شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
رییس جهاددانشگاهی: جوانان؛ موتور محرکه‌ی توسعه/ انجام کار‌های بزرگ به شرط استفاده از توان ملی
تاریخ انتشار: چهار شنبه 29 آبان 1398

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در آیین اختتامیه‌ی بیست‌وششمین جشنواره‌ی ملی کتاب سال دانشجویی که صبح امروز (۲۸ آبان‌ماه) با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در تالار شهید دهشور دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اگر برای پیشرفت و توسعه پایدار کشور اراده کنیم، راه رسیدن به آن توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه، اجتماعی و توسعه سیاسی خواهد بود و نتیجه آن منجر به اقتدار اقتصادی دانش‌بنیان، اقتدار دفاعی دانش‌بنیان و امنیت و رفاه برای مردم همراه با عدالت و اخلاق باشد، زیرا آن‌چه برای ما مهم است، توسعه‌ی عدالت و توسعه اخلاق است و این طور نیست که کشورمان با قله‌های ثروت و مردم در دره‌های فقر باشند.
وی افزود: در جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس آن از سال ۱۳۵۹ سعی کردیم توانمندی کشور را در توسعه فرهنگی، علمی و فناوری، آموزش مهارتی، اشتغال و کارآفرینی الگوسازی کنیم و به لطف خدا و همه جهادگران جهاددانشگاهی کار‌های بزرگی در حوزه‌های مختلفی همچون پزشکی، فنی و مهندسی و تولید فناوری‌های پیشرفته و ... انجام شده است، اما در حوزه توسعه فرهنگی و علمی فناورانه یکی از مباحث مهم مستندسازی است و یکی از تشویق‌های ما این بوده که اساتید و دانشجویان یافته‌ها و دانسته‌های خود را چه در قالب مقاله و چه کتاب مستندسازی کنند تا به سرعت در اختیار جامعه قرار گیرد و همه‌ی جامعه از آن بهره‌مند شوند.
دکتر طیبی با بیان این‌که تمرکز ما براساس ماهیت جهاددانشگاهی بر دانشجویان به ویژه دکتری و کارشناسی ارشد است، بیان کرد: جوانان به دلیل جوانی و آرمان‌گرایی موتور محرکه‌ی توسعه هستند و طراحی جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز به همین دلیل بوده که از تلاش‌های دانشجویان قدردانی کنیم.
رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: حاصل این توسعه‌ها باید به امنیت و رفاه همراه با عدالت و اخلاق برای مردم منجر شود؛ اگر امروز در جامعه ما که روز‌های ناخوشایندی را سپری کردیم و دچار مشکلیم، به نظرم این مسایل را در جامعه چه در توسعه‌ی فرهنگی و چه علمی و فناورانه، سیاسی و ... رعایت نکرده‌ایم تا به یک وفاق ملی برسیم و بتوانیم برنامه‌ریزی بلندمدت در کشورمان انجام دهیم و شکرگزاریم که رهبر معظم انقلاب در جریان اخیر هوشیارانه ورود کردند.
وی ادامه داد: اگر جوانان ما که حقشان است با عزت و کرامت صاحب کار و درآمد مناسب باشند و این توان در کشور هست و در برنامه‌ریزی‌هایمان آنچه را که باید انجام می‌دادیم، انجام نداده‌ایم و به عنوان مدیری که ۳۹ سال در جهاددانشگاهی خدمت کرده، بیان می‌کنم که ما توانایی انجام کار‌های بزرگی را در کشور را داریم و توانایی ایجاد اشتغال عزت‌مند و آبرومند برای همه جوان‌های کشورمان را داریم، به شرطی که از توان ملی خودمان استفاده کنیم.

 دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با بیان این‌که استمرار این جشنواره نشان‌دهنده اهمیت و تاثیرگذاری آن است، گفت:‌ این جشنواره امروز در نقطه‌ای قرار دارد که شرکت در آن به منزله‌ی اعتبار علمی مناسب است. هدف ما از این رویداد ترویج روحیه تالیف و پژوهش میان دانشجویان برای تولید آثار علمی است.

 

7 اثر برگزیده و 14 اثر شایسته‌ی تقدیر
عادل تقوی رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در ادامه این آیین گزارشی از نحوه برگزاری و داوری آثار بیست‌وششمین جشنواره‌ی ملی کتاب سال دانشجویی ارایه کرد و گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره، همواره مشوق و زمینه‌ساز فعالیت‌های دانشجویان علاقه‌مند به عرصه‌ی تحقیق در حوزه‌های گوناگون علمی و معرفتی بوده و شکوفایی استعداد‌های این نسل پویا و توانمند در میدان تألیف، تحقیق و ترجمه را رسالت اصلی خود قلمداد می‌کند. این دبیرخانه در راستای دست‌یابی به این هدف هیچگاه تنها نبوده است و همواره مشارکت نهاد‌های مشتاق و علاقه‌مند به این حوزه را در کنار خود دیده است.
وی افزود: ثبت‌نام این جشنواره با اعلام فراخوان آن در فروردین از طریق رسانه‌های جمعی انجام شد که پس از اتمام مهلت ارسال آثار، ۵۱۸ اثر به مرحله اصلی رقابت وارد شدند و در شش گروه طبقه‌بندی و مورد ارزیابی قرار گرفتند. هیئت داوران این آثار را در چهار مرحله داوری کردند.
تقوی ادامه داد: 7 اثر به‌عنوان آثار برگزیده و 14 اثر در گروه شایسته‌ی تقدیر قرار گرفتند.
رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی همچنین بیان کرد: امسال بیشترین فراوانی در آثار رسیده برای حوزه علوم انسانی با ۴۰ درصد آثار بوده است و در رتبه بعدی گروه پزشکی و دامپزشکی و گروه فنی و مهندسی بودند. کمترین میزان نیز در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بود. حدود ۶۴ درصد از آثار هم برای دوره دکترا و ۲۵ درصد برای دوره کارشناسی ارشد و ۱۱ درصد آثار برای دانشجویان کارشناسی بوده است. به تفکیک جنسیت نیز آثار ارسالی به این ترتیب بوده است: ۷۵ درصد آثار برای دانشجویان آقا و ۲۵ درصد برای دانشجویان خانم. ۸۷ درصد آثار برای دانشگاه‌های دولتی، ۱۰ درصد برای دانشگاه آزاد و سه درصد برای سایر دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها بوده است. نسبت تألیف و ترجمه نیز ۶۴ به ۳۶ درصد است که شیب دارد به سمت ترجمه تغییر می‌کند.
وی اضافه کرد: بخش مطالعات رسانه نیز به‌عنوان یک بخش ویژه و مورد نیاز جامعه با همکاری روابط عمومی جهاددانشگاهی، امسال به جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی اضافه شد.


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: