جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی به مناسبت هفته زمين پاك مراسم پاك‌سازي محيط دانشگاه شهركرد برگزار شد
کارگاه «یک گام تا اشتغال» ویژه دانشجویان علوم قرآن و حدیث برگزار شد
تاریخ انتشار: سه شنبه 14 آبان 1398

 

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حمیدرضا یونسی، عضو سازمان قرآنی جهاد دانشگاهی در کارگاه یک گام تا اشتغال که روز گذشته ۱۳ آبان ماه ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه شهرکرد با حضور جمعی از دانشجویان این رشته برپا شد با اشاره به آماری از آموزش عالی و جمعیت فارغ‌التحصیلان این رشته بیان کرد: کل جمعیت فارغ‌التحصیلان و دانش‌جویان در حال تحصیل آموزش عالی دوازده و نیم میلیون نفر هستند.

 

وی گفت: درباره وضعیت اشتغال در رشته علوم قرآن و حدیث، آمار دقیقی در دسترس نیست و آمار ارائه شده در این جلسه توسط چند محقق گردآوری شده است که نبود آمار دقیق در این حوزه یکی از ضعف‌های بزرگ فعالان این رشته است. بیش از ۵۰ درصد از بانوان تحصیل کرده در این رشته بدون شغل، ۱۸ درصد دارای شغل تمام وقت و ۷۴ درصد از آقایان به صورت تمام وقت هستند که بخش قابل توجهی از آمار با توجه به اشتغال زودتر آقایان در سایر مشاغل بیش از اتمام تحصیل است و درواقع با فارغ‌التحصیلی در این رشته در مکانی دیگر، کاری غیر مرتبط با تخصصشان انجام می‌دهند.

 

یونسی به مصاحبه‌ یکی از متخصصان رشته علوم قرآن وحدیث اشاره کرد و گفت: ایشان در این مصاحبه گفته است که دانشجویان صرفاً با هدف اشتغال وارد رشته علوم قرآن و حدیث نشوند و هدف از تحصیل را به دو بخش تقسیم کنند. بخشی درباره «انگیزه‌های مادی درس خواندن» که راهی برای به دست‌آوردن شغل و درآمد است و همچنین سبب کسب علم برای کسب مقام و جایگاه اجتماعی مناسب است و بخشی درباره «انگیزه‌های معنوی درس خواندن» که شامل نیازهای فطری انسان به دانستن و رسیدن به کمال و تقرب الهی و ... می‌شود.

 

وی با اشاره به ادامه این مصاحبه که در رسانه ایکنا منتشر شده است، تصریح کرد: این متخصص، پژوهش‌های که در این حوزه انجام شده است را متفرقه و غیررسمی دانسته است که همین نکته می‌تواند موضوعی برای پروپزال و کسب و کاری جدید در رشته علوم قرآن و حدیث باشد که متقاضیان بسیاری نیز دارد.

 

این مدرس دانشگاه با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه شغلی در رشته علوم قرآن و حدیث، اظهار کرد: بررسی جذب در رشته علوم قرآن و حدیث در نظام عرضه و تقاضای شغلی، بررسی وضعیت‌های موجود و جدید در سازمان‌های دینی با تآیید بر این رشته و ارائه نقشه جامع، اشتغال در رشته قرآن و حدیث را می‌طلبد که متآسفانه تاکنون در جامعه صورت نگرفته است.

 


روش تحقیق علوم قرآن و حدیث را به منبعی عظیم با چندین خروجی تبدیل می‌کند

 

وی روش تحقیق، سواد رسانه‌ای، سواد مجازی، آشنایی با قوانین مرتبط را از توانمندی‌های مورد نیاز دانشجویان این رشته دانست و در ادامه افزود: رشته علوم و قرآن حدیث بحث‌های بنیادی و مبنایی دارد و آنچه سبب شده که علوم تئوری به علوم کاربردی متصل شود، علوم تجویزی است که قابلیت تبدیل علوم را دارد و علوم تئوری را به حالت عملی درآورده است.

 

این عضو سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه رشته علوم و قرآن حدیث هاب جامع علمی کشور است، اظهار کرد: مهمترین عامل این حوزه روش تحقیق است و درواقع فراگیری روش تحقیق سبب می‌شود بتوانیم علوم قرآن و علوم حدیث را به منبعی عظیم با چند خروجی تبدیل کنیم.

 

یونسی در ادامه این کارگاه به مصاحبه‌ دیگری از متخصصان رشته علوم قرآن و حدیث اشاره و تصریح کرد: در این مصاحبه بیان شد که کلیه علوم انسانی در حوزه اشتغال، ایراد دارند و این در صورتی است که شناخت نسبت به ظرفیت‌های علوم انسانی کم است و رشته‌های روانشناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، اقتصاد و مدیریت در کشور مشکل اشتغال ندارند و این عملکرد سبب نمی‌شود که بگوییم وضعیت اشتغال نه تنها در رشته علوم قرآن و حدیث نامناسب است بلکه در کلیه رشته‌های عاوم انسانی نیز اوضاع خوبی وجود ندارد.

 

قابل ذکر است که بررسی مباحثی در رابطه با وضعیت اشتغال رشته علوم قرآن و حدیث در کشور؛ مهم‌ترین دلیل عدم موفقیت در اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث و ارائه راهکارهای اصلاح؛ مولفه‌های الگوی شایستگی؛ تبیین سبد مهارتی و مهم‌ترین مولفه‌های سبد مهارتی این رشته؛ بیان تنوع شغلی و دسته‌بندی مشاغل این رشته؛ شغل‌های بالقوه و منحصر در این رشته؛ شغل‌های زودبازده با سرمایه اندک در این رشته مهمترین محورهای این کارگاه بود.

 

یادآوری می‌شود کارگاه یک گام تا اشتغال به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان و حمایت و مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد، معاونت پژوهشی دانشگاه شهرکرد و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه برگزار شد.

 

 

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: