چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
گزارش ایکنا به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان؛ قصه ناتمام پدر ادبیات کودک ایران آرامگاه آذریزدی همچنان در بلاتکلیفی
تاریخ انتشار: چهار شنبه 19 تیر 1398

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد ؛هدی آذریزدی، نویسنده معروف داستان‌های کودکان در سال ۱۳۰۱ در خرمشاه حومه یزد متولد شد و در ۱۳۲۲ به تهران آمد و مقیم تهران شد. تحصیلات او بیشتر در حوزه‌های علمی و دینی قدیم بود و پیش از آنکه به کار نگارش داستان‌های کودکان بپردازد به مشاغل گوناگون از جمله عکاسی و کتابفروشی اشتغال داشت. وی از سال ۱۳۳۶ با توجه به زمینه و مطالعات وسیع قبلی‌اش شروع به نوشتن داستان‌های گوناگون برای کودکان کرد. وی با انتخاب سبک به خصوصی در تهیه و نگارش داستان‌هایش، یکی از نویسندگان ورزیده و مطلع داستان‌های کودکان در ادبیات معاصر ایران شد. پنج کتاب در مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و پنج کتاب کوچکتر در مجموعه «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» انتشار داد. آذریزدی ترجمه‌ای به نام «گربه ناقلا» و حکایت منظومی به نام «شعر قند و عسل» و همچنین دو کتاب آموزشی به نام «خودآموز عکاسی و خودآموز شطرنج» دارد.

هرساله ۱۸ تیرماه و در سالروز درگذشت مرحوم آذریزدی، پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران، که در حسینیه خرمشاه یزد در خاک آرمیده، بحث‌ بازسازی مقبره یا ساخت المانی برای وی داغ می‌شود ولی مجدد با گذشت این ایام به فراموشی سپرده می‌شود و عملاً به جز نصب تندیس و نامگذاری یک خیابان هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و رنگ فیروزه‌ای سنگ قبر آذریزدی نیز به زردی گراییده، حتی خانه دنیایی وی هم در چند صد متری همین محل وضعیتی مشابه دارد.

به همین مناسبت ایکنا یزد در خصوص پروژه آرامگاه مرحوم آذریزدی و علل توقف آن و همچنین برنامه‌هایی برای بزرگداشت این شخصیت برجسته با رئیس و عضو شورای اسلامی شهر یزد، ناظر پروژه ساخت مقبره آذریزدی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد به گفت‌وگو نشست.

ساخت المان آذریزدی؛ به شرط تعیین تکلیف پروژه آرامگاه
ونوس عامری، عضو شورای اسلامی شهر یزد در پاسخ به سؤال ایکنا در خصوص احداث آرامگاه این نویسنده برجسته کشور با اشاره به اینکه در زمان جمالی‌نژاد، شهردار سابق یزد، تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر ساخت مقبره و المان به جهت بزرگداشت آذریزدی با هیئت امنای آرامستان برای احداث مقبره بسته شد گفت: قرار بر این شد تا محل بازآفرینی شود و در پی این تفاهم نامه سفارش ساخت المان داده شده بود ولی اکنون پروژه متوقف شده ‌است با وجود اینکه طراحی المان صورت گرفته بود فعلاً برای ساخت المان دست نگه داشته‌ایم تا تکلیف مشخص شود.

عامری بیان کرد: کف‌سازی محل صورت گرفت و دیوار نیز برداشته شد که اهالی محل با این روند مخالفت کردند و اجازه دفن برای مردگان می‌خواستند و در همین راستا مجدداً دیوارکشی شده است و هیئت امنا هیچ همکاری بر اساس تفاهم‌نامه ندارند.

درخواست‌های هیئت امنای آرامستان خرمشاه  
عباس ملایی‌پور، ناظر پروژه ساخت مقبره آذریزدی نیز گفت: اخیراً جلسه‌ای با حضور رئیس شورا، معاون شهرداری، مدیرعامل آرامستان‌های استان و هیئت مدیره آرامستان آذریزدی برگزار شد که مواردی مطرح و شهرداری طرح را کتباً به هیئت امنا ابلاغ و درخواست کرد به مدت یک هفته نظرات خود را اعلام کنند که هیئت امنای آرامستان خرمشاه اخیراً نظرات خود را ابلاغ و نامه به رئیس شورا ابلاغ شد و نهایتاً برای نحوه ادامه کار موارد جمع‌بندی خواهد شد.

ناظر این پروژه افزود: مسائلی در بخش نحوه اجرای حصار و دیوارکشی آرامستان، ساخت سرویس بهداشتی و اضافه کردن قبور بوده است که هم شهرداری و هم هیئت امنا نقطه نظرات‌ را مطرح کردند که در دست بررسی است تا تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.

مخالفت هیئت امنای حسینیه خرمشاه مانع توقف پروژه شد 
غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور هیئت امنای آرامستان تشکیل شد نظر ما این بود که ارتفاع دیوار‌های اطراف آرامستان را کوتاه کنیم و یک فضای سبزی ایجاد شود که مردم بتوانند آن جا حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه اهالی محل نظراتی داشتند مبنی بر حفظ حرمت مقابر موجود در آرامستان، اجازه دفن جدید و همچنین از ما درخواست شد که کل مجموعه نباید از بین برود افزود: دوستان هیئت امنا با برداشتن دیوار مخالفت کردند به این دلیل که احتمال ورود برخی حیوانات به آرامستان وجود خواهد داشت که در نتیجه به این تفاهم رسیدیم که دیوار را مقداری کوتاه کنیم و اطراف را فضای سبز ایجاد کنیم. این موضوع در دست پیگیری است و پس از اینکه طرفین به توافق رسیدند پروژه مجدد شروع به کار خواهد کرد.

سیدخلف حوتی‌نژاد، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، نیز در پاسخ به سؤال ایکنا در خصوص برنامه‌های این اداره برای بزرگداشت آذریزدی گفت: برنامه‌های ویژه مرحوم آذر یزدی فقط اختصاص به ارشاد ندارد، چرا که آذریزدی یک جریان است.

وی ادامه داد: آذریزدی شخصیتی است که در ازای آن می‌توان اقدامات زیادی انجام داد و خود به هویت فرهنگی و فرهنگ مکتوب کودک و نوجوان تبدیل شود ولی در عین حال ما در حد توان کار خواهیم کرد.

حوتی‌نژاد با اشاره به اینکه البته نهادهای دیگری مانند کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و ... نیز در تلاش هستند افزود: نگاه ما در بحث ستاد پایتخت کتاب این بود که همه برنامه‌ها دیده شود و نقش رسانه‌ها در این زمینه مؤثر خواهد بود.

رسانه‌ها به کمک ما بیایند
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پاسخ به اینکه برنامه‌های آذریزدی فقط در ایام تیرماه محدود شده گفت: به اعتقاد بنده اینکه گفته شود اقدامی صورت نمی‌گیرد صحیح نیست چرا که اقداماتی انجام می‌شود ولی باید تلاش کرد که این اقدامات دیده شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌هایی در این راستا بیان کرد: یکی از جشنواره‌هایی که با موضوع آذریزدی برگزار شد با توجه به سبک کاری این نویسنده برجسته که بازآفرینی و بازنویسی متون کلاسیک فارسی بوده، با عنوان بازآفرینی جایزه ویژه آذریزدی در استان اجرا شد.

نمود بازسازی مقبره آذریزدی در قالب طرح «آذریه»
حوتی‌نژاد با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش نرم‌افزاری گفت: اقدامات انجام شده در بخش نرم‌افزاری مثل خود فرهنگ که هیچ‌گاه دیده نمی‌شود، دیده نشده، البته کمک رسانه‌ها در این زمینه لازم است.

وی با اشاره به بازسازی مقبره آذریزدی نیز با اشاره به اینکه البته بخشی برمی‌گردد به بحث مقبره آذریزدی که قابل دفاع است و متأسفانه انجام نشده و باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد و حتی می‌توان در قالب طرح «آذریه» نمود پیدا کند، گفت: اگر طرح  احداث شود خیلی از موضوعات و مباحث مطرح شده، حل خواهد شد.

برگزاری رویداد فرهنگی – ادبی آذریزدی 
عباس ملازینلی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و شهرداری یزد، نیز با اشاره به برگزاری رویداد آذریزدی به همین مناسبت اظهار کرد: به مناسبت درگذشت پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران، رویداد فرهنگی ـ ادبی آذریزدی ۱۸ الی ۲۱ تیر ماه جاری در استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افتتاحیه‌ این مراسم سه‌شنبه ۱۸ تیرماه ساعت ۸,۳۰ صبح با حضور رضا رفیع برگزار خواهد شد، افزود: علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب می‌توانند جهت شرکت در این رویداد فرهنگی در روزهای یاد شده از ساعت ۱۷ الی ۲۲.۳۰ دقیقه در حسینیه خرمشاه یزد حضور یابند و در مراسم شرکت کنند.

ملازینلی برگزاری نمایشگاه کتاب همراه با برنامه‌های شاد ویژه کودکان و نوجوانان را با حضور مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، برپایی کارگاه قصه‌گویی، ایستگاه نقاشی، بازی‌های فکری، غرفه کودک و نوجوان و ... از جمله برنامه‌های این رویداد برشمرد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: