سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
منوچهر اکبری عنوان کرد: جوانان مهمترین سرمایه معنوی یک کشور هستند
تاریخ انتشار: سه شنبه 14 آبان 1398


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه امام(ره) عقیده داشت که جوانان، سرمایههای ارزشمند معنوی یک کشورند گفت : حفظ و رشد این سرمایهها از اهميت بسيار ويژهاي برخوردار است تا جاييكه امام(ره) از همان جواناني كه در دفاع مقدس بودند و با آنها انقلاب كرد در مجلس شوراي اسلامي مسئوليتهاي خطيري را به ايشان محول می نمود.

به گزارش روابط عمومي مرکز فرهنگي دانشجويي امام، ولايت فقيه و انقلاب اسلامي، دکتر منوچهر اکبری، استاد دانشکده ادبیات و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در هشتمين دوره اردوي فرهنگي – آموزشي طريق جاويد در خصوص جوانان و فرهنگ زندگی خاطرنشان کرد: قشر جوان در منظومه فكري امام خميني(ره) اهميت بسيار ويژهاي دارد و تبياني تحت عنوان امام و جوانان گردآوري شده و نيز همانطور كه در بيانيه گام دوم رهبري 43 بار از جوانان به سخن آمده به اهميت و ضرورت اين موضوع ميتوان پيبرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: همه تفكراتي كه در گام دوم به انشا درآمده حاصل تفكرات امام(ره) است. يكي از خاطرات شيرين من از دوران جواني زماني بود كه از كشورهاي اسلامي براي ملاقات با امام به تهران آمده بودند و قصد داشتند قضيه جنگ را تعريف كنند و ما را براي ديدار با امام به جماران بردند و بنده به دليل اينكه رشته تحصيليم ادبيات بود شعري را همان لحظه سرودم و خانه مردي كه سلسله جنبان بيداري در جهان بود را بازديد كرديم. اتاقي كه ايشان در آن زندگي ميكردند اتاق سه در چهاري بود كه فرش بهطور كامل آن را نميپوشاند و همه انقلابيون و مسلمانان براي ديار امام به اين مكان آمده بودند. وقتي امام آمد شوري در من پديدار شد و شعار دادم روح مني خميني، بتشكني خميني، و امام دستي براي من تكان داد و تشريف بردند. وقتي كه رفتند گريهام گرفت و فرياد زدم روح خدا نرو نرو و دوباره امام برگشت و دستي براي من تكان داد.

وی ادامه داد: زمانيكه امام(ره) در تبعيد بود سالانه كنگره انجمنهاي دانشجويي در اروپا و آمريكا تشكيل ميشد و امام(ره) در نجف براي جوانان بيانيه ارسال ميكرد و زمانيكه يكي از منافقين براي ديدار امام به نجف رفت از امام پرسيد اجازه داريم انقلاب كنيم؟ و ايشان فرمود: جوانانيكه به نداي من جواب ميدهند الان در گهوارهاند و دقيقاً 15 سال بعد همان جوانها به دعوت امام لبيك گفتند. ايشان جوانان را به معنويت بسيار سفارش ميكردند و همچنين خطرات فسادي كه جوانان با آن مواجه بودند را گوشزد ميكردند.

اکبری اظهار کرد: بنده با لشكر ثارالله در كرمان همكاري ميكردم فرمانده لشكر ثارالله صبحها در كلاس ادبيات بنده حضور داشت و او كسي جز سردار سليماني نبود. ايشان از سمتي كه بر عهده داشت جوانتر بود او فرمانده لشكر قدس و نماينده تامالاختيار مقام معظمرهبري(مدظلهالعالي) در جنوبشرقي ايران بود. كل امنيت جنوب شرق دست حاج قاسم بود. ايشان در گروه همان جواناني بود كه امام(ره) با آنها انقلاب كرد و با همين جوانان لشكر عاشورا، ثارالله و ... را تشكيل داد.

وی ادامه داد: زمانيكه به بازخوانی پیامها و سخنان بلند امام(ره) میپردازیم، در مییابیم که حضرت امام(ره)، از تمامی زمینهها و مایههای علمی، برای تأثیرگذاری بر روح و جان جوانان، در مسیر هدفهای معنوی انقلاب، بهرهمند شده است. حضرت امام(ره)، با آگاهی از جنبههای شخصیتی و روانشناختی این قشر، شرایط و مسایل فرهنگی و تحلیل مباحث سیاسی در حساسترین شرایط سیاسی، جوانان را مخاطب قرار داده است. امام(ره) عقیده داشت که جوانان، سرمایههای ارزشمند معنوی یک کشورند و از همین رو بود که نگهداشت، حفظ و رشد این سرمایهها را بسیار مهم تلقی میکردند تا جاييكه ايشان از همان جواناني كه در دفاع مقدس بودند و با آنها انقلاب كرد در مجلس شوراي اسلامي مسئوليتهاي خطيري نيز به ايشان محول نمود.

اکبری ادامه داد: از آنجا که امام از همان سالهای قبل از پیروزی بر توان و ظرفیت نیروهای جوان تکیه داشتند و پس از پیروزی نیز همواره تأکید داشتند که با حمایت جوانان جمهوری اسلامی را مستقر و اداره خواهند کرد، ایشان با هوشیاری تمام مقدمات لازم برای ظرفیتسازی جوانان را فراهم ساختند و جوانان زيادي در بسيج مستقر شدند. همچنين امام(ره) در پيامي به ملت ايران در خصوص حضور جوانان در ميدان جنگ ميفرمايند: «رهبر ما آن طفل سیزده سالهای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.» امام بزرگوارمان از این نوجوان 13 ساله به عنوان رهبر یاد فرموده و بدینگونه نام و یاد او، منشاء حماسههای بزرگ شد و تحول عظیمی در شیوههای دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ایجاد کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری، هموار ساخت.

وی تصریح کرد: امام(ره) هنگام اعزام كاروانهاي "راهيان كربلا" و "سپاه حضرت مهدي" براي حضور در عرصه جهاد، ميفرمود: "از همه جوانان غيور و اقشار برومند كشور اسلامي(ميخواهم) كه مثل هميشه به جبههها هجوم آورند و به سپاهيان حضرت مهدي عجلالله بپيوندند ... كه دست نصرت حق با شماست ... و شما را تنها نخواهد گذاشت. زمانی که شعاع حرکت اسلامی ملت ایران سراسر جهان را فرا گرفت، استکبار جهانی برای مقابله جدی با این حرکت شتابنده و انقلابی که تمام منافعش را در معرض خطر قرار داده است با تمام قوا، به مقابله و مبارزه برخاست و با انواع نقشهها و توطئهها سعی کرد تا از پیروزی آن جلوگیری کند. اما به یمن امدادهای غیبی و الطاف الهی، همه توطئهها و نقشههای شیاطین شرق و غرب به خودشان برگشت و نقش بر آب شد و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید. امام خمینی(ره) در مورد نقش امدادهای غیبی در پیروزی انقلاب میفرماید: «ما از اول انقلاب و بعد از پیروزی تاکنون هرچه دیدیم معجزات بوده است». اکبری گفت: بنده در حال آمادهسازي و چاپ وصاياي شهدا هستم. ما حدود 275 هزار شهيد داريم كه تعداد كمي از آنان وصيتنامه دارند. و وقتي وصيتنامه آنها را ميخوانم واقعاً منقلب ميشوم و به اين فكر ميكنم كه جواني كه بايد آرزوي خانه، همسر، ماشين و ... را داشته باشد در وصيتنامه خويش در آخرين دوران زندگيش به مطالبي اشاره كرده كه واقعاً انسان را تحت تأثير قرار ميدهد. در حال حاضر چهل جلد از اين مجموعه به چاپ رسيده است. مردم ایران تاریخیترین استقبال از امام خميني(ره) را در طول تاریخ معاصر رقم زدند و همچنين در یک تشییع جنازه باشکوه، بینظیر و تاریخی، میلیونها ایرانی با رهبر خود وداع کردند.

 

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: