل ۵۰ برنامه اعم از کرسی تلاوت و تدبر، امید وصل، سینما زندگی، مهارت‌های زندگی و دانشجومتدبر قرآن کریم بود از دیگر اقدامات این مرکز بوده است. این برنامه‌ها در واحدها مرحله مرحله اجرا خواهد شد. علاوه بر فعالیت‌های مذکور باید به فعالیت‌های دیگری همچون کارگاه اصلاح قرائت نماز، برگزاری دوره آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن در قالب طرح ۱۶ به توان ۱۶ اشاره کنم که به صورت استانی و در ۱۴ استان اجرا شد.

نقی‌زاده در پایان اظهار کرد: آموزش خوشنویسی و هنرهای قرآنی، برگزاری مسابقه معارفی اینترنتی، مسابقه پیامکی، مستندسازی فعالیت‌های سال ۹۷ و ۹۸ در قالب کتاب، ارتقا و به‌روز‌رسانی سایت مرکز، عضوگیری از کانون‌های تخصصی قرآن کریم و نشست‌های ایده‌پردازی قرآنی با حضور صاحب‌نظران و برگزیدگان از دیگر اقدامات این مرکز در سال ۹۸ بود. این مرکز همچنین در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه هنری با همکاری یکی از رایزنی‌های فرهنگی برای سال ۹۹ است.

انتهای پیام

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: