پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری همایش فرهنگ‌سازی طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی سیستان‌وبلوچستان در بخش کورین
تاریخ انتشار: چهار شنبه 25 دی 1398

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان، همایش فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی استان به همت جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان مشاور این طرح ۱۹دی ماه در محل سالن اجتماعات بخشداری کورین با حضور مدیران استانی، شهرستانی و بخش کورین و بهره برداران چاههای کشاورزی منطقه برگزار شد.

بخشدار کورین در این همایش ضمن عرض تسلیت شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی اظهار داشت: بخش کورین با توجه به خشکسالی های چندین ساله و برداشت های زیاد آب و حفر چاه های غیر مجاز با مشکل کم آبی و در برخی مناطق بی آبی رو برو شده که باید بیش از پیش به فکر چاره بود.

شه‌بخش با بیان اینکه اولویت نخست مدیریت مصرف آب است، ادامه داد: فرهنگ سازی در حقیقت حلقه اصلی کاهش مصرف آب است و هدف ما باید آگاهی رسانی به جامعه در جهت اصلاح الگوی مصرف و اصلاح شیوه های کشاورزی و آبیاری باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش کورین نیازمند توجه و همراهی بیشتر بهره‌برداران و کشاورزان در حوزه آب است، یادآور شد: مجموعه اداری بخش کورین در راستای احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی آمادگی خود را اعلام می دارد.

رییس جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان نیز در این همایش گفت: این نهاد علمی و انقلابی با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در راستای پیشبرد اهداف این طرح در جامعه استان تلاش خواهد کرد.

دکتر منصور تاجری با اشاره به ایجاد کارگروه تخصصی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان افزود: برای غنا بخشیدن به فعالیت های دبیرخانه این کارگروه نقش اتاق فکر را ایفا میکند تا بتوانیم برنامه های بهتر و جامع تری را برای اگاهی بخشی طرح احیاء در استان پیش بینی و اجرایی کنیم.

وی از پیش بینی برنامه های مختلف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان خبر داد.

مسوول کارگروه فرهنگی صیانت از منابع آب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی از راههای توسعه کشور و حرکت آن به سوی تمدن و رفاه عمومی ، استفاه بهینه و کأرامد  از منابع طبیعی و خدادادی است و اگر کشوری بخواهد با کاروان تمدن و توسعه علمی حرکت کند ناچار است از منابع طبیعی خود استفاده مطلوب را ببرد.

دکتر تاجری بیان داشت: یکی از منابع مهم و حیاتی که در زندگی روزمره انسانها و تداوم تولید نقش فوق العاده ای دارد منابع ابی است و اگر از این ماده حیاتی که خداوند به صورت مجانی و احیانا بدون هزینه در اختیار انسانها قرار داده است استفاده مطلوب شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

مسئول دبیرخانه دائمی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی سیستان و بلوچستان در این همایش گفت : بیش از ۶۰برنامه فرهنگی و اطلاع رسانی در قالب این طرح تدوین شده که تا کنون خوشبختانه بیش از ۷۰درصد این برنامه‌ها در سطح استان اجرایی شده و امیدواریم ماحصل این برنامه‌ها برای رسیدن به اهداف این طرح موثر واقع شود.

محسن شه‌بخش ایجاد کانال در فضایهای مجازی، سامانه پیامکی، بانک اطلاعاتی فعالان حوزه آب، نشستهای تخصصی، کارگاههای تخصصی، نشست با دانشجویان، نخبگان، دانشگاهیان، مدیران ارشد استانی، روحانیت، نشستهای خبری، برگزاری همایش باحضور چاهداران و بهره‌برداران در شهرستان‌های دلگان، سیب و سوران و بخش کورین شهرستان زاهدان، دیدار با معتمدین و سران قبایل، ۳میزگرد تلوزیونی، زیرنویس تلوزیونی، پخش تیزر و دهها برنامه دیگر را از عمده برنامه‌های اجرا شده در راستای فرهنگ‌سازی این طرح دانست.

وی گفت: از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود جهاددانشگاهی استان در راستای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از این طرح بهره گرفته ایم و یک حرکت علمی و فرهنگی را در راستای تبیین و نهادینه‌سازی اهداف طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی سیستان و بلوچستان در استان ایجاد کرده‌ایم.

جانشین معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و کارگروه صیانت از منابع آب سیستان و بلوچستان در این همایش اظهار کرد: اصل و ضرورت این همایش در یک کلید واژه خلاصه می شود که آن نیز به شمارش افتادن نفس آب است.

باغ شیرین ادامه داد: در هر حوزه ای که قرار باشه اطلاع رسانی شود باید آموزش و ارتقا آگاهی های عمومی و مشارکت مردمی صورت پذیرد که برای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان نیز این‌ مهم به عنوان یک ضرورت به شمار می رود.

وی اضافه کرد: همه اقشار مردم در مورد عدم استفاده درست آب و حفر غیر مجاز چاه کشاورزی و اضافه برداشت از چاه های مجاز همانند دادستان می توانند مدعی‌العموم باشند و موضوع را به مراجع قصایی گزارش دهند و در بخش آب از حق خود دفاع کنند.

جانشین معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: صیانت از آب وظیفه حاکمیتی و شرعی است و مطمئن باشیم که خود ما و نسل های آینده با این روند، با بی آبی مواجه خواهیم شد.

باغ شیرین افزود: آموزش و افزایش آگاهی عمومی، مدیریت و بهینه سازی مصرف آب و حفاظت انتظامی و قضایی که هر فرد میتواند ضابط انتظامی و قضایی باشد سه موضوع مهم ما در بحث صیانت از منابع آب است.

در پایان این همایش از سه چاه دار و بهره‌بردار نمونه بخش کورین شهرستان زاهدان قدردانی به عمل آمد.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: