چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
درکارگاه آموزشی مصاحبه خبری مطرح شد: رسانه‌ها اغلب واکنشی هستند
تاریخ انتشار: یکشنبه 27 مرداد 1398

مدرس روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگار پیشکسوت با تأکید بر اینکه مکالمه، مصاحبه نیست، به بیان تعریف، ارکان و انواع مصاحبه، نحوه انتخاب موضوع و تنظیم مصاحبه پرداخت.
فریدون صدیقی در کارگاه «مصاحبه خبری» که به همت ایسنا و خانه مطبوعات استان همدان برگزار شد، مصاحبه را پرسش و پاسخی بین دو نفر یا چند نفر به منظور انتقال یک پیام دانست و اظهار کرد: مصاحبه کننده، مصاحبه شونده، موضوع، پیام(خبری یا غیرخبری)، رسانه و مخاطب از ارکان مصاحبه است.
 
وی با بیان اینکه در مصاحبه تابع زمان، مکان، مدت، روش و هدف هستیم، افزود: مصاحبه به منظور کسب خبر و انتقال آن به مخاطب است به طوریکه برای طرح مطالبات مردم از مسئولان، مورد مواخذه قرار دادن مسئولان در قبال کم کاری‌هایشان، اطلاع رسانی به مردم، تعامل بین مردم و مسئولان، مهندسی افکارعمومی، بزرگ کردن موضوعی یا چیزی، تحلیل موضوعی یا کسی، رفع سوءتفاهم و شناخت جهان یک آدم از جمله مواردی است که دست به مصاحبه می زنیم.
 
به عقیده صدیقی، رسانه‌ها کنش‌مند نیستند که تولید خبر و توزیع بهنگام خبر داشته باشند بلکه اغلب واکنشی هستند بنابراین باید زاویه دید در تولید خبر تغییر کند.
 
وی کار روزنامه نگار را تبدیل ذغال به الماس دانست و عنوان کرد: انتخاب موضوع مصاحبه باید بدین گونه باشد که پاسخ به نیاز آنی، میان مدت و آتی دهد.
 
وی علت شکست یک مصاحبه را مصاحبه کننده به علت عدم شناخت روی موضوع مصاحبه، عدم شناخت روی مصاحبه شونده و شرایط و موقعیت مصاحبه دانست و بیان کرد: انواع مصاحبه شامل عمقی- چالشی، گسترده، آزاد، میزگرد، مناظره، با شاهد عینی، با شاهد مستند تاریخی و مباحثه است.
 
این مدرس روزنامه‌نگاری، تنظیم مصاحبه را شامل پرسشی- پاسخی، گزارشی، گزارشی به علاوه مصاحبه و داستانی- روایی دانست.
 
گفتنی است؛ کارگاه یکروزه «مصاحبه خبری» از سری برنامه‌های گرامیداشت هفته روز خبرنگار  بود که با استقبال خوب خبرنگاران استان روبرو شد.
 
 
 
 
 
 
 

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: