چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی به مناسبت هفته زمين پاك مراسم پاك‌سازي محيط دانشگاه شهركرد برگزار شد
ضرورت عبور حکیمانه از ویروس کرونا/ سکوت و سخن گفتن به موقع
تاریخ انتشار: شنبه 17 اسفند 1398
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم گفت: آنچه را که می‌توان به‌عنوان یک دستورالعمل منتظرانه در همه زمان‌ها مورد توجه قرار داد این است که هر شخص منتظر به‌عنوان وظیفه در فرهنگ انتظار باید زبان خود را حفظ کند که حفظ زبان گاهی با سخن گفتن و گاهی با سکوت است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در رابطه با ویژگی‌های منتظران واقعی امام زمان(عج)، بیان کرد: در دعای شب اول ماه رجب که با عبارت «اللهم بارک لنا فی رجب، خدایا ماه رجب را مبارک گردان» آغاز شده است دستورالعمل متناسب با ماه رجب را با مضمون «حفظ اللسان» آموزش می‌دهد یعنی خدایا حفظ زبان را به ما کرامت کن.

وی ادامه داد: اگر در فرهنگ مهدویت و انتظار احادیثی را با عنوان حفظ زبان جست‌وجو کنیم می‌بینیم که به این مقوله بسیار زیاد تأکید شده و چقدر خوب است که حفظ زبان را که دستور ائمه(ع) به منتظران واقعی امام عصر(عج) است در ماه رجب تمرین و استفاده کنیم.

حجت‌اسلام ملایی تصریح کرد: روزی جابر جعفی در محضر امام باقر(ع) حاضر می‌شود، حضرت به ایشان می‌فرماید: زمانی می‌رسد که امام مردم از نظرها غایب است، جابر در انتهای حدیث به امام عرضه می‌کند: بهترین کارها در آن زمان چیست؟ امام باقر(ع) حفظ لسان را به‌عنوان بهترین کار معرفی می‌کند؛ لذا معلوم می‌شود که در عصر غیبت عنصر زبان را که عنصر اطلاع‌رسانی است، می‌توان به عنوان یک مصداق معرفی کرد که البته حفظ قلم، حفظ گفتار، حفظ انتشار اخبار در شبکه‌های مجازی و ... را نیز می‌توان از جمله عناصر زبان به حساب آورد.

حجت‌الاسلام ملایی افزود: در دعایی معروف از امام زمان(عج) که با عبارت «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ» آغاز می‌شود نیز دغدغه اصلی امام زمان را که حفظ زبان است مشاهده می‌کنیم، حضرت در این دعا از خداوند می‌خواهد «وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِكْمَةِ» یعنی زبان ما را به گفتن حرف درست با حکمت استوار ساز که مشخص می‌شود درخواست امام از خدا که مدد برای حفظ زبان است، باید درخواست ما منتظران نیز باشد.

وی افزود: در این فراز شرح و توضیحی بر حفظ زبان که دستور ائمه به شیعیان است داده می‌شود به این معنا که حفظ زبان لزوماً به معنای سکوت و یا حرف نزدن نیست بلکه حفظ زبان یعنی اختیار زبان خود را داشته باشید و در جایی که نباید ورود پیدا کنید وارد نشوید، درواقع برای حفظ زبان باید دو کار انجام دهیم در مواردی که لازم است ساکت باشیم سکوت اختیار کنیم و در هر جا که باید حرف زد حرف بزنیم البته در روایات متعدد نیز حق زبان را در همین کنترل زبان دانسته‌اند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ائمه ما از خداوند درخواست کرده‌اند که زبان‌ها را به صواب و حرف درست و حکمت محکم کند، افزود: بنابراین آنچه را که می‌توان به‌عنوان درس سلوکی و یک دستورالعمل منتظرانه در همه زمان‌ها و مخصوصاً در ماه مبارک رجب مورد توجه قرار داد این است که هر شخص منتظر به‌عنوان وظیفه در فرهنگ انتظار باید زبان خود را حفظ کند که حفظ زبان گاهی با سخن گفتن و گاهی با سکوت است و همچنین اگر قرار است سخنی در جایی گفته شود باید درست و با حکمت گفته شود.

ضرورت عبور حکیمانه از ویروس کرونا

این کارشناس تخصصی مهدویت اظهار کرد: اگر بخواهیم این مطلب را با وقایع امروز تطبیق دهم می‌بینیم که در مواجهه با مشکل و ویروسی که کشور ما را در برگرفته است، اگر به درخواست امام زمان(عج) و ائمه معصومین(ع) عمل کنیم، می‌توانیم به‌صورت حکیمانه و شایسته از این برهه زمانی که پایدار هم نیست به سادگی و با استقامت عبور کنیم.

وی ادامه داد: علت اصلی مشکلاتی که به خاطر این ویروس در جامعه اسلامی و امام زمانی به وجود آمده است شایعه در رابطه با این ویروس است و شایعه بیشتر از ویروس به ساحت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و روانی ملت ضربه می‌زند و این در صورتی است که یک ویروس تنها باید به ساحت سلامتی انسان‌ها ضربه بزند.

حجت‌الاسلام ملایی با طرح این سؤال که چه اتفاقی افتاده است که ویروس کرونا علاوه بر ساحت سلامتی به ساحت‌های دیگر نیز ضربه می‌زند؟ اظهار کرد: در پاسخ باید گفت که این ضربه‌ها به خاطر شایعاتی است که به‌واسطه قلم و زبان ما در فضای مجازی پخش می‌شود، البته بسیاری از این اطلاعات نیز منبع موثقی ندارند و آمار و ارقام نادرستی هستند یا گاهی اوقات اصل ماجرا درست بیان نمی‌شود؛ لذا به همه ساحت‌ها ضربه می‌زند.

حفظ زبان؛ راهکار مبارزه با شایعه

وی ادامه داد: در برخی مواقع شیوع و انتشار ویروس کرونا را مطرح می‌کنند اما مقدار تأثیر و اثرگذاری این ویروس گفته نمی‌شود که طبق نظر کارشناسان تأثیر ویروس کرونا حتی کمتر از ویروس آنفولانزا است؛ لذا این شایعات سبب شده که بر تأثیر آن توجه نشود پس بهترین راه برای مقابله با این شایعات حفظ زبان است.

حجت‌الاسلام ملایی تأکید کرد: آنجا که قرار نیست حرف بزنیم سکوت کنیم و به فرمان امام زمان(عج) آنجایی که قرار است حرف بزنیم حکیمانه سخن بگوییم، این نکات تنها ویژه مردم معمولی جامعه نیست بلکه همه نخبگان جامعه و مخصوصاً مسئولان به عنوان معتقدان به امام زمان موظف هستند که به این نکات توجه کنند و حفظ زبان را در دستور کاری خود قرار دهند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به آیه ۶۰ سوره انبیاء، بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: هرچه را که بدان علم و اطمینان ندارید بیان نکنید، همچنین در روایات متعدد سفارش شده است که سخن دروغ را نگویید و هر درستی را نیز بدون در نظر گرفتن فضای جامعه و مخاطب نمی‌توان بیان کرد؛ لذا به عنوان منتظر واقعی امام زمان(عج) دستورالعمل‌هایی که در رابطه با حفظ زبان و سلوک منتظرانه توسط ائمه اطهار(ع) بیان شده است را تمرین کنیم تا با سکوت و سخن به موقع بتوانیم وظیفه حکیمانه خود را نسبت به ایمن‌سازی جامعه امام زمانی به نحو شایسته انجام دهیم.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: