جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری مرحله منطقه‌ای هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران
تاریخ انتشار: چهار شنبه 22 آبان 1398

هشتمین دوره مسابقات منطقه ای مناظره دانشجویان ایران با حضور استان‌های غرب و شمالغرب کشور به میزبانی جهاددانشگاهی استان کردستان در شهر سنندج برگزار شد.

این دوره از مسابقات با شرکت 16 تیم از 10 استان منطقه غرب و شمالغرب کشور از تاریخ 18 لغایت 20 آبان ماه 98 در دانشگاه کردستان برگزار شد.

به منظور برگزاری هرچه بهتر این رویداد علمی و فرهنگی، دانشگاه های استان، استانداری، دفتر نماینده ولی فقیه در استان، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان،اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی سنندج، شورای اسلامی شهر سنندج، کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مشارکت و همکاری داشتند.

جهاددانشگاهی فضا و بستر گفت‌وگو را برای دانشجویان فراهم کرده است

رئیس جهاددانشگاهی کردستان گفت: جهاددانشگاهی با برگزاری مناظرات فضا و بستر گفت‌وگو را برای دانشجویان دانشگاه‌ها فراهم کرده است.

چیا سهراب نژاد در این مراسم با تقدیر از همکاری دانشگاه‌های استان کردستان در برگزاری مطلوب این دوره از مناظرات دانشجویی اظهار کرد: جهاددانشگاهی برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در سطح دانشگاه ها برگزار می‌کند که لازم است این برنامه‌ها افزایش یاید.
وی افزود: جهاددانشگاهی همواره آمادگی لازم را دارد تا برنامه‌های فاخری را در سطح استان و دانشگاه‌های استان اجرا کند.
رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: جهاددانشگاهی رقیب هیچ دانشگاهی نیست بلکه در کنار دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان است.
وی عنوان کرد: امیدواریم از برنامه‌های فاخر جهاددانشگاهی، بیش از پیش دانشجویان بهره‌مند شوند.
سهراب نژاد بیان کرد: جهاددانشگاهی با برگزاری مناظرات، فضا و بستر گفت‌وگو را برای دانشجویان دانشگاه‌ها فراهم کرده است.
وی عنوان کرد: در این دوره از مناظره دانشجویی از مناظرات خوب، منطقی، علمی و اثرگذار دانشجویان لذت بردیم چرا که بلوغ و پختگی لازم را در ارائه مباحث و ارجاع به مستندات را داشتند.
وی تأکید کرد: امیدواریم دانشگاه‌ها مکانی باشد که فضای گفت‌وگو در آن شکل گرفته و بلوغ پیدا کند و به خارج از دانشگاه صادر شود.
رئیس جهاددانشگاهی کردستان یادآور شد: امیدواریم روزی برسد که دانشجویان و دانشگاه‌ها مرجع تصمیمات مسئولان و تصمیم‌گیران کشور باشند و تصمیم گیران جامعه، قشر تأثیرگذار جامعه را فراموش نکنند.

 

برگزاری ۸۰۰ مناظره در هشتمین دوره مناظرات دانشجویی کشور

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کشور از حضور ۷۰۰ تیم و برگزاری ۸۰۰ مناظره در هشتمین دوره مناظرات دانشجویی کشور خبر داد.

مهدی کاظمی خالدی نیز در ادامه این مراسم، اظهار کرد: مناظرات دانشجویی با هدف تمرین گفت‌وگوی صحیح، علمی و اخلاقی بین دانشجویان برنامه‌ریزی و طراحی شده است و از 8 سال گذشته بین دانشگاه‌های سطح کشور اجرا شده است.
وی با اشاره به اجرای مدل مسابقه‌ای مناظرات دانشجویی اظهار کرد: مدل مسابقه‌ای مناظرات دانشجویی موجب شده تا یک فضای شاد و جذابی برای دانشجویان ایجاد شده و دانشجویان به عنوان یک کلاس آموزشی از آن بهره ببرند.
خالدی عنوان کرد: دانشجویان با انتخاب یک گزاره که از موضوعات روز جامعه است، باید نظرات خود را با صدای رسا بیان و مباحث مورد نظر خود را در قالب کار تیمی جمع‌آوری کرده و به صورت علمی با مخالفان نظرات خود گفت‌وگو و بحث کنند.
وی بیان کرد: مناظرات، بهترین فرصت گفت‌وگو و بیان آزاد نظرات و آرای دانشجویان است و موجب می‌شود تا فضای گفتمان اخلاق در دانشگاه‌ها شکل بگیرد.
رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کشور اعلام کرد: مخاطبان به ویژه مسئولانی که در مناظره دانشجویی حضور می‌یابند، بهتر با نظرات، اندیشه و دیدگاه‌های جوانان در مورد مسائل روز جامعه بیشتر آشنا می‌شوند.
وی با مثبت ارزیابی کردن اجرای طرح مناظره دانشجویان تصریح کرد: سال اول این مناظرات با ۱۶ تیم در تهران کار خود را آغاز کرد و در هشتمین دوره مناظره دانشجویی ۷۰۰ تیم با ۸۰۰ مناظره در قالب استانی، منطقه‌ای و کشوری با هم به رقابت می‌پردازند که این نشان دهنده استقبال دانشجویان و اهمیت برگزاری مناظره دانشجویی است.
خالدی با اشاره به برگزاری اختتامیه هشتمین دوره مناظرات دانشجویی کشور در ۱۶ آذرماه سال جاری خاطرنشان کرد: موضوعات گزاره‌های انتخابی در این مسابقات در بحث‌های اجتماعی، سیاسی، سلامت، فرهنگی و ... بوده است.
بە گفتە وی مجموعه‌هایی که به این فضا اعتقاد دارند، در این مناظرات با ما همراه بوده و خروجی گزاره‌ها در حوزه‌های مختلف دسته‌بندی شده و برای سیاستگذاری آینده در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد.

 

اخلاق مداری از اصول مناظرە دانشجویی است

رئیس دانشگاە کردستان گفت: مناظرات باید اخلاق محور باشد و موجب تقویت روحیە انتقاد پذیری و بالارفتن آستانەی تحمل شرکت کنندگان باشد.

رحمت صادقی در آیین اختتامیە هشتمین مسابقات مناظرات دانشجویان ایران اظهار کرد: گزارەهای مطرح شدە در این مناظرات موضوعاتی حائز اهمیت است کە بر اساس نیاز  جامعە مطرح می‌شوند.
وی عنوان کرد: مناظرات از گذشتە تاکنون برای تبیین و تفسیر موضوعات مختلف در میان دانشمندان رواج داشتە است، اما امروزە متاسفانە با وجود فضاهای مجازی مناظرات رو در رو نسبت بە گذشتە بسیار کاهش یافتە است.
صادقی اضافە کرد: رمز موفقیت هر فردی مهارت در بیان آرا و نظرات خود و همچنین دفاع از مواضع و تفکرات خود است.
وی بیان کرد: اینگونە مناظرات تمرینی برای افزایش علمی افراد و بالابردن آستانە صبر و تحمل و گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر برای شنیدن نظرات گروە مقابل خود است.

رئیس دانشگاە کردستان خاطرنشان کرد: مناظرات دانشجویی باید بە گونەای باشد کە افراد شرکت کنندە از بیان‌کردن آرا و نظرات خود هراسی نداشتە و قادر بە بیان آشکار و روشن و دفاع از تفکرات خود باشند.

 

مناظره دانشجویی اقدامی مناسب برای پرورش دانشجوی حق طلب است

به عقیده یک استاد دانشگاه یکی از اقدامات مناسب برای پروراندن دانشجویی خلاق و حق‌طلب در دانشگاه‌ها مناظره دانشجویی است.

سلیم کریمی اظهار کرد: قرن حاضر نیازمند افرادهای متفاوت در سطوح مختلف است و برای این مهم دانشگاه‌ها باید سعی در تربیت افرادی داشته باشند تا بتوانند در کوران بحران‌ها و مشکلات موجود، کشتی خویش را در دریای پرتلاطم موجود به سر منزل مقصود برسانند.

وی عنوان کرد: روش‌های آموزشی موجود قادر به انجام این امر نیست زیرا در قرن حاضر نیازمند آموزش‌های ویژه در زمینه توانایی سرعت در برقراری روابط سالم، توانایی‌ ارتباط سازنده، شجاعت در بیان عقیده و احساسات و در عین حال احترام به احساسات و حقوق دیگران برای همزیستی مسالمت‌آمیز و سازنده با دنیای پرتلاطم عصر حاضر هستیم.

کریمی اضافه کرد: این خصوصیات جدا از اینکه در آموزش‌های علمی و عملی در سیستم خانواده و جامعه که باید در سیستم آموزشی امروزه نیز عملی شود.

به عقیده این استاد دانشگاه یکی از اقدامات مناسب برای پروراندن دانشجویی خلاق و حق‌طلب در دانشگاه‌ها مناظره دانشجویی است.

وی در ادامه بیان کرد: مناظره با اهدافی همچون ایجاد فضای باز برای درک درست از حقایق، روشنگری، واکاوی افراد و آرا، جهت دستیابی به حق و حقیقت و ایجاد تفاهم میان علم و عمل، آموزش غیر مستقیم به شیوه مناظره برای دستیابی به توسعه فرهنگی در جامعه بسیار موثر است.

کریمی با اشاره به نقش موثر مناظره در این امر افزود: مناظره موثرترین عامل برای تضارب افکار به طور سالم، مناسب و قابل قبول است زیرا تضارب آرا در جامعه زمینه بروز جهت‌گیری‌های مختلف پیرامون مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی خواهد بود که حاصل روشن شدن مواضع مختلف جهت پیشبرد اهداف و توسعه آن در ابعاد مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: تاکید بر نکاتی همچون فهم موضوع، صراحت، منطق بودن و دارا بودن علم و آگاهی از ویژگی‎‌های لازم مناظره کننده است و مبرهن است کسی که دارای این خصوصیات است بدون شک جانب حق را نیز نگه می‌دارد و بر کسی ظلم نمی‌کند.

کریمی در پایان یادآور شد: دنیایی که فرد مناظره کننده می‌سازد دنیایی بهتر برای خود او و دیگران است و همچنین دنیای او دنیایی آرامتر و دارای آسیب‌های اجتماعی کمتری خواهد بود؛ به دلیل اینکه آنها یاد می‌گیرند که چگونه در تعامل با دیگران، بکار گرفتن منطق و استدلال‌های منطقی و همچنین گفتمان صحیح، افکارشان را به هم نزدیک کنند؛ همچنین آنها قادر هستند با مناظره اختلافات را حل و فصل کنند به همین دلیل درگیری‌ها و جنگ‌ها کمتر اتفاق خواهد افتاد.

مناظره‌ دانشجویی راهی برای تعامل مسالمت آمیز است

یکی از اساتید اقتصاد کردستان گفت: صرف نظر از عنوان گزاره‌ها آنچه که حائز اهمیت است چالش برانگیزگی گزاره‌ها است تا بتوان نقطه نظرات متفاوت را برای آنها در نظر گرفت.

حامد قادر زاده، اظهار کرد: مناظره‌ای که امروزه در حال انجام است در راستای توسعه، تنوین افکار، تحریک فکر و حرکت رو به جلو است و اگر بنا باشد هرچیزی که در جامعه مطرح شود با اطاعت کورکورانه خود از آن پیروی کنیم جامعه هیچگاه حرکتی روبه جلو نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: جامعه برای رسیدن به توسعه و حرکت رو به جلو، باید تضارب آرا را در میان افراد جامعه تقویت شود، زیرا اگر تضارب آرا و بحث و انتقاد وجود نداشته باشد مسلما شاهد پیشرفت و توسعه کشور نخواهیم بود و احساس برتری و رقابت در جامعه از بین خواهد رفت.

وی بیان کرد: صرفا درست یا غلط بودن هرکدام از گزاره‌های مطرح شده درست نیست، بلکه با تامل در مسائل با تضارب آرا و فراوانی که حاصل تضارب آرا در جامعه است برتری و بدتر بودن یک گزاره را مشخص خواهد کرد.

به گفته این استاد دانشگاه برتری و بدترین این گزاره‌ها مطلق نیست و بسیاری از مفاهیمی که امروزه مورد توجه قرار می‌گیرد در زمان و مکان‌های مختلف متفاوت و قابل تغییر است و هیچکدام از مکاتب‌ها امروزه به طور مطلق موضوعیت ندارند.

به عقیده این استاد دانشگاه در دنیای امروز هیچ چیز یکسان نیست؛ لذا در این مناظرات ضعف‌های پوششی و دانشی خود را نمایان می‌سازد به همین خاطر باید از مناظره‌ها نهایت استقبال را داشته باشیم زیرا نقص‌ها کمال را و سختی‌ها آسانی را می‌سازند.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروزه برخی کشورها به توسعه دست‌یافته‌اند به این دلیل است که آن‌ها بهتر از سایر کشورها صداها را شنیده و برای شنیدن برنامه داشته‌اند بنابراین توانسته‌اند داده‌ مناسب را پذیرش و آنها را گردآوری و سپس دانش را تولید کنند.

قادرزاده در پایان یادآور شد: امروزه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موظف به استقبال و برگزاری این مناظرات هستند و پایه‌گذار مراکز تحقیق و توسعه باشند و نیازمند ایجاد مراکزی برای شنیده شدن و بیان متقابل جامعه و دانشگاه را داشته باشد.

 

مناظرات در توسعه کشور نقش مثبت دارند

به گفته یکی از اساتید جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد، امروزه دانشجویان در دانشگاه‌ها به نسبت گذشته بسیار منفعل هستند و فعالیت‌های علمی کمتری در دانشگاه‌ها دیده می شود.

جلیل سحابی، کیفیت هشتمین مسابقات مناظره دانشجویان ایران را خوب برشمرد و گفت: فعالیت دانشجویان در اینگونه مناظرات سبب بالا رفتن سطح تعاملات دانشجویان و افزایش اعتماد به نفس در آنان خواهد شد.

وی عنوان کرد: این مناظرات سبب افزایش سطح علمی دانشجویان و دفاع از موضوع مورد نظر خود به دور از درگیری و نزاع خواهد شد.

سحابی در خصوص تاثیرپذیری اینگونه مناظرات در سطح جامعه اضافه کرد: مسلم است که برگزاری این مناظرات و نتیجه‌گیری درست در باب گزاره‌ها، سبب تاثیرگذاری آنها در جامعه و هدایت جامعه به سمت توسعه پایدار می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این مسابقات امری خودجوش است و دانشجویان باید در تلاش باشند که با تلاش و فعالیت بیش از پیش خود در صدد برگزاری این جلسات برآیند تا بتوانند هم در زندگی خود و هم در جامعه نقش موثری را ایفا کنند.

اختتامیه مرحله منطقه‌ای هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران در کردستان

هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران که به همت جهاد دانشگاهی در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد در روز دوشنبه ۲۰ آبان۹۸ با برپایی مراسم اختتامیه به پایان رسید.

 در این رقابت‌ها که طی دو روز و با حضور ۶4 شرکت کننده در قالب ۱۶ تیم از ۱۰ استان غرب و شمال غرب کشور در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

مرحله منطقه ای این دوره از مسابقات مناظره دانشجویی از ۱۸ آبان ماه شروع شد و رقابت ها تا ۲۰ آبان ماه ادامه داشت.

هشتمین دوره مناظرات دانشجویی در مرحله استانی، به صورت حذفی برگزار شد و در پایان 3 تیم برگزیده به مرحله کشوری که در 16 آذر ماه سال جاری در تهران برگزار می شود، راه یافتند.

داوران حاضر در این مسابقات، تیم رازی کرمانشاه را به عنوان تیم قهرمان انتخاب و تیم آشتی دانشگاه کردستان و تیم گردون ارومیه را به عنوان تیم‌های دوم و سوم انتخاب کردند.

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: