سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی جشنواره موسیقی مقامی
برگزاری میزگرد «انقلاب اسلامی و فناوری، دستاوردها و نیازهای خراسان شمالی» در جهاددانشگاهی
تاریخ انتشار: شنبه 19 بهمن 1398

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، مدعوین حاضر در این میزگرد، مسیر خراسان شمالی در حوزه فناوری را روبه‌رشد خوانند و نیازسنجی در حوزه فناوری و اعتماد به جامعه نخبگان و دانشگاهیان را از نیازهای استان عنوان کردند.
لزوم نیازسنجی در حوزه فناوری خراسان شمالی
مهندس محسن رحمانی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان شمالی در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه در حوزه انتقال فناوری باید فعالیت های بیشتری انجام شود، اضافه کرد: گیاهان دارویی و اصلاح نژاد دام جزو ماموریت‌هایی است که در سند توسعه استان به عهده جهاددانشگاهی گذاشته شده است.
وی ادامه داد: باتوجه به شرایط تحریم باید به رفع برخی از وابستگی ها توجه شود و یکی از مباحث مهم توجه به فرهنگ جهادی در حوزه علم و فناوری است که کمک کننده پیشرفت و توسعه کشور و همچنین استان است.
وی عنوان کرد: اگر در تولید ما فناوری وجود داشته باشد مؤثر خواهد بود و همچنین صادرات خدمات دانش بنیان نیز یکی از مباحث مهمی است که با توجه به تاکیدات استاندار باید از این ظرفیت بومی استان استفاده شود.
سرپرست جهاددانشگاهی خراسان شمالی تاکید کرد: اگر بخواهیم امنیت ملی، غذایی، نظامی و... خود را ارتقاء دهیم و جایگاه خود را حفظ کنیم باید توجه ویژه ای به حوزه پژوهش و فناوری داشته باشیم.
وی که دبیری گروه کار آموزش کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری خراسان شمالی را بر عهده دارد در خصوص میزان اثرگذاری این کارگروه‌ها در حوزه فناوری آن را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در عین حال استان در حوزه فناوری مانند حوزه پژوهشی نیاز به نیازسنجی دارد.
رحمانی همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه کشاورزی یکی از ظرفیت های استراتژیک در استان محسوب می شود نیاز است که از فناوری های روز نیز در این زمینه استفاده شود که خلاء این مسئله در استان به خوبی احساس می شود.

تحریم‌، محرک رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در خراسان‌شمالی
دکتر مهران گرمه‌ای، رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی، در این میزگرد با بیان اینکه در سال گذشته تنها شش شرکت دانش‌بنیان در استان وجود داشت و در حال حاضر 16 شرکت دانش‌بنیان در استان فعال است، گفت: به‌علت تحریم‌های بین‌المللی برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان رشد چشمگیری داشتند.
وی افزود: فناوارن پول‌ساز فناورانی هستند که نگاه استانی ندارند و به دنبال اهداف بالاتر در سطح ملی و بین‌المللی هستند.
گرمه‌ای تاکید کرد: اگر در یک سال پیش فضایی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است چهار برابر فضا برای ما دستاورد داشته است و در حال حاضر منابع وجود دارد و این فناوران هستند که هدایت‌گر ما شده‌‍اند.
رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی با اشاره به این که در سند توسعه خراسان شمالی تمرکز بر انسان است، ادامه داد: با توجه به اینکه بخش زیادی از جمعیت استان روستانشین هستند، مرکز نوآوری روستای خلاق در استان، در شهرستان شیروان فعال شده است که به جرات می‌توان گفت 20 درصد از محتوای روستای خلاق در کشور توسط این مرکز تولید می‌شود.
گرمه‌ای همچنین گفت: رسالت اصلی پارک علم و فناوری ترویج کارآفرینی و نوآوری است که تحقق این امر از سنین پایین در دستور کار است و در این زمینه اجرای رویدادهای کوچک مانند «داستان موفقیت» تا برنامه‌هایی مانند «استارت آپ ویکند» در دستور کار است.
وی همچنین با تاکید بر لزوم نیازسنجی حوزه فناوری در استان گفت: در استان ما سابقه نداشته است که مجموعه، نهاد و یا دستگاهی اعلام کنند که نیاز به فناوری دارند و در حال حاضر که تقریبا تمام افراد اهمیت فناوری را درک کرده‌اند باید در این حوزه نیز فعالیت جدی انجام شود.

تعامل صنایع  خراسان شمالی با دانشگاه اندک است
دکتر حسن سجادی، مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه بجنورد در ادامه این میزگرد با اشاره به اینکه در آیین نامه جدید هیئت دولت 13 کارگروه استانی به چهار کارگروه تقلیل پیدا کرده است، گفت: پیش از آیین نامه جدید هیئت دولت 13 کارگروه ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان وجود داشت که پس از تقلیل این کارگروه ها تنها کارگروهی که هیچگونه تغییری نداشته است، کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان بود.
وی اظهار کرد: این کارگروه به گروه های کاری مختلف تقسیم می شود که دبیرخانه گروه کاری پژوهش در استان، دانشگاه است که تصمیم گیری های مهم در رابطه با پژوهش استان در این کارگروه گرفته می شود و در حال حاضر با شروع جلسات این گروه کاری فعالیت های خوبی در حال انجام است و یکی از کارهایی که در حال انجام است ساماندهی پژوهش های استانی است.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه بجنورد تاکید کرد: در استان هیچگونه بانک اطلاعاتی در حوزه پژوهش های استانی وجود ندارد ممکن است دستگاه های مختلف در استان پژوهش های موازی را با دیگر دستگاه ها انجام دهند که بودجه ها و هزینه ها زیادی حیف و میل می شود و نتیجه مورد قبولی نیز به دنبال ندارد.
سجادی بیان کرد: در دانشگاه بجنورد حدود دو سال است که مرکز نوآوری آغازشروع به فعالیت کرده است که از واحدهای فناور در دانشگاه حمایت می کند و در این مدت زمان بسیار خروجی خوبی داشتیم و فقط محدود به دانشگاه نیست و اگر فردی خارج از دانشگاه درخواست واحد فناوری را بدهد از آن واحد فناور نیز حمایت خواهیم کرد.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه بجنورد گفت: در خراسان شمالی اعتماد به دانشگاه اندک است و صنایع ما هیچگونه علاقه ای به تعامل با دانشگاه ندارند که یکی از علت های عدم علاقه مندی به تعامل این است که در برخی مواقع نتایج پژوهشی به ضرر صنایع است.
وی تاکید کرد: بهتر است به جامعه علمی و فناوری استان اعتماد شود و اگر نتایج مطلوبی به دنبال نداشت به دنبال راه های دیگری باشیم.

تشکیل اطلس فناوری از نیازهای خراسان شمالی است
عیسی نوراللهی، مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی نیز در میزگرد تخصصی جهاددانشگاهی گفت: تامین نیازهای فناوری از بدو انقلاب اسلامی ضرورت داشته است و در سال های اخیر نیز با وجود تحریم‌های بین‌المللی، اهمیت فناوری را در کشور چند برابر کرده است.
وی اظهار کرد: در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان مصوباتی در حوزه های مختلف وجود دارد که برای دستگاه‌های عضو لازم الاجرا است و این نشان از اهمیت این کارگروه دارد.
وی ادامه داد: از 13 وظیفه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان، پنج وظیفه مربوط به وظایف فناوری است و در استان نیز یکی از نیازهای ضروری فن‌بازارهای منطقه ای است که باید انجام شود و می تواند کمک کننده بسیار خوبی نیز باشد.
نوراللهی در رابطه با قانون بودجه سال 98، بیان کرد: در قانون بودجه ذکر شده است که یک درصد از اعتبارهزینه ای تخصیص یافته به دستگاه های اجرایی به حوزه پژوهش و فناوری اختصاص یابد.
وی با تاکید بر اهمیت ارتباط با صنعت و دانشگاه، ادامه داد: اگر ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد از هزینه های تکراری جلوگیری می شود و تعاملات بسیار خوبی نیز در این زمینه ایجاد می شود.
الهام آزادزاده سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: برگزاری میزگردهای تخصصی در جهاددانشگاهی با رویکرد گام به گام با توسعه استان در دستور کار قرار داد.
وی با تبریک دهه مبارک فجر، برگزاری این میزگرد را با هدف بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری در سطح ملی و استانی ذکر کرد و افزود: هدف کمک به هم‌افزایی ظرفیت‌های استان ‌برای توسعه است.

 


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: