سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
عیسی علیزاده: سازمان قرآنی دانشگاهیان از ظرفیت هنر برای پیشبرد اهداف فرهنگی بهره می‌برد
تاریخ انتشار: یکشنبه 26 آبان 1398

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ آیین افتتاحیه نمایشگاه عاشورایی «‌نفس مطمئنه» با محوریت سوره فجر، ۲۵ آبان‌ماه، در نگارخانه آیه دانشگاه سوره برگزار شد. در این نمایشگاه، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سیدامین موسوی، مدیر دفتر ریاست دانشگاه سوره، احمدرضا جابرزاده، ریاست حراست دانشگاه و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

در این افتتاحیه، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: یکی از برنامه‌هایی که در سازمان قرآنی دانشگاهیان و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی دنبال می‌شود، استفاده از ظرفیت‌های هنری برای برنامه‌های مورد نظر است، زیرا احساس ما این است که دانشجویان در مراسمی‌ شرکت می‌کنند که یا به مهارت فردی آنها بیفزاید یا اینکه موجب خلق اثر شود. در آثار این نمایشگاه، تلفیقی از کیفیت هنری و سبک زندگی را شاهد هستیم.

وی افزود: ویژگی چنین برنامه‌هایی این است دانشجویان براساس رشته تحصیلی انتخاب نمی‌شوند، به همین دلیل، برخی از شرکت‌کنندگان رشته‌های غیرهنری دارند، ولی همین افراد نیز خالق آثار هنری خوبی بودند.

علیزاده درباره تبعات مثبت چنین نمایشگاه‌هایی اظهار کرد: وقتی چنین نمایشگاه‌هایی زیر نظر اساتید فن برگزار می‌شود، بُعد آموزشی آن نیز مد نظر قرار می‌گیرد. نکته دوم اینکه این قبیل برنامه‌ها خروجی دارد. به همین دلیل چنین نمایشگاه‌هایی را می‌توان با محوریت سوره‌های دیگری از قرآن کریم برگزار کرد. نکته سوم اینکه دانشجو بازخورد قضاوت دیگران را درباره کیفیت آثارش مشاهده می‌کند. با این توضیحات، برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها می‌تواند در آینده کاری هنرمندان جوان نیز نقش مثبت خود را ایفا کند.

در ادامه آیین افتتاحیه این نمایشگاه، محمد بخشی‌زاده، نمایشگردان این رویداد هنری گفت: شهریورماه امسال سازمان قرآنی دانشگاهیان، وابسته به جهاد دانشگاهی فراخوانی را با محوریت سوره فجر و قیام عاشورا منتشر کرد. بعد از فراخوان، استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه به عمل آمد، به نحوی که بیش از ۲۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. ولیکن به دلیل محدودیت فضا، از میان این تعداد، تنها ۵۵ اثر را برای نمایش انتخاب کردیم. آثار برگزیده شده در ۵ رشته خوشنویسی، نقاشی‌خط، نقاشی، لوگو و پوستر در معرض دید قرار گرفته است. این نمایشگاه تا ۲۹ آبان‌ماه دایر خواهد بود.

وی ادامه داد: ما برای اینکه کیفیت آثار هنری نمایشگاه محفوظ بماند، از حضور اساتید برجسته برای انتخاب آثار بهره بردیم. در همین رابطه تأکید داشتیم که هر رشته از اساتید تخصصی خود بهره برده باشد. به همین دلیل با اطمینان می‌گویم که کیفیت آثار به نمایش درآمده قابل قبول بوده است و تماشاگر از بابت تماشای آن لذت خواهد برد. این گفته تنها ادعای من نیست، بلکه اساتیدی که از نمایشگاه بازدید کردند، بر کیفیت مطلوب آثار هنری تأکید داشتند.

در حاشیه این نمایشگاه، مهران هوشیار، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه سوره به ایکنا گفت: این نمایشگاه از دیدگاه من معتبر و قابل اعتنا است، چون کیفیت اکثر آثار راضی‌کننده و ویژگی‌هایی زیبایی‌شناختی در آن مد نظر قرار گرفته است. همچنین نکته دیگر که برایم جالب بوده، این است که خالق آثار دانشجویان هستند.

وی ادامه داد: حضور دانشجویان با گرایش‌های مختلف در این نمایشگاه، این امر را روشن می‌کند که هنر برای همه انسان‌ها عزیز است. به همین جهت، اگر از تمایلات هنری مختلف حمایت شود، مطمئن باشید آنها قادر خواهند بود به هنرمندی با کیفیت تبدیل شوند.

در ادامه مراسم، احمد محمدپور، هنرمند بین‌المللی کشور نیز اظهار کرد: کیفیت آثار به نمایش درآمده برای من راضی‌کننده بود. البته نمی‌خواهم بگویم که همه آنها استانداردهای بالایی را دارا بودند، اما به نظرم در حد کار دانشجویی، اتفاق خوبی در این نمایشگاه رخ داده است. نکته دیگری که من به عنوان امتیاز از آن یاد می‌کنم، بار مفهومی آثار به نمایش درآمده است، چون معنای آثار تا حدی بر جذابیت آثار افزوده و مانع تکراری بودن آنها شده است.

وی اضافه کرد: کیفیت در بخش خوشنویسی شاید چندان راضی‌کننده نباشد، اما در آثار نقاشی‌ می‌توانیم اعتقاد را به وضوح مشاهده کنیم.

وی در پایان به هنرمندان جوان توصیه کرد: فعالیت و اقدام به تنهایی برای هنرمند خوب شدن، مثمر ثمر نیست، بلکه باید اندیشه نیز مد نظر قرار گیرد؛ منظور از اندیشه شکل شعاری رایج نیست، بلکه عمق مفاهیم ارزشی مد نظر است.

همچنین فرحناز فرشی، یکی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه که اثرش در این نمایشگاه عرضه شده است، گفت: کار هنری را از سال ۹۰ آغاز کردم. البته فعالیت خود را با خط سفیر آغاز کردم. این خط سال ۱۳۸۵ از سوی استاد احمد آریامنش خلق شده و به ثبت رسیده است. بعد از دو سال مدرک بین‌المللی خود را گرفتم و نقاشی‌خط را آغاز کردم.

وی اضافه کرد: خط سفیر تنها در خلق آثار دینی و قرآنی به ‌کار نمی‌رود، بلکه اشعار ادیبان بزرگ را نیز با خط سفیر می‌نویسند. با این حال، به دلیل شکل این خط، نگارش آیات قران با خط سفیر جذاب‌تر است. دلیل دیگر نگارش آیات قرآن با خط سفیر، خوانایی مطلوب آن است؛ امتیازی که در خوشنویسی عاملی مهم محسوب می‌شود.

پریسا عباسی، دیگر هنرمند حاضر در نمایشگاه با بیان اینکه علاقه قلبی‌اش خلق آثار قرآنی است، گفت: هر هنرمند به مفهومی علاقمند است. من نیز از ابتدای فعالیت خود، مفاهیم قرآنی را برای فعالیت انتخاب کردم، چون فعالیت در این حوزه، جدا از زیبایی‌های بصری، آرامش قلبی برای من به همراه دارد.

وی افزود: ملاک من برای انتخاب آیات قرآن، ابتدا بحث مضمونی اثر است و سپس به این امر می‌اندیشم که معنای آیه در چه قالب هنری می‌تواند جذابیت داشته باشد، زیرا نوشتن برخی آیات که بیانگر رحمت الهی هستند، با یک خط خاص زیبایی بیشتری دارد و آیاتی که به قهر الهی اشاره می‌کند، شکل خاصی از خوشنویسی را طلب می‌کند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: