شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
نشست «رونق تولید» در بخش صنعت در دفتر ایسنای همدان برگزار شد
تاریخ انتشار: شنبه 23 آذر 1398

با توجه به شعار سال و تأکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، خبرگزاری ایسنا منطقه همدان وظیفه خود دانست تا وضعیت تولید و تحقق شعار سال را در استان همدان مورد بررسی قرار دهد که در این راستا نشستی با محوریت «رونق تولید در بخش صنعت» را ترتیب داد.

یک اقتصاددان در دفتر ایسنا، با اشاره به اینکه رونق تولید در استان همدان به عواملی چون اجتماعی و فرهنگی مربوط می‌شود، گفت: یکی از مشکلات اصلی ما نبود گفتمان سازی در عرصه تولید است؛ به عنوان مثال گفتمان سازی در رابطه با مبحث اقتصاد مقاومتی صورت نگرفت و این بحث کاملاً ابتر ماند، در حالیکه گفتمان سازی دارای نشانه‌هایی از جمله فراگیری دارد، بدان معنا که کسبه، صنعتگر، مدیران اجرایی و در نهایت همگان درک درست و فراگیری از موضوعی مانند اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

رضا کیهانی‌حکمت حُسن برگزاری این قبیل جلسات را در اشتراک یادگیری‌ها به یکدیگر دانست و یادآور شد: مشکلی که در جامعه ایران وجود دارد این است که تعدادی به شکل استثنایی رشد می‌کنند در نتیجه این افراد رشد یافته امکان اشتراک گذاری آموخته‌های خود را پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان نیز باید در بحث گفتمان سازی در عرصه تولید و اقتصادی مقاومتی پارادایم جدیدی را از سوی جامعه علمی مطرح می‌کردند، افزود: این اتفاق نیز از سوی جامعه علمی محقق نشد و عمده دانشگاهیان تصور می‌کردند اقتصاد مقاومتی بحثی است که بیشتر متوجه یک نهاد نظامی است.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه در صورت تحقق فراگیری و رویکرد جدید، کُنش جمعی را شاهد خواهیم بود، ادامه داد: کنش جمعی بدان معناست که همه با توجه به رسالت گفتمان سازی در عرصه تولید به وظایف خود احاطه داشته و آن را انجام می‌دهند.

 

توجه به سرمایه اجتماعی در اقتصاد

وی با بیان اینکه مهمترین سرمایه در علم اقتصاد، سرمایه اجتماعی است و این موضوع در استان و سطح کلان مشکلاتی دارد، اظهار کرد: اگر از بانک‌ها منابع ریالی و ارزی بسیاری دریافت کنید تا زمانی که رابطه بین فرد با سیستم اداری و نیز فرد با دولت مشخص نشود، اقدامات ما منجر به رونق تولید نمی‌شود. باید درنظر داشت که سرمایه اجتماعی دارای سه شاخص اعتماد عام، مشارکت و همیاری است و در صورت کاهش سرمایه‌های اجتماعی باید شاهد افزایش جرائم اجتماعی نیز باشیم.

کیهانی حکمت با اشاره به اینکه اعتماد در سه سطح سیاسی، اجتماعی و نهادی بیان می‌شود، اضافه کرد: امروزه به شدت این سه سطح از اعتماد دچار مسئله هستند که اعتماد می‌تواند شامل اعتماد سیاسی به دولت و اعتماد اجتماعی مردم به مردم باشد که کاهش اعتماد منجر به افزایش هزینه‌های مبادله در جامعه می‌شود.

 

برای ثروت ارزش قائلیم اما برای کار نه

وی با تأکید بر اینکه در فرهنگ کار دچار ضعف هستیم، گفت: کار در نظام زیستی ما فاقد ارزش است در حالیکه ثروت از ارزش برخوردار است همچنین مفهوم کار در بیان عامه به صورت اینکه «کار برای تراکتور است» بیان می‌شود و به گونه‌ای است که همه به دنبال یقه سفید می‌گردند.

کیهانی حکمت با بیان اینکه کار از لحاظ اجتماعی، روانشناختی و اقتصادی قابل بحث است، خاطرنشان کرد: کار در بُعد اقتصادی منجر به ایجاد انگیزه مالی، در بُعد اجتماعی منجر به ایجاد منزلت اجتماعی و در بُعد روانشناختی منجر به بررسی تناسب کار با تیپ روانشناختی فرد می‌شود.

 

 در کارگروهی دچار ضعف هستیم

وی با اشاره به اینکه در کارگروهی نیز دچار ضعف هستیم به طوریکه روحیهکار گروهی و نیز روحیه کار کردن در داخل مدارس و دانشگاه‌های کشور ضعیف است و باید تقویت شود، بیان کرد: توسعه آسیای جنوبی مدیون کارگروهی است و جوامعی که دارای کارگروهی قوی هستند، از سطح یادگیری بالایی برخوردارند به گونه‌ای که در مدارس ابتدایی ژاپن تمامی کارها بر پایه کارگروهی است و اجتماع بیشتر بچه‌ها در دور هر میز منجر به تشویق بیشتر آنها می‌شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه به اهمیت انواع آموزش از جمله سواد مالی و تقویت روحیه کارگروهی در مدارس اشاره کرد و یادآور شد: مبحث «مدرسه اشتغال» در کشوری مانند آلمان که قلب صنعتی اتحادیه اروپاست، زمینه اساسی توسعه آلمان را در فراهم کرده. این نوع مدرسه در این کشور سبب شده تا به نُدرت افرادی که از سطح بسیار بالایی برخوردارند، به نظام دانشگاهی بروند و اکثر افراد به سمت نظام مدرسه اشتغال سوق می‌یابند به گونه‌ای که بعد از مدتی این افراد در زمینه‌های استعدادی خود تبدیل به فردی کارآمد در زمینه فعالیت خود می‌شوند.

 

نرخ بیکاری ۶ درصدی در همدان قانع کننده‌ نیست

وی عوامل اقتصادی را به دو قسمت عوامل بیرونی مرتبط بر فعالیت و تولید و نیز عوامل موجود در سطح واحد اقتصادی عنوان کرد و گفت: نرخ بیکاری در همدان شش درصد است که آمار قانع کننده‌ای نیست به این علت که شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی آمار شش درصدی نرخ بیکاری را نشان نمی‌دهد و با شاخص‌های اقتصادی تولید، سرمایه گذاری، فقر، شاخص فلاکت و نرخ مشارکت همچنین آمارهای طلاق، بزه‌های اجتماعی، نزاع خیابانی و ... رابطه نسبتاً معناداری برقرار نمی‌کند.

کیهانی حکمت به مسائل قانونی، نهادی و فرآیندی اشاره و خاطرنشان کرد: فضای کسب و کار فضای جالبی است همانطوریکه در قنوت نماز خود به خدا عرضه می‌داریم که «به ما عمر همراه رشد عطا بفرما» چرا که عمر بدون رشد فایده‌ای ندارد بنابراین هزینه‌های مبادله در فضای کلان اقتصادی و استان ما زیاد است و این اجازه را نمی‌دهد که بازیگران کوچک، بزرگ شوند در حالیکه این بازیگران رفته‌رفته کوچکتر می‌شوند چرا که فضای کسب و کار موجود کشور دارای عوامل بازدارندگی است.

 

تسهیلات بانکی طناب دار اقتصاد

وی از تسهیلات و منابع بانکی به عنوان طناب‌دار بانکی‌ها یاد کرد و گفت: یکی از طناب‌هایی که در اقتصاد وجود دارد، طناب بانکی‌ است و نباید با این طناب به چاه برویم بنابراین شاید در کسب و کار پول شرط لازم باشد اما به طور قطع شرط کافی نیست.

این اقتصاددان آثار نشر و انتشار ناشی از تعاملات استانی را این گونه‌ای دانست که در صورت رشد اقتصادی یک شهرستان، این رشد باید بر روی شهرستان دیگر نیز اثرگذار باشد و افزود: از ۵۰۰ شرکت بورسی کشور تنها سه شرکت آن از استان همدان بوده در صورتی که یکی از منابع تأمین مالی شرکت‌ها بورس است.

وی همچنین با اشاره به اینکه  یکی از مشکلات موجود استان همدان بحث‌های مدیریتی و تفکیک مدیریت از مالکیت است، بیان کرد: مالک یک شرکت حاضر نیست بخشی از مدیریت خود را به غیرواگذار کند و اگر این اتفاق بیفتد، منجر به تأمین مالی از طریق بورس می‌شود.

این مدرس دانشگاه در رابطه با سطح واحدهای صنعتی، گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی فاقد R&D یا واحد «تحقیق و توسعه» هستند بدان معنا که نبود تحقیق و توسعه و نیز عدم نشاط کافی در فضای کسب و کار کشور منجر شده تا این واحدهای صنعتی روز به روز کوچکتر شوند.

وی ادامه داد: واحدهای کوچک دارای نرخ اشتغالزایی بالایی هستند اما ارزش افزوده تولید نمی‌کنند و دارای مشکل در زنجیره ارزش هستند بنابراین تنها اشتغال کفایت نمی‌کند و نکته مهم تولید ارزش افزوده واحدهای تولیدی است؛ به عنوان مثال صنعت فرش دستباف که اشتغالزایی بالایی دارد، دارای ارزش افزوده چندانی نیست.

 

فعالان اقتصادی نمی‌دانند در آینده چه اتفاقی قرار است رخ دهد

کیهانی حکمت بودجه عمومی، جاری و عمرانی را به عنوان طُعمه‌ای یاد کرد که بتواند سرمایه‌گذار را جذب  کند و یادآور شد: افق رویدادها در کشور به شدت محدود است بدان معنا که ما افق دید نداریم و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی نمی‌دانند که در آینده چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

وی با بیان اینکه بدترین چیز در فضای اقتصادی نااطمینانی است، تأکید کرد: باید درنظر داشته باشیم که محیط‌های سرمایه گذاران به اندازه کافی دارای ریسک و خطرپذیری است و این شرایط غیرقابل پیش‌بینی، سرمایه‌گذاران را به محیط‌ نااطمینانی وارد می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در نشست رونق تولید، با اشاره به تحویل جنگ هشت ساله بر ایران و اینکه جنگ را ما نخواستیم و آن را برای ما درست کردند، گفت: اگر جنگ بر ما تحمیل نمی‌شد، ژاپن خاورمیانه در ایران شکل می‌گرفت و تمامی رقبای خود را نابود می‌کردیم و شاید می‌توانستیم دنیا را به زیر بیاوریم.

حمیدرضا متین با بیان اینکه در صورت راه اندازی ۳۰ فاز مجتمع عسلویه، غربی‌ها برای خرید محصولات آن به التماس ما خواهند آمد، ادامه داد: عوامل داخلی و خارجی هر کدام به نحوی مانع رشد اقتصادی ما شده‌اند در حالیکه سهم عوامل خارجی در مشکلات کشور بیشتر است اما جدا از اثرگذاری عوامل خارجی، برخی مسئولان ناکارآمد نیز منجر به تحقق اهداف بیگانگان می‌شوند.

 

همه چیز به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه صنعتگران ما به جای اینکه وقت خود را بر روی تولید بگذارند باید آن را صرف دور زدن تحریم کنند، علت آن را وجود ساختارهای ناکارآمد و غلط عنوان کرد و افزود: همه چیز به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود بلکه این تقصیر ماست که به اندازه کافی کار نکردیم. میزان تولید در بخش اقتصادی کشور همیشه کم بوده است بنابراین امروز متوجه شدیم که باید خیلی قبل‌تر از اینها تولید را در عرصه اقتصادی افزایش می‌دادیم تا مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین امروز برای رونق تولید نباشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر اینکه به علت عقب ماندگی‌ها در بخش اقتصادی ناچار به افزایش رونق تولید در سطح خُرد هستیم، اظهار کرد: در آینده باید دید که آیا افزایش ارزش پول ملی و ثبات اقتصادی رخ می‌دهد یا خیر؟ چراکه افزایش ارزش پول ملی منجر به افزایش سرمایه‌گذاری و در نتیجه حرکت می‌شود در حالیکه در حال حاضر سرمایه گذاری‌ با توجه به اُفت ارزش ملی پول خیلی سخت شده است اما با وجود تمام سختی‌ها تولیدکنندگانی هستند که این چرخ را به حرکت درآوردند.

 

آمریکا و متحدانش قصد مذاکره با ایران را ندارند

متین با اشاره به اینکه با فشار ناشی از تحریم‌ها و ناکارآمدی ساختار اقتصادی موجود کشور مجبور به دوش کشیدن این بار سنگین توسط تولیدکننده‌ها هستیم، گفت: باید در شرایط کنونی در کنار هم باشیم و نگذاریم کشور دچار هرج و مرج شود بلکه باید با مدارا، به فکر پیدا کردن راه حلی برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور باشیم چرا که این تجربه را تا کنون در عرصه اقتصادی با وجود تمامی فشارها کسب نکردیم و باید در کنار یکدیگر این تجربه را به درسی نوشته شده تبدیل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دعوا با استکبار جهانی آغاز شده است و تا زمانی‌که در صورت یکدیگر نزده بودیم، امکان حضور در پای میز مذاکره وجود داشت، خاطرنشان کرد: آمریکا و متحدانش قصد مذاکره با ایران را ندارند بلکه هدف آنها از درخواست مذاکره، فلج کردن ایران است و قصد ندارند به ما  کمک کنند.

 

خودباوری؛ رمز پیروزی در شرایط تحریم

متین با بیان اینکه شاید با یکدیگر رفتار خوبی نداشتیم و با این کار حمیت را در جامعه کمرنگ کردیم اما باید در شرایط تحریم، خودباوری داشته باشیم، تأکید کرد: ترکیه اقتصاد نامساعد و تورم بسیار بالاتر از ایران را داشت که اُفت ارزش پول را در این کشور به دنبال داشته است اما مردم ترکیه با حمیت به بهبود شرایط موجود کشور خود کمک کردند.

وی با اشاره به اینکه اگر مسئولی در کشور ناکارآمد است باید آن را تحمل کنیم، گفت: اینگونه نیست که بگوییم مسئول ناکارآمد کار نمی‌کند بلکه او نیز کار می‌کند همچنین باید درنظر داشته باشیم هیچ کسی به جز مسئولان فعلی کشور نمی‌توانند وضعیت کشور را بهبود بخشند.

وی ادامه داد: مسئول ناکارآمد باید باشد تا کشور به وضعیت مشخصی برسد در غیر این صورت با توجه به شرایط موجود اقداماتی از قبیل تغییرات، ایجاد مشکل برای کشور و شیشه شکستن هیچ دردی را از ما دوا نخواهد کرد و جز بدبختی و خواری چیزی دیگری برای ما به ارمغان نخواهد آورد بنابراین باید از کشورهایی مثل لیبی، افغانستان و پاکستان درس بگیریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزایش آستانه تحمل را در شرایط فعلی کشور امری لازم دانست و اظهار کرد: با تحمل و صبر بیشتر باید از این وضعیت عبور کنیم چرا که زمان آن دست ما نیست و یکی دیگر است که با ما در حال جنگ است.قرار نیست که همه ما رئیس شویم

متین در ادامه گفت: باید این نکته را هم در نظر داشت که افراد مسئولیت‌های خود را تحویل می‌دهند و فرد دیگری به جای آنها می‌آید و این روند است که ادامه پیدا می‌کند بنابراین لازم است تا هر مسئول خوب یا بد را کمک کنیم، کسی هم از بیرون به ما کمک نمی‌کند که نیاز به نهادینه کردن این نوع فرهنگ در سطح جامعه و مردم دارد.

وی در پاسخ به اینکه به جوانان امروز در ورود به حل مشکلات جامعه میدان داده نمی‌شود، تأکید کرد: البته باید بپذیریم که جوانان هم باید بیشتر کار و فعالیت کنند چرا که این جوانان هستند که باید به خود بها دهند و کار را در دست گیرند، قرار نیست که همه ما رئیس شویم بنابراین باید در کنار میدان دادن به جوانان عناصر خواستن و باور را داشته باشیم و بپذیریم که همه باید فقط برای کشور کار کنیم.

متین با اشاره به اینکه دانش فنی خیلی از علوم را در اختیار نداریم و مجبور به وارد کردن آن از خارج از کشور هستیم، ادامه داد: در اکثر مواد اولیه به خارج از کشور وابسته هستیم اما بدان معنا نیست که بتوانند از این ناحیه برای ما مشکل ایجاد کنند اما ناچار هستیم برای تهیه این مواد هزینه بسیاری پرداخت کنیم که عمده این هزینه بر روی دوش تولیدکنندگان است.

وی حمایت‌های ناکافی دولت را از روی کم لطفی دانست و تأکید کرد: طرح رونق تولید با تمام سختی‌ها در حال اجراست که به عنوان مثال شرکت کیان کُرد که شش ماه گذشته تعطیل شد، امروز با ۱۲۲ نفر در حال فعالیت است که امیدواریم تا پایان سالجاری تعداد نفراتی که مشغول کار هستند به ۳۰۰ نفر افزایش پیدا کنند همچنین در پتروشیمی هگمتانه ۱۷۳ نفر مشغول هستند که امیدواریم برای خردادماه سال آینده این پتروشیمی به تولید برسد.

 

خود ما در حال ضربه زدن به خود هستیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه در همدان روزی ۱۰۰ تن مرغ توزیع می‌کردیم و در زمانیکه گفته شد مرغ کم است این میزان به ۳۴۰ تن رسید، بیان کرد: با وجود این مقدار توزیع مرغ در بازار، احساس کمبود وجود داشت، در حین یافتن علت مشاهده شد که در دست هر نفر چند مرغ وجود دارد بنابراین باید بپذیریم که این شرایط را خود برای هم ایجاد کردیم و خود ما درحال ضربه زدن به خود هستیم البته عده‌ای با سوءاستفاده از این شرایط به بدتر شدن اوضاع دامن می زنند.

متین ادامه داد: در زمانی که زمزمه کمبود برنج در بازار وجود داشت مشاهده شد که بازار از برنج هندی پُر شده و برخی گفتند که برنج به علت گرانی بنزین افزایش قیمت پیدا کرده است بنابراین باید بپذیرم که بعضی‌ها با سوءاستفاده از گرانی بنزین در حال گرانفروشی هستند اما ما نیز با این دست از افراد متخلف برخورد می‌کنیم.نباید با ضربه زدن به مسئول بد وضعیت را از این خراب‌تر کنیم

وی با اشاره به اینکه مسئولان ناکارآمد، ابتدا باید اصلاح شوند و سپس با روندی آهسته از مسئولیت کنار گذاشت، خاطرنشان کرد: نباید با ضربه زدن به مسئول بد وضعیت را از این خراب‌تر کنیم و مطمئن باشیم مسئول دیگری هم نمی‌تواند از مسئولی که بد است، بهتر عمل کند چرا که این مسئول بد چند سالی تجربه پیدا کرده و می‌تواند از این تجربه در بهبود شرایط بهره ببرد بنابراین باید با کمک به یکدیگر کاری کنیم تا اقتصاد جلو برود و این رونق تولید اتفاق محقق شود.

 

رونق تولید در واحدهای صنعتی همدان

متین با اشاره به اینکه در واحدهای صنعتی همدان شاهد رونق تولید هستیم، گفت: با اصلاح سیاست‌های غلط اقتصادی می‌توان این روند را بهبود بخشید اما نه به صورت یک شَبه. باید توجه داشته باشیم که سیاست‌های ارزی کشور دارای ایرادات اساسی بود چرا که تجربه کافی در این زمینه را نداشتیم و بعد از آن نیز با روبرو شدن با تحریم‌های سنگین غربی‌ها در انتظار زمین زدن ایران در مقاطع مختلفی از سال بودند بنابراین قرار نیست به صورت تکی بجنگیم بلکه باید دست به دست هم بدهیم تا در عرصه اقتصادی پیروز میدان شویم.

وی در پایان این نکته را یادآور شد که می‌توانیم در اُفق بالاتری مسئولان ناکارآمد را حذف کنیم و با روی کار آوردن افرادی کارآمدتر روش‌ها، حرکت‌ها و برخوردهای خود را با تولیدکنندگانی موفق را بهبود بخشیم از طرفی هم باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم و نگذاریم ارزش پول ملی روز به روز کمتر شود.

 

پیش بینی معافیت‌های بلندمدت به صورت دوره‌ای و سرمایه‌ای

به گزارش ایسنا، معاون امور مالیاتی استان همدان نیز با اشاره به اینکه در قانون مالیاتی مستقیم برای واحدهای تولیدی و اصلاحیه‌ای که در سال ۱۳۹۴ صورت گرفت، معافیت‌های بلندمدت به صورت دوره‌ای و سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است، گفت: حداقل معافیت دوره‌ای پنج سال و حداکثر این معافیت نیز ۱۳ سال است که اگر کسی یک واحد تولیدی را راه اندازی کند پنج سال در تمام مناطق استان دارای معافیت مالیاتی است و در مناطق محرومی مانند شهرستان‌های رزن و کبودراهنگ و قسمت‌هایی که از نظر قانون سازمان مدیریت و برنامه ریزی محروم تلقی می‌شوند، ۱۰ سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

وجیه الله زکوری ادامه داد: اگر واحد تولیدی در شهرک صنعتی قرار بگیرد مانند شهرک‌های صنعتی بوعلی یا بهاران این معافیت‌ها از پنج به هفت سال و در مناطق محروم از ۱۰ به ۱۳ سال تغییر می کند بنابراین بین بازه پنج  تا ۱۳ سال معافیت از پرداخت مالیات ۱۰۰ درصدی را به بخش تولید می‌دهیم.

وی بیان کرد: برای اشتغالزایی و رونق تولید جدای از اختصاص معافیت‌های دوره‌ای، اگر واحد تولیدی هر سال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش نیروی کار با تأییدیه سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار و تعاون اجتماعی داشته باشد، یک سال به زمان معافیت آن افزوده می‌شود.

زکوری با بیان اینکه بعد از گذشت زمان معافیت پنج تا ۱۳ ساله بخش سرمایه گذاری نیز دارای معافیت از پرداخت مالیات به اسم معافیت بازگشت سرمایه شناخته می‌شود، ادامه داد: اگر یک سرمایه گذار به هر میزان در منطقه محروم سرمایه گذاری کرده باشد این اجازه را به او می‌دهیم تا به میزان دو برابر سرمایه گذاری خود از سود آن معاف شود همچنین در مناطق غیرمحروم ۵۰ درصد از سرمایه برمی‌گردد بنابراین در بخش مالیاتی «بازگشت سرمایه» از ۵۰ تا ۲۰۰ درصد سرمایه خود می‌تواند معافیت دریافت کنند.

وی تصریح کرد: اگر نرخ مالیات را ۲۵ درصد فرض کنیم بسیاری از این مالیاتی که به دولت پرداخت می‌شود و حجم معافیت‌ها به ویژه در سال‌های اولیه تولید اجازه می‌دهد که به چرخه تولید و یا به عنوان سرمایه در گردش یا سرمایه گذاری مجدد برگردد.

معاون امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه اگر مدت زمان تمامی معافیت‌های مالیاتی شرکت تولیدی در حال کار تمام شود می‌تواند برای بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی مجدداً در بخش تولید به سرمایه گذاری بپردازد، اظهار کرد: با افزایش خط تولید با توجه به میزان سرمایه گذاری صورت گرفته اجازه می‌دهیم تا معادل ۵۰ تا ۲۰۰ درصد همان سرمایه گذاری از معافیت مالیاتی برخوردار شود.

زکوری با اشاره به ماده ۱۳۸ مکرر، یادآور شد: برای نخستین بار در قانون مالیات‌های مستقیم پیش بینی شده که اگر کسی در بخش تأمین مالی خارج از شبکه بانکی توانست از بخش خصوصی اقدام کند، معادل هزینه مالی که به بانک پرداخت می‌کند، به عنوان هزینه قابل قبول تلقی می‌شود و لزوماً به عنوان تأمین مالی خارج از چرخه بانکی نیز هزینه مالی آن مورد قبول قرار می‌گیرد بنابراین تمامی این اصلاحات در سال ۱۳۹۴ انجام شده و از ابتدای سال ۹۵ قابل اجراست و سازمان مالیاتی کشور نیز در اعطای این معافیت‌ها کار خود را انجام داده است.

 

هزینه R&D جزء هزینه‌های قابل قبول کاهنده مالیات به شمار می‌رود

وی با تأکید بر اینکه هزینه R&D جزء هزینه‌های قابل قبول کاهنده مالیات به شمار می‌رود، گفت: برای حمایت از تولید تنها صادرات مواد خام مشمول مالیات شده و تنها صادرات کالای صنعتی دارای معافیت مالیاتی است همچنین شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های مستقل در شبکه فناوری نیز از ۱۵ سال معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

معاون سازمان امور مالیاتی استان همدان ادامه داد: اگر کسی بخواهد خط تولید خود را توسعه دهد به این توسعه معافیت تعلق می‌گیرد به این صورت که توسعه در منطقه محروم تا ۲۰۰ درصد، در منطقه کمتر توسعه یافته ۲۰۰ درصد سرمایه و در منطقه غیرتوسعه یافته نیز ۵۰ درصد سرمایه مستهلک می‌شود.

 

بقای هر جامعه منوط به داشتن صورت‌های مالی قابل اتکاست

وی با تأکید بر اینکه بقای هر جامعه منوط به داشتن صورت‌های مالی قابل اتکاست، گفت: دانش مالی و حسابداری نیز یک تخصص است که می‌تواند در کنار تولید مورد استفاده قرار گیرد و منجر به رشد بهره وری شود بنابراین از طرف سازمان امور مالیاتی استان حاضر هستیم چگونگی استفاده از راهکارهای قانونی معافیت‌های مالیاتی را به تولیدکنندگان آموزش دهیم.

زکوری با اشاره به اینکه فرار مالیاتی نیاز به یک نظام مالیاتی پیشرفته‌ای است، اظهار کرد: در حال حاضر با دسترسی به شبکه بانکی و تراکنش‌های بانکی قادر هستیم تمام دلال‌ها را شناسایی کنیم و با بررسی تمامی ارقام اطمینان دهیم که مالیات آن به صورت تمام و کمال اخذ می‌شود که در تمامی شهرها از جمله همدان این کار در حال انجام است و کمیته مبارزه با فرار مالیاتی در استان وجود دارد که تا امروز نزدیک به ۱۰ها نفر شناسایی شده و مالیات آنها نیز مشخص و وصول شده همچنین میلیاردها تومان شناسایی و وصول شده است.

 

وصول بخش زیادی از فرارهای مالیاتی  

وی با اشاره به دسترسی به شبکه‌های اطلاعات مالیاتی که بانک‌ها یک بخش آن هستند و تمامی بخش‌های دیگر گفت: شبکه اطلاعات مالیاتی که سازمان امور مالیاتی کشور طراحی کرده است همراه با اجرای طرح جامع مالیاتی از کسی که بخواهد فرار مالیاتی کند این مالیات در گام اول رصد و در مراحل بعدی اخذ می‌شود.

وی با اطمینان خاطر از اینکه فرارهای مالیاتی در حال شناسایی هستند و مالیات آنها نیز اخذ می‌شود، بیان کرد: آنهایی که وارد معاملات ارزی و طلا شدند با توجه به اینکه این پول در حساب آنها جابجا می‌شود به وسیله نظام جامع مالیاتی در حال شناسایی هستند که بخش‌های زیادی از آن نیز وصول شده است همچنین این نکته وجود دارد که تمامی مبالغ دریافتی مالیاتی به خزانه دولت واریز می‌شود و هر ماه نیز صرف پرداخت حقوق کارکنان آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و پروژه‌های عمرانی در استان شده و ریالی از آن به تهران داده نمی‌شود.

 

پول حاصل از فروش نفت در چرخه تولید استفاده نشده است

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان نیز با بیان اینکه فروش ۴۰ ساله نفت فقط ضایع شدن آن را در پی داشته و در چرخه تولید از آن استفاده نشده است، گفت: فشار کشورهای تحریم کننده باعث شد ما نفت را شناخته و در تولید دستمان را به زانوی خود بگیریم و تازه بلند شویم.

محمدرضا جعفری از فعالیت ۸۰ کارشناس ارشد و دکتری در این مجموعه خبر داد و افزود: امروز آموزش کشور ضعف دارد و جوانان پس از فراغت از تحصیل افراد متوقعی بوده و کارآمد نیستند.

وی عدم توجه به اصل صنعت و تولیدات را ضعف بازار دانست و اظهار کرد: یکی از موفقیت‌های اکباتان گاز توزیع عمده محصول است و کار را متوقف نمی‌کنیم و امروز که همه تولیدکنندگان خوابیده‌اند، ما شبانه روز کار می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت کنترل گاز اکباتان اقدام غلط سیاست مداران را ضربه به اقتصاد خواند و یادآور شد: آنچه چهارچوب انقلاب تعریف کرده با اقتصاد امروز مغایرت دارد. امروز برای معاملات اقتصادی برون مرزی باید از وابستگی تکنولوژی دور نباشیم. دنیا یک دهکده کوچک است که همه به هم وابسته هستیم و باید تا می‌توانستیم روی پایه‌های نفتی مقاومت می‌کردیم.

 

دعواهای سیاسی اقتصاد را فلج کرده است

جعفری بی ارزش کردن نفت در سال‌های گذشته را زیان آور دانست و گفت: باید بالادستی‌ها با فکر به جزء به جزء مسائل گام بردارند و بی فکری فاجعه به بارمی آورد. دروغ گویی حتی در سیاست عامل فساد است و مسئولان باید با روراستی وارد کار شوند.

وی نبود نیروی کارآمد و ارتباط اقتصاد با سیاست برای کشور را زیان بار اعلام کرد و افزود: تمام اقتصاد ایران چوب سیاست را می خورد و دعواهای سیاسی اقتصاد را فلج کرده است. در کشور قابلیت های بالایی داریم اما زمینه ای مانند سیاست کلان کشور برای هدایت چرخه تولید را نداریم.

 

اقتصاد عالی مانع جرائم اجتماعی

معاون سازمان تأمین اجتماعی استان همدان نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد درست نشود چیزی درست نخواهد شد و امروز اقتصاد را می‌توان به سوخت خودرو تشبیه کرد که اگر بخوابد فاجعه در آن مملکت رخ خواهد داد.

محمدابراهیم شریعتی اقتصاد را مانع بروز جرم در جامعه دانست و عامل فساد و بحران در جامعه را بیکاری خواند و گفت: اگر بتوانیم اقتصاد را رونق دهیم و حمایت کنیم و جوانان کشور را جذب کار کنیم شاهد حاکمیت امنیت در جامعه و توسعه خانواده ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مطالعات برون مرزی در حوزه اقتصاد بسیار مفید بوده و کمک قابل توجهی به اقتصاد داخلی خواهد کرد، یادآور شد: انقلاب اقتصادی در اروپا ۲۰۰ سال پیش از ایران رخ داده است. اگر امروز اقتصاد اروپا از ایران جلوتر بوده ریشه در تحولات اقتصادی اروپا پیش از ایران دارد و آنها ۲۰۰ سال پیش روستائیان را در مراکز صنعتی به کار گرفته و شبانه روز تلاش کردند. در اروپا اگر پیشرفتی به دست آمد حاصل مطالعات برون مرزی بود و خود را محدود به کشور خود نکردند.

 

سرچشمه رونق تولید در دانشگاه‌هاست

وی با اشاره به ضعف در مسائل اقتصادی افزود: ما آنقدر در اقتصاد کار نکرده ایم که کشاورزی امسال سیر می‌کارد و سال بعد ورشکسته می‌شود که علت آن فقط عدم مطالعه و برنامه ریزی است که باید تمام اجزا با مطالعه گام بردارند.

وی ادامه داد: در کشوری مانند ترکیه توازن قیمت در سراسر سال و عدم تورم منوط بر آن است که تولیدکننده میزان مصرف بازار داخل را سنجیده و مازاد بر آن را صادر می‌کند و این امر موجب شده که تورم دامن مردم را نگیرد.

معاون سازمان تأمین اجتماعی استان همدان با تأکید بر اینکه سرچشمه رونق تولید در دانشگاه‌هاست، داشتن لیدر اقتصادی و منشأ تفکرات را در به دست آوردن بازار منطقه ای الزامی دانست و خواستار برنامه ریزی در صادرات و واردات کشور شد.

وی تصریح کرد: در حوزه تأمین اجتماعی که یک سازمان بین الملی است، باید به معیشت و رفاه مردم توجه شود که حمایت از تولیدکننده و رونق تولید در رأس امور قرار دارد.

 

تأمین اجتماعی در کنار تولید و حامی چرخه تولید است

وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی برای تک تک درصدهای دریافتی خدمات ارائه می‌دهد، گفت: تمام درصدهای جمع شده در سطح کلان زیاد به نظر رسیده اما برای آینده نیازمند این مبالغ است.

شریعتی با بیان اینکه اگر دولت از تولیدات ناخالص خود در تأمین اجتماعی سرمایه گذاری می کرد به چرخه اقتصاد کمک قابل توجهی می‌شد، افزود: در تمام مسائل و مشکلات اقتصادی دولت مقصر نیست چرا که ما پس از انقلاب اسلامی وارد انقلاب اقتصادی شده ایم و این امر در روند طبیعی قرار دارد اما باید مدیریت شود تا از تاریکی ها به زودی عبور کنیم. سازمان تأمین اجتماعی در کنار تولید و حامی چرخه تولید بوده و یکی از اهداف تشکیل این سازمان تأمین آینده کشور است.

 

حفظ روابط بین‌الملل؛ لازمه رونق تولید

مدیرعامل شرکت ساسکو لازمه رونق تولید را حفظ روابط بین الملل دانست و گفت: مشکل ما اعتبارات بانکی جهانی است چرا که اگر بخواهیم در سطح داخلی کار کنیم سرمایه پس از ۱۰ سال نصف می‌شود.

مسعودیان با بیان اینکه استفاده از تسهیلات بانکی بین المللی برای ما مشکل است، افزود: بخش دوم مشکلات ما ارتباطات است به طوریکه وقتی برای خرید یک وسیله از آلمان مجبور هستیم به علت عدم فروش شرکت های اروپایی به ما، مبلغ زیادی را به یک رابط بدهیم تا قطعه ای را خریداری کرده و به ایران بیاورد، درمی یابیم که این پرداخت هزینه ها در واقع فقط ضرر است و به نفع تولیدکننده نیست.

وی ادامه داد: در همین راستا هفت دستگاه خریداری کرده‌ایم تا بتوانیم یک چرخ دنده راه اندازی کنیم که به زودی شاهد افتتاح این دستگاه‌ها هستیم اما همین مشکلات بانکی و رابط های تجاری کار تولید در کشور را به تعویق انداخته است. برای اینکه بتوانیم آینده روشنی برای کشورمان رقم بزنیم علاوه بر ارتباطات و منابع بانکی باید مشکل پایه یعنی آموزش و پرورش را اصلاح کنیم.

مسعودیان با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش در کشور نیازمند تربیت دانش آموز ریسک پذیر، فعال، کارآفرین و دقیق است که هیچ یک از دانش آموزان اینگونه آموزش داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: پرسشگری در بین دانش آموزان کشته شده و محصل در ایران فقط به سه سال منتهی به کنکور تلقی می‌شود و کاملاً دوران کودکی در بین افراد کور شده است.

وی با بیان اینکه امروزه نیروی کار که یک جوان ۲۵ ساله است، چیزی از کار نمی‌داند و این مربوط به آموزش غلط در دوران تحصیل می‌شود که باید اصلاح شود، اضافه کرد: در رونق تولید ما با دو مشکل مواجه هستیم که اگر رفع نشود به جایی نخواهیم رسید؛ اول قانون داخل است و در مرحله دوم ارتباطات خارج که باید کامل حل شود.

 

سهم بالای صنعت در معیشت مردم

به گزارش ایسنا، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان نیز با تأکید بر اینکه حوزه صنعت سهم بالایی در معیشت مردم دارد، گفت: سمت و سو و رویکرد ما در حوزه تحولات بخش صنعت بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولیدات داخلی است.

سیدناصر محمودی با بیان اینکه موتور محرکه اقتصاد بخش صنعتی است، اظهار کرد: متأسفانه همدان ظرفیتی در بخش صنعت نداشته و اقتصاد استان کشاورزی بوده است در حالیکه بخش صنعت اثرگذار بوده و سهم بالایی در معیشت جامعه دارد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان رونق تولید، ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و با اتفاقاتی که در عرصه بین المللی و تحریم‌ها اتفاق افتاد، یکی از الزامات تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی توجه به داخل و رونق تولید و شکوفا کردن اقتصاد از درون بود که مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال رونق تولید نامگذاری کردند بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که این اتفاق مبارک بیفتد و خوشبختانه اتفاقات خوبی در استان همدان با تأسی از شعار امسال رخ داده است.

محمودی با اشاره به اینکه در راستای تحقق شعال سال وزارت اقتصاد به صورت مشترک با وزارت کشور دستورالعمل‌ها و راهبردهای خوبی را صادر کرده است، یادآور شد: بهبود فضای کسب و کار یکی از الزامات رونق تولید است که برای این کار کمیته بهبو فضای کسب و کار در استان تشکیل شده و الزاماتی را قانون مشخص کرده است.

 

حذف ۷۰۰ فرآیند مخل بهبود فضای کسب و کار

وی با بیان اینکه در استان همدان کمیته بهبود فضای کسب و کار با عضویت دستگاه‌های اثرگذار تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه‌ها نماینده‌ای معرفی کردند که قوانین و مقررات مُخل کسب و کار را شناسایی کنند و خوشبختانه در استان همدان از ۲۲۰۰ فرآیند اخذ مجوز، ۷۰۰ فرآیند شناسایی و حذف شده است و علاوه بر آن پرشسنامه‌ای را برای ۶۰ واحد اثرگذار اقتصادی استان ارسال کردیم که همین موضوع باعث شده تا رتبه کسب و کار همدان از ۲۳ به ۱۱ ارتقاء پیدا کند.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان با تأکید بر پیگیری سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در استان، بیان کرد: در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان الزاماتی برای جذب سرمایه‌گذار در زمینه مشاوره قبل و حین سرمایه‌گذاری و مراحل اخذ مجوز وجود دارد که خوشبختانه در سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی استان همدان پیشرو بوده است.

محمودی با بیان اینکه استان همدان در سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و تولید برق از انرژی پاک رتبه اول کشور را دارد، ادامه داد: همدان پایلوت شناخته شده است و هفت نیروگاه هفت مگاواتی با سرمایه‌گذاری خارجی در استان انجام شده و وارد مدار نیز شده است.

 

۹۰ درصد رونق تولیدی که در استان رخ می‌دهد، با پشتوانه بانک هاست

وی با اشاره به اینکه اقدام دیگر در راستای رونق تولید شفاف سازی نظام مالی است، ادامه داد: باید و نبایدهای اقتصادی استان نیز بررسی شده است و آسیب‌ها شناسایی شده که امیدواریم با توجه به رویکرد دولت در سیاست های اصولی و مشوق در نظام بانکی و مالی اتفاقات خوبی صورت بگیرد.

وی گفت: به تازگی کتابچه آسیب‌های رونق تولید استان همدان تحت عنوان بایدها و نبایدهای بخش اقتصادی استان همدان تدوین و در سایت اقتصاد و دارایی استان بارگذاری شده است.

محمودی با بیان اینکه اقتصاد ایران متکی به بانک است، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد رونق تولیدی که در استان رخ می‌دهد، با پشتوانه بانک هاست که می‌تواند آسیب و نقطه قوت باشد اما بانک های استان با وجود نقدهایی که به این حوزه وارد است، همراهی خوبی با بخش تولید استان دارند.

وی با تأکید بر اینکه بهبود فضای کسب و کار، حمایت از تولیدات در راستای رونق تولید از اقدامات صورت گرفته در استان همدان برای رونق تولید بوده است، اظهار کرد: بخشنامه‌ای به تمام دستگاه‌های دولتی صادر شده که از محصولات استان خریداری کنند که به خوبی پیش می رفت که متأسفانه بخشنامه در سطح کلان تحت عنوان سامانه ستاد این اقدام ما را زیرسوال برد به‌طوریکه براساس این بخشنامه می‌توانند از هر استانی خریداری کنند.

 

صادرات محور بودن تولیدات یکی از ابزارهای رونق تولید است

محمودی با بیان اینکه توسعه و تقویت بنگاه‌های تولیدی و حمایت از سرمایه‌گذاری از دیگر برنامه‌های استان همدان در راستای رونق تولید است، خاطرنشان کرد: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با اکثر دستگاه‌های اثرگذار ایجاد شده است و موشنگرافی تهیه شده و قبل و حین و بعد از سرمایه‌گذاری مشاوره داده می‌شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان با تأکید بر اینکه صادرات محور بودن تولیدات یکی از ابزارهای رونق تولید است، تأکید کرد: در راستای حمایت از صادرات کارگروه توسعه صادرات در استان همدان با محوریت استانداری و سازمان صمت تشکیل شده و موانع حوزه صادرات را آسیب‌شناسی می‌کنند.

وی با اشاره به اصلاح و بهبود نظام توزیع و کاهش آلایندگی صنایع، تصریح کرد: همدان به عنوان نخستین استانی است که همایش اقتصاد سبز را برگزار کرد و تمام پروژه های صنعتی استان باید پیوست زیست محیطی داشته باشند.

محمودی با بیان اینکه نقاط ضعف و قوت صنعت استان همدان شناسایی شده است، افزود: در راستای توسعه صادرات بحث ترانزیت بررسی شده که متأسفانه هزینه‌ها بالاست و مشکلاتی در مبادی ورودی و خروجی مرز وجود دارد.

 

ضعف بازاریابی اصولی نقطه ضعف صنعت همدان

وی ضعف بازاریابی‌های اصولی  را یکی دیگر از نقاط ضعف بخش صنعت استان دانست و خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که داده می‌شود باید رصد شود به‌طوریکه تسهیلاتی که پرداخت می‌شود با برنامه و اصولی هزینه شود نه اینکه تولیدکننده در وسط کار دچار ورشکستگی شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان یادآور شد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری همدان در چهار بخش حوزه کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و ساختمان شناسایی شده است و برای سهل الوصول شدن به صورت اپلیکیشن تهیه شده و قابلیت نصب بر روی گوشی‌ها همراه دارند.

 

۷۷ درصد منابع بانکی همدان مصرف شده است

رئیس شورای هماهنگی امور بانک های استان و رئیس امور شعب بانک ملی استان همدان نیز درباره نقش بانک ها در رونق تولید گفت: در سالجاری ۷۷ درصد منابع استان همدان مصرف شده در حالیکه در سال های گذشته این عدد ۵۷ درصد بوده است.

محمد طوماسی با تأکید بر اینکه در سیستم بانکی نرخ تمام شده برای بانک وجود دارد، اظهار کرد: نرخ سپرده و تسهیلات براساس مصوبه شورای پول و اعتبار مشخص شده و بانک ها باید رعایت کنند و بانک هایی که بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، سود پرداخت می‌کنند باید خارج از عرف و مقررات آن را جبران کنند که این اتفاق در بانک های دولتی نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه بانک یک مؤسسه مالی است، تصریح کرد: سودی که بانک از مشتریان دریافت می‌کند متأثر از منابع است بنابراین بانک نمی‌تواند ضرر دهد چرا که اگر بخواهد زیان بدهد باید تعطیل کند و کنار برود. براساس قانون و مقررات بانک ها در استان ها مجری بوده و موظف هستند طبق نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار حرکت کنند.

رئیس امور شعب بانک ملی استان همدان بیان کرد: در استان همدان باید عملکرد سیستم بانکی را از تولید کنندگان پرسید و اگر نارضایتی وجود دارد باید مورد بررسی قرار بگیرد و مشکلات دسته بندی شود.

طوماسی گفت: اگر سیستم بانکی در عرصه تولید و تأمین مالی پروژه‌های تولیدی ورود نکند اتفاقی نمی‌افتد و به دنبال این هستیم که در پرداخت تسهیلات تاجایی که قانون و مقررات اجازه دهد، همراهی داریم.

وی با بیان اینکه تخصیص تسهیلات و منابع و وصول آنها رعایت حال مشتریان را دارند، خاطرنشان کرد: چندین سال است در قالب تبصره‌های مختلف بانک وصولی نقدی نداشته که فقط برای رعایت حال تولیدکنندگان است در حالیکه این موضوع آسیبی برای سیستم بانکی است.

 

برخی مقررات ضدانگیزه است

وی تأکید کرد: برخی مقررات موجود نه تنها به واحدهای تولیدی که با برنامه کار می‌کنند، کمکی نمی‌کند، حتی ضدانگیزه است به‌طوریکه برخی از مقرراتی که تصویب شده و ما مجبور به اجرای آن هستیم باید شامل مشتریان خوش حساب باشد نه اینکه این مقررات برای تولیدکنندگان بدون برنامه و بد حساب باشد.

رئیس شورای هماهنگی بانک های استان همدان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات باید توان مالی نیز داشته باشند، اظهار کرد: بانک به عنوان تأمین کننده مالی تولیدکنندگان براساس نظرات کارشناسی تسهیلاتی پرداخت می‌کند و باید تولیدکننده سهم متقاضی را نیز داشته باشد.

طوماسی با تأکید بر اینکه سیستم بانکی استان همدان هیچ مشکلی در زمینه تأمین مالی واحدهای تولیدی ندارد، گفت: هیچ واحد تولیدی که دارای شرایط لازم و کافی برای دریافت تسهیلات است، در سیستم بانکی برای تأمین مالی این واحدها مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه ۷۷ درصد از منابعی که در اختیار سیستم بانکی استان بوده مصرف شده است، یادآور شد: در مهرماه امسال کل مصارف استان ۱۵۸ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون بوده در حالیکه میانگین منابع استان ۲۰۹ هزار میلیارد بوده است.

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: