شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
در میزگرد «بررسی برنامه‌های قرآنی ماه رمضان» ایکنا یزد مطرح شد؛ از کتابت قرآن به همت مددجویان یزدی تا برپایی کاروان قرآنی شهید دانش در ماه رمضان
تاریخ انتشار: چهار شنبه 1 خرداد 1398

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد ،میزگرد «بررسی برنامه‌های قرآنی رمضان ۱۳۹۸» با حضور حجت‌الاسلام علی محمد رضایی، مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام گلوردی، مسئول مدرسه قرآنی مشکات زندان مرکزی یزد، محمدحسین کاظمی، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه، سعید غفاریان، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان، حسین دشتی، مسئول امور قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در آستانه حلول ماه مبارک رمضان به میزبانی ایکنا یزد برگزار شد.

 

برگزاری جشن رمضان در یزد
حسین دشتی، مسئول امور قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این نشست با اشاره به برگزاری جشن رمضان در استان اظهار کرد: این جشن در قالب برپایی نمایشگاه علوم قرآنی سال ۹۴ در حسینیه خیرآباد، سال ۹۶ در حسینیه صاحب‌الزمان محمودآباد و در سال جاری با همکاری هیئت رزمندگان اسلام در حسینیه سیدمحمد آقا واقع در خیابان انقلاب برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه علوم قرآنی شامل غرفه‌های عرضه کتاب، نرم‌افزار، محصولات فرهنگی، غرفه عفاف و حجاب، غرفه مؤسسات قرآنی، مشاوره، غرفه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی خواهد بود.
دشتی با اشاره به اینکه محصولات این نمایشگاه با تخفیف ۲۰ الی ۶۰ درصد ارائه می‌شود افزود: این نمایشگاه بعد از نماز مغرب و عشاء میزبان علاقه‌مندان است.
مسئول امور قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برپایی محافل قرآنی، نشست‌های تخصصی قرآن و عترت، حضور ناشران استانی در این نمایشگاه را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.
دشتی از فعالیت ۱۰۰ مؤسسه و مرکز قرآنی در استان خبر داد و یادآور شد: فعالیت‌های آموزشی عمومی و تخصصی قرآنی در این مراکز و مؤسسات ارائه می‌شود و از ابزار هنر برای جذب اقشار مختلف در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی استفاده می‌شود.

کتابت قرآن کریم توسط مددجویان زندان یزد
حجت‌الاسلام گلوردی، مسئول مدرسه قرآنی مشکات زندان مرکزی یزد نیز در این نشست گفت: در طول ماه مبارک رمضان تفسیر قرآن، جزءخوانی و ترتیل خوانی قرآن کریم برگزار و از صداو سیمای زندان برای مددجویان پخش خواهد شد.

وی طرح تصحیح الصلاه، اجرای مسابقات قرآنی در رشته‌های حفظ، مفاهیم، اذان، اجرای تواشیح، مسابقه دلنوشته‌ای با خدا، تئاتر رمضان، طرح روزنامه دیواری ویژه ماه مبارک رمضان را از دیگر برنامه‌های این نهاد دانست و گفت: در این ماه طرح کتابت قرآن توسط مددجویان انجام می‌شود و تاکنون طی دوسال اخیر ۹ کتابت قرآن در زندان یزد انجام شده است.
حجت‌الاسلام گلوردی برگزاری محافل انس با قرآن، مشاوره مذهبی، پرسمان فرق و ادیان، آشنایی با نهج البلاغه را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

برپایی کاروان قرآنی شهید دانش ویژه مدارس یزد
سعید غفاریان، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه برنامه‌هایی در مدارس استان اجرایی می‌شود اظهار کرد: کاروان شهید حاج حسن دانش با همکاری دارالقرآن ناحیه یک متشکل از مربیان و دانش‌آموزان قرآنی به اجرای برنامه جزءخوانی و جمع خوانی اسماءالحسنی در مدارس خواهند پرداخت.

وی محافل انس با قرآن با عنوان«انس و معرفت» با دعوت از قاریان نوجوان، اجرای گروه‌های تواشیح دانش آموزی، اجرای برنامه تدبر در آیات در مراسم صبحگاه دانش آموزی را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد.
غفاریان با اشاره به طرح حفظ جزء ۳۰ از شرکت بیش از ۶۱ هزار دانش آموز در این طرح خبر داد و افزود: علی رغم مشکلات و عدم همکاری نهادها و سازمان‌هایی که وظیفه همکاری در این طرح را داشتند ولی با ایثار مدیران، معلمان و فرهنگیان این طرح به خوبی مورد استقبال و اجرایی شد.

خادمان قرآن تجلیل می‌شوند
وی گفت: همزمان با شب میلاد باسعادت امام حسن مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به حافظان جزء ۳۰ انجام خواهد شد و همچنین در این مراسم از خادمان قرآن و مروجین درس‌هایی از قرآن و عوامل برگزاری جشنواره‌ها تجلیل به عمل می‌آید.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به افطاری دانش‌آموزی در تعدادی از مدارس با همکاری والدین دانش‌آموزان گفت: امسال احیای دانش آموزی نیمه شعبان را داشتیم که مورد استقبال دانش‌آموزان دختر و پسر قرار گرفت و در ماه رمضان نیز در شب‌های قدر احیای دانش آموزی در دو مکان ویژه دختران و پسران را خواهیم داشت.
غفاریان از حضور مبلغان و مبلغات با همکاری حوزه‌های علمیه خواهران و برادران و اجرای نشست‌ها و گفتمان‌های دینی و بیان احکام و پرسش و پاسخ خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی برای حضور دانش‌آموزان و بازدید از نمایشگاه علوم قرآنی انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به حضور پررنگ مبلغات حوزه علمیه خواهران در مدارس از اجرای بیش از ۲۰۰ گفتمان با حضور ۱۶۰ مبلغه در مدارس خبر داد و حضور روحانی مستقر در مدراس امین و سرباز طلبه را یادآور شد.

مناطق محروم نیازمند اساتید قرآنی هستند 
غفاریان با اشاره به اینکه برنامه‌های قرآنی کمتر انعکاس داده می‌شود نقش خبرگزاری ایکنا را یادآور شد و گفت: به عنوان مثال در طرح حفظ جزء ۳۰ اتفاقات خوبی را شاهد بودیم ولی متاسفانه از طرف صدا وسیما همکاری لازم صورت نگرفت.
غفاریان با اشاره به اینکه مناطق محروم به شدت نیازمند اساتید قرآنی هستند از فراهم کردن امکاناتی نظیر اسکان و پذیرایی توسط این اداره کل خبر داد و اظهار امیدواری کرد: در صورت تامین حق الزحمه اساتید شاهد اتفاقات خوبی در این مناطق باشیم.
حجت‌الاسلام علی محمد رضایی، مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: دوره‌های آموزشی روخوانی و روان خوانی تخصصی و عمومی و تربیت ملم که در طول سال اجرا می‌شود که در این ماه نیز ادامه خواهد داشت.

وی فعالیت بیش از ۶۰ موسسه قرآنی، ۷۰ خانه قرآنی روستایی و ۲۰ خانه قرآن شهری را یادآور شد و گفت: برنامه‌های قرآنی این اداره کل به اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی واگذار و این اداره بر اجرای برنامه‌ها نظارت می‌کند.

اجرای طرح «بینات ۲۲» در یزد
رضایی با اشاره به اجرای طرح بینات ۲۲ گفت: این برنامه با محوریت تفسیر نمونه اجرای می‌شود که امسال تفسیر سوره غافر خواهد بود و در مساجد استان و در شهر یزد با حضور حجت‌الاسلام حسینی کوهستانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در مسجد حجت بن الحسن بلوار ۲۲ بهمن بعد از نماز ظهر و عصر اجرا می‌شود و این در حالی است که بیش از ۵۰ مورد کلاس این طرح در این ماه مبارک برگزار می‌شود.
مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد افزود: جلسه تفسیر قرآن استاد شایق که در طول سال یکشنبه‌ها ساعت ۱۸ در محل سالن بنیاد نخبگان واقع در بلوار دانشجو برگزار می‌شود، در ماه رمضان از ساعت ۱۷ آغاز خواهد شد.

اجرای طرح «با قرآن در رمضان» در یزد
وی ادامه داد: طرح با قرآن در رمضان شامل ترتیل خوانی با پخش زنده از شبکه استانی و بعضی روزها از شبکه سراسری که امسال با همکاری اوقاف و امورخیریه در محل امامزاده سیدجعفر محمد (ع) یزد واقع در بلوار جمهوری ساعت ۵ بعد از ظهر اجرا می‌شود.
رضایی افزود: همزمان با این برنامه مسابقه‌ای شامل سه سوال مفاهیم قرآن از بخش‌های قرائت شده در هر روز توزیع و سال گذشه ۴۰۰ نفر شرکت کردند که امیدواریم امسال استقبال بیشتری صورت گیرد.
وی ادامه داد: این طرح که از سال ۹۰ آغاز شده امسال با حضور ۱۵ نفر از قاریان ممتاز که مورد تایید شورای عالی قرآن هستند، اجرا می‌شود.

نیازمند کمک خیران در چاپ و توزیع قرآن هستیم
مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به چاپ و توزیع قرآن نیم بهاء گفت: با توجه به گرانی کاغذ، چاپ قرآن نیم بهاء در نظر گرفته شد و در سال‌های قبل از طرف خیران کمک صورت می‌گرفت اما امسال هنوز نتوانستیم هماهنگی لازم با خیران برای چاپ و توزیع قرآن انجام دهیم و از خیران قرآنی درخواست می‌شود در این زمینه به یاری ما بشتابند تا بتوانیم نیازهای بعضی مساجد و مناطق محروم را تامین کنیم.

 

رضایی با اشاره به طرح جمع آوری قرآن و کتب ادعیه فرسوده و قرآن‌های مازاد بیان کرد: گاها در بعضی منازل یا حتی مساجد قرآن‌های فرسوده یا مازاد وجود دارد که بلا استفاده است و درخواست می‌شود تا این کتب به این اداره کل اهدا تا در بین مساجد و حتی مدارسی که نیاز دارند توزیع شود.
مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد برگزاری مراسم‌ها و محافل انس با قرآن را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

عدم حضور و همکاری مسئولان در برنامه‌های قرآنی 
حجت‌الاسلام رضایی ضمن گلایه از عدم حضور مسئولان استان در برنامه‌های قرآنی بویژه مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم ماه رمبارک رمضان گفت: در صورت حضور پررنگ تر مسئولان استقبال مردمی بیش از این خواهد بود و متأسفانه در اجرای برنامه‌های قرآنی آن طور که باید همکاری‌های لازم از طرف نهادها صورت نمی‌گیرد.

اجرای پویش قرآنی «آیه، آیه تا ظهور» در یزد
محمدحسین کاظمی، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز در این نشست گفت: برنامه حفظ قرآن در ماه رمضان جهت انس هرچه بیشتر با قرآن از سال گذشته آغاز و تجربه موفقی بود که بیش از یک هزار نفر شرکت کردند.
وی ادامه داد: امسال این طرح با سه ملاک قرآن، رمضان، ظهور با عنوان پویش قرآنی «آیه آیه تا ظهور» که هم پرداختن به حفظ قرآن است هم موضوع ظهور امام زمان (عج) و مباحث مربوط به آن اجرایی می‌شود.
کاظمی افزود: محتوای این طرح حفظ سور منتخب یاسین، نبا، عصر ، ملک و واقعه به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان (عج) است که آزمونی برای تک تک این سوره‌ها خواهیم داشت و نمره‌ها ثبت و در مجموع ۲۵۵ امتیاز را دارد که افرا در صورت کسب ۱۵۰ امتیاز در قرعه کشی شرکت می‌کنند.

مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: علاقه مندان برای شرکت در این طرح باید عدد ۱۲ را به سامانه ۱۰۰۰۰۱۱۴۳۵۱۱۰ ارسال یا در شبکه‌های مجازی @aye_aye_ta_zohoor را جستجو و در کانال عضو شوند.

لزوم تقویت همکاری نهادهای مرتبط با حوزه قرآن 
وی برگزاری کرسی‌های حفظ و قرائت در امامزادگان شاخص قبل از اذان مغرب و عشاء، محافل انس با قرآن، همایش مربیان قرآنی، نشست با جامعه قرآنی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.
کاظمی با اشاره به ایجاد کاروان قرآنی گفت: این کاروان متشکل از قاریان و گروه تواشیح در شهرستان‌ها به اجرای برنامه می‌پردازند.
مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد بر لزوم همکاری نهادهای مرتبط با حوزه قرآن تأکید کرد و گفت: اگر همکاری‌های نهادهای مرتبط تقویت شود می‌تواند برنامه‌های دیگر را هم درگیر کند که در این راستا ستاد قرآنی با استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و یا ارگان‌ها تشکیل و برنامه‌های قرآنی ارائه و در صورت لزوم راهکار بیان شود که در صورت برگزاری این ستاد، تحول بزرگی در برنامه‌های قرآنی اتفاق خواهد افتاد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: