سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در دفتر ایسنا
تاریخ انتشار: یکشنبه 26 خرداد 1398

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با حضور در دفتر ایسنا به مناسبت هفته محیط زیست، مسأله رسیدگی به محیط‌زیست را یک موضوع فرابخشی و کشوری دانست و گفت: متأسفانه بیشترین مشکلات اداره‌کل‌ محیط‌زیست به‌علت وجود بُعد اثرگذاری و گستردگی در بخش مربوط به حضور مردم است؛ تولید پسماند عادی که حاصل فعالیت‌های انسانی است و گسترش آلودگی هوا از جمله موارد و مشکلات مشهود در محیط‌زیست هستند.

سیدعادل عربی با تأکید براینکه بسیاری از مشکلات مربوط به محیط‌زیست در حیطه وظایف سایر دستگاه‌های حکومتی و بخشی از آن‌ها وابسته به فرهنگ و نگرش مردم قابل حل شدن است، ترک روحیه بخشی‌نگری و فردی نگری را از مهمترین راه‌های ممکن برای حفظ محیط‌زیست توسط مردم دانست و اعلام کرد: فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در راه ترویج روش‌های مناسب برخورد با محیط‌زیست ازجمله راه‌های کاربردی برای حل مشکلات محیط‌زیستی است که خود مردم پدیدآور آن هستند؛ لازم است دلمان برای محیط‌زیست بسوزد و قلبمان برای آن بتپد چراکه سرمایه‌های طبیعی لازمه تولید و رونق کشور هستند.

وی با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی در رابطه با حفظ محیط‌زیست، بیان کرد: خوشبختانه با وجود این قانون، مشکلات کمتری را در بخش‌های دولتی و سایر دستگاه‌های وابسته به محیط‌زیست شاهد هستیم بنابراین باید همواره به یاد داشته باشیم که تخریب محیط‌زیست ضررهای زیادی را متحمل دولتمردان و مردم جامعه می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نقش رسانه‌ها در ارتقاء فرهنگ رفتار با محیط‌زیست را بسیار موثر دانست و مطرح کرد: رسانه‌ها و در کنار آن‌ها سمن‌ها، همواره یکی‌از بازوان کمکی این اداره هستند ه طوریکه قدرت رسانه امری انکارناپذیر و اثرگذار است.

عربی با تأکید بر اینکه درحال حاضر محیط‌زیست حال و روز مناسبی ندارد، اظهار کرد: ‌رسیدگی به مشکلات و مسائل محیط‌زیستی امری خارج از استان بوده و باید در شرح وظایف کلان ملی آن‌را بررسی و نگاه کرد.

 

 

 

 

پسماند اولویت اول محیط‌زیست

وی رسیدگی به پسماند را نخستین موضوع و دغدغه محیط‌زیست خواند و تصریح کرد: بخش قابل توجهی از مدیریت پسماند در دستان مردم است به طوریکه خود مردم باید کاری کنند تا رویکرد مدیریت و تفکیک زباله تغییر یافته و به سمت بازیافت پیش‌رود.

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست استان، پیشرفت همدان در مدیریت پسماند را مطلوب دانست و گفت: آماده‌سازی ناحیه جنوبی استان به منظور دفع پسماند روند کُندی دارد اما در مجموع می‌توان از عملکرد مدیریت پسماند راضی بود.

وی بازیافت پسماندها را به علت درآمدزایی قابل توجه آن، به نفع شهرداری دانست و خاطرنشان کرد: بازیافت یکی از وظایف مشترک اداره محیط‌زیست با بخش دولتی به نام شهرداری است که متأسفانه در حال حاضر فعالیت مرکز بازیافت پسماند استان کامل نبوده و تنها این مرکز اقدام به بازیافت زباله‌های تر و تولید کمپوست می‌کند که این محصول خواهان زیادی نداشته و باید به فکر نوآوری در این عرصه بود.

عربی با تأکید براینکه اکنون هیچ‌گونه پسماند با ارزشی دفع نمی‌شود، گفت: ایده‌آل دفع و مدیریت پسماندهای باارزش است که در حال حاضر تا رسیدن به آن فاصله داریم؛ ‌RDF یا همان مصرف پسماند به عنوان سوخت کارخانه‌های بزرگ و واحدهای تولیدی مهم شیوه نوینی است که به تازگی در ایران درحال اجرا است.

وی با بیان اینکه شهرداری برای مدیریت پسماند و شیرآبه‌ها نیازمند مهلت و صبر و حوصله ازسوی سازمان محیط‌زیست و مردم است، افزود: وظیفه سنگین بازیافت پسماند شمال استان بر دوش شهرداری است از این رو برای مشاهده مدیریتی مطلوب باید کمی صبور بود و لازم به ذکر است که در مجموع فعالیت مدیریت شهرداری در این حوزه تابه اینجای کار مطلوب بوده است.

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست استان همدان از افتتاح تصفیه‌خانه‌ای ویژه شیرآبه‌ زباله‌ها در آینده خبرداد و تصریح کرد: شیرآبه به‌علت خطرساز بودن نیازمند مدیریتی دقیق است که شهرداری تاکنون کار خاصی در این حوزه ارائه نداده اما احداث تصفیه‌خانه‌ای مربوط به این موضوع در برنامه‌های شهرداری قرار گرفته است.

 

 

 

 

از پزشکان گله‌مندیم

 

عربی عدم همکاری پزشکان و مطب‌های خصوصی در بازیافت و بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی و عفونی را عاملی بر تهدید سلامت مردم دانست و اظهار کرد: با وجود همکاری خوب دانشگاه علوم پزشکی در این رابطه، باید توجه داشت که دانشگاه علوم‌پزشکی موظف به نظارت و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی است.

 وی با اشاره به همکاری تنها ۳۰ درصد مطب‌های خصوصی با شرکت مربوط به بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی پزشکان، عنوان کرد: نکته قابل توجه این است که پزشکان، صاحبان کلینیک و آزمایشگاه‌ها با وجود درآمدهای بالای خود حاضر به صرف هزینه‌ کمی به اندازه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان برای بی‌خطرسازی پسماندهای خود نیستند و این عدم بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی باعث به خطر افتادن سلامت مردم می‌شود از این رو از حافظان سلامت انتظار بیشتری در مدیریت این تهدید بزرگ می‌رود.

 عربی همکاری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی را به نسبت بهتر از بخش خصوصی خواند و افزود: دانشگاه علوم‌پزشکی در بخش خصوصی ولایت داشته و توانایی نظارت دقیق بر آن‌ها را دارد.

 وی پایان فصل تابستان را آخرین مهلت برای بخش خصوصی در بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی دانست و هشدار داد: پس از پایان مهلت قانونی اداره کل محیط‌زیست استان همدان قاطع و جدی برخورد قانونی خواهد داشت به طوریکه بخش خصوصی ملایر، نهاوند و همدان به ترتیب بیشترین مشکلات و بی‌توجهی را نسبت به اهمیت بی‌خطرسازی پسمان های عفونی داشتند که به علت ورود جدی مدیران، مشکل نهاوند به طور کامل برطرف شد اما تا کنون هیچ اتفاق خاصی در ملایر رخ نداده و همچنان عدم همکاری پزشکان را در مطب های خصوصی شاهد هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با اشاره به تولید ۴۹۸۱ تن پسماند بیمارستانی در سال، بیان کرد: عمده این پسماندها مدیریت می‌شود به طوریکه دغدغه اصلی محیط‌زیست استان مدیریت ۲۱۶ تن تولید پسماند پزشکی در سال است و حتی برخی از پسماندهای استان به استان‌های اصفهان و البرز برای بازیافت ارسال می‌شود.

 عربی با بیان اینکه ظرفیت تولید پسماندهای شیمیایی در مراکز دانشگاهی محدود است، مطرح کرد: این دسته از پسماندها همانند داروهای تاریخ مصرف گذشته، سموم و اسیدها به‌وسیله دانشگاه، جهاد کشاورزی و دامپزشکی تولید می‌شود که تمامی آن‌ها به‌علت نبود مرکز بازیافت ویژه به استان‌های مجاور منتقل شده و مشکلی را برای استان ایجاد نمی‌کنند.

وی به بی‌خبری محیط‌زیست نسبت به چگونگی دفع پسماندهای الکترونیکی اشاره و اظهار کرد: بر اساس قانون، تولیدکننده پسماند خود وظیفه مدیریت آن‌را نیز برعهده دارد که متأسفانه وسایل بازیافت این دسته از پسماندها در استان وجود ندارد.

 عربی منشأ گردوغبار موجود در استان را کشورهای عربی مانند عراق و سوریه خواند و هشدار داد: هوای همدان استعداد آلایندگی را به خوبی پیدا کرده و در صورت عدم مدیریت این آلاینده‌ها همدان نیز همانند سایر شهرهای بزرگ کشور درگیر معضل گردوغبار خواهد شد به طوریکه امسال روزهایی توسط این آلاینده ها در استان در شرایط ناسالم قرار گرفته است.

 

 

 

 

لایحه حمایت از محیط‌بانان روزنه امید برای محیط‌زیست

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در رابطه با پرونده «سعید مومیوند»، محیط‌بان همدانی نیز تصریح کرد: تاریخ ۹۸.۵.۱ زمان تشکیل دادگاه مجدد برای رسیدگی به پرونده این محیط‌بان همدانی است به طوریکه ‌نظر کارشناس اسلحه زمینه پرونده شده و اکنون منتظر ارائه نظر و حکم قاضی پرونده در جلسه دادگاه هستیم.

وی با اشاره به طولانی بودن روند بررسی پرونده‌های قتل، گفت: قطع به یقین همه می‌دانند که این حادثه عمدی نبوده و امیدوار به ختم به خیر شدن نتیحه این پرونده هستیم.

 عربی نبود قانونی مشخص در حمایت از محیط‌بانان را یکی از مشکلات محیط‌زیست دانست و بیان کرد: در حال حاضر لایحه حمایت از محیط‌ بانان و جنگلبانان در کمیسیون تخصصی مربوطه در مجلس شورای اسلامی مشخص شده و در نوبت شانزدهم ورود به صحن علنی مجلس برای رأی گیری قرار دارد.

وی با تأکید براینکه محیط‌ بانان پایین ترین میزان حقوق دولتی را دریافت می‌کنند، عنوان کرد: حمایت‌های درمانی، افزایش حقوق، تحت پوشش قرار گرفتن آنان در صورت بروز جانبازی و یا شهادت در لیست بنیاد شهید از جمله موارد پیش‌بینی شده در این لایحه حمایتی است که دستگاه‌های مسئول به ویژه سازمان برنامه و بودجه باید نگاه ویژه‌ای در تخصیص اعتبارات هزینه نسبت به محیط‌ بانان داشته باشند.

 

 

 

 

وزارت نیرو، موظف به پرداخت حق‌آبه تالاب آق گل

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست استان همدان در ادامه با اشاره به آبگیری  صددرصدی تالاب طبیعی آق‌گل، عنوان کرد: ‌خوشبختانه آق گل در لیست تالاب‌های مهم کشور قرار گرفته و برای نخستین بار از اعتبارات خوبی بهره‌مند شده است و برگزاری سلسله نشست‌هایی در فرآیند تدوین مدیریت تالاب‌ها تحت عنوان گردهمایی ذینفعان تالاب آق‌گل، گامی مفید در مدیریت مناسب این تالاب مهم است.

 وی برگزاری نخستین نشست‌ ذینفعان تالاب آق‌گل در هفته جاری را نخستین گام محکم برای تدوین برنامه‌های مدیریتی مناسب دانست و عنوان کرد: ‌با برگزاری این نشست مدیران استان بیش از گذشته با تالاب آشنا شده و تحلیل‌های خوبی را در این مورد ارائه دادند و پس از پایان این گونه از نشست‌ها نتیجه به عنوان سند مدیریت تالاب تهیه شده و برای تأیید نهایی به سازمان برنامه و بودجه منتقل می‌شود.

 عربی در رابطه با موضوع حق‌آبه تالاب نیز خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست منکر حق مردم و جوامع محلی نبوده است اما باید کارکردهای استان‌ها بر اساس مدیریت منابع آبی و بدون نگاه به مرزهای استانی دیده شود از این رو موضوع حق‌آبه باید توسط وزارت نیرو مشخص و تأمین شود.

 

 مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست استان همدان غالب سرمایه گذاری در تالاب آق‌گل را در راستای گردشگری دانست و افزود: کشاورزان و باغداران از ذی‌نفعان این تالاب هستند از این رو باید به این دو قشر توجه ویژه شود.

 

 

 

 

مصرف ادامه‌دار «مازوت» در نیروگاه مفتح

عربی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت هزار مگاواتی تولید برق در نیروگاه شهید مفتح، اظهار کرد: مصرف سوخت این نیروگاه از اسفند تا اواسط پاییز به‌وسیله گاز و از اواسط پاییز تا اسفند ماه به علت استفاده مردم از گاز و عدم بروز مشکل در سیستم گرمایش شهری و خانگی، با سوخت مازوت تأمین می‌شود که این روند تا سال گذشته به این شکل پیش‌می‌رفت اما متأسفانه امسال مصرف سوخت مازوت همچنان ادامه دارد که البته نیروگاه در مبحث سوخت از خود اختیاری ندارد.

وی با بیان اینکه امسال همچنان ۲.۵ میلیون از ۶ میلیون مترمکعب سوخت مورد نیاز نیروگاه، مازوت است، گفت: اداره کل محیط‌زیست موظف است تا گزارش این تخلف و آلودگی را نوشته و پیگیری کند.

مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست استان همدان انتشار سوخت مضر CO2 و مصرف زیاد آب را از اثرات بد این نیروگاه شمرد و افزود: درصورت عملکرد نیروگاه با سیستم خشک شاهد مشکلات کمتری در این حوزه بودیم؛ دوده و لجن پسماندهای خطرناک این نیروگاه هستند که با انتقال آنان به خارج از استان از بروز خطرات آنها جلوگیری می‌شود حتی در سال گذشته ۲۴ تن دوده توسط نیروگاه به کشور آلمان صادر شد.

وی با اشاره به شعار سال جدید مبنی بر رونق تولید، مطرح کرد: بر اساس این شعار امسال تا حد امکان از پلمب واحدهای متخلف و آلوده‌کننده جلوگیری به عمل می‌آید البته یکی از وظایف محیط‌زیست، پایش منابع طبیعی ازجمله آب‌ و خاک و واحدهای آلوده کننده آنها است که در صورت مشاهده این گونه از واحدها اخطاریه ارسال می‌شود.

 

 

 

 

هشدار به واحدهای واقع در مسیر گنجنامه وعباس‌آباد

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در ادامه از مشاهده آلودگی در آب‌های مسیر گنجنامه و عباس‌آباد به‌علت هدایت فاضلاب‌ واحدهای مستقر در این اماکن خبر داد و بیان کرد: بر اساس گزارش شرکت آب‌وفاضلاب استان این آلودگی ها مشاهده شده و نیازمند بررسی بیشتر است؛ بر اساس دستور رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، تخلف این‌گونه واحدها باید به صورت جدی صورت پذیرد چراکه این فاضلاب در آب شرب اهالی منتقل می‌شوند.

عربی ادامه داد: ‌در ظاهر فاضلاب این واحدها به مناطق معرفی شده اداره کل محیط‌زیست منتقل می‌شود اما گزارشات شرکت آبفا خلاف این را ثابت می‌کند بنابراین بهترین راه برای مدیریت این شرایط ایجاد تصفیه‌خانه است که به نوعی این امر غیرممکن است.

وی انتقال فاضلاب به وسیله کانال‌های فاضلاب را از دیگر راه‌های مدیریت این واحدها دانست و افزود: با توجه به این شرایط دیگر به هیچ عنوان مجوزی برای احداث این گونه واحدها چون رستوران در حریم رودخانه صادر نمی‌شود.

 

 

 

 

محیط‌زیست در مسأله زمین‌خواری تنها یک کارشناس است

وی در رابطه با زمین‌خواری نیز مطرح کرد: این موضوع یک مسأله محیط‌ زیستی است اما متولی آن در تخریب باغات سازمان جهادکشاورزی و در تخریب اراضی ملی اداره کل منابع طبیعی است و محیط‌ زیست در این موارد تنها به عنوان یک کارشناس توانایی نظر دادن دارد

عربی شرایط زمین‌خواری در استان را یک زنگ خطر دانست و تصریح کرد: مجوز تغییر کاربری زمین در کمیسیون مربوطه صورت می‌گیرد اما مدیریت امور اراضی در حیطه وظایف سازمان جهاد کشاورزی است.

 

وی خاطرنشان کرد: باغات ریه‌های تنفسی شهر هستند و علاوه بر آن باعث ایجاد چشم‌اندازی زیبا در استان شده‌اند از این رو باید با حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع عمل کرد.

 
 
 

 

در تبلیغات کم‌کاری کردیم

 مدیرکل حفاظت‌محیط‌زیست استان همدان در ادامه پرورش و تکثیر حیواناتی همانند کل‌وبز را از ظرفیت‌های ناشناخته محیط‌زیست همدان دانست و گفت: تکثیر و پرورش حیوانات موجود در حیات وحش استان به‌عنوان یک ظرفیت سرمایه‌گذاری به وزارت دارایی و اقتصاد معرفی شده است‌ اما به‌علت ناشناخته بودن این ظرفیت‌ها، جذب سرمایه گذار کاری سخت خواهد بود.

 وی با اشاره به درآمدزایی بالای تکثیر و پرورش حیواناتی مانند کل‌وبز، افزود: غالب حیوانات موجود در حیات‌وحش وحشی بوده و کنترل و تکثیر آنها امری بسیار سخت خواهد بود اما نتیجه مالی بسیار بالا و خوبی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قبول داریم در بحث تبلیغات و معرفی ظرفیت‌های محیط‌زیستی کم‌کاری داشته‌ایم، اظهار کرد: عدم ورود انسان به محیط دست نخورده حیات وحش یکی از دلایلی است که ما را در جذب سرمایه‌گذار کم اشتیاق می‌کند؛ مخالفت سمن‌ها نیز از دیگر عوامل کوتاهی در تبلیغات برای جذب سرمایه گذار است.

عربی نگاه محیط‌زیست را حفاظتی دانست و بیان کرد: یکی‌از دیگر دلایلی که جذب سرمایه گذار در بخش‌های تکثیر حیوانات و یا راه‌اندازی باغ وحش وجود دارد همین نگاه خاص محیط‌زیست نسبت به حیوانات است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نگاه درآمدزایی را عاملی بر تخریب آثار طبیعی دانست و یادآور شد: غار سراب یکی از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبا و دست‌نخورده‌ای است که در استان همدان وجود دارد؛ این غار به لحاظ شکلی کمی مشابه غارعلیصدر است اما به علت جلوگیری از آسیب رسیدن به این غار زیبا تنها غارنوردان اجازه ورود و بازدید از آن را دارند که اثرات مخرب ورود آنها نیز موجود است

 وی با تأکید بر اینکه استان همدان ظرفیت ورود گردشگران با تعداد بالا را ندارد، مطرح کرد: ‌گردشگری فی‌النفسه امری بسیار خوب و قابل تقدیر است اما باید روی کمیت تمرکز نداشته بلکه به فکر ارتقاء کیفیت رسیدگی به گردشگری باشیم؛ با افزایش ارزش افزوده در استان سطح کیفیت گردشگری نیز بالا خواهد رفت.

 

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در پایان با اشاره به فعالیت قابل تقدیر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: ایسنا حضور پررنگی در مسأله محیط‌زیست داشته و دغدغه‌های زیادی را در این حوزه پیگیری می‌کند؛ روحیه مطالبه گری دانشجویی در ایسنا باعث شده تعداد اخبار خوب، با کیفیت و حرفه‌ای در حوزه محیط‌زیست کار شود؛ دوری از جبهه بندی‌های سیاسی و حاشیه سازی نیز از دیگر نقاط قوت این خبرگزاری است

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: